Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

En sovi kotiäidiksi, vaikka teen osa- aika työtäkin välillä, siis keikkaa. en kestäisi muuten. Meillä kome kovapäistä poikaa, nuorin 6kk(joka on kova huutaja ja tyytymätön vauva kaikenlisäksi)Aamusta iltaan tappelua ja huutoa, lyövät ja tönivät toisiaan, isoin usuttaa keskimmäistä lyömään vauvaa ym ym. en ehdi koko aika silmä kovana kytätä ettei joku taita niskojaan tms. Todella rasittavaa. Ulkoillaan suurimman osaa päivää, sillä muuten talossa täys härdelli...

Olen jotenkin kauhistunut siitä mitä tämä lapsiperheen elämä onkin. Olen jo 3- kymppinenn, en mikään teiniäiti, mutta silti vapaa sinkkuelämä, kapakat, työ ja opiskelu ja kaikki muu kiinnostaa enemmän tämä ainainen siivoaminen ja kaupasskäynti ja komentaminen. Kun ei ole paljoakaan niitä hyviä hetkiä, kun mies tulee ollaan aivan väsyksissä ja sitten huutaa vauva. ollaan muuten onnellsia, eli parisuhde toimii, saan joskus vapaata illan(siis ehkä 4kk välein)joka ei mulle riitä. Tarvitsisin joka ilta mutta se on mahdotonta, koska meillä rakennustyömaa, jolla mies kaiket vapaa- ajat. Että eipä hänkään helpolla pääse!!

Kaipaisin nyt KÄYTÄNNÖn neuvoja kuinka saan pojat tottelemaan paremmin ja kuinka omat päreet ei palais niin helposti. Olen tosi kova huutamaan, mutta en voi antaa satuttaa toisia ja sitähän se " leikkiminen" pääsääntöisesti on!! Ärsyttää kun ne ei koskaan usko ekasta kerrasta, vasta pitkän nalkutuksen ja lopulta karjumisen jälkeen esim. vanhin poika(5v) pukee päälleen. Onko muilla samanlaista?

Eli jeesiä nyt tarvitaan...

Kommentit (3)

enkä myöskään ole mikään ' teiniäiti' ja lapsiakin vain kaksi... Itse hain apua perheneuvolan kautta. Keskusteleminen ammattilaisen kanssa auttaa jo hahmottamaan asioita paljon, saati sitten muut käytännön toimenpiteet. Onko teillä kunnassa/kaupungilla hoitopalveluja esim. jotain toimipistettä jonne voi viedä lapset pariksi tunniksi hoitoon että voi käydä asioissa (avoin päiväkotikeskus tms.). MLL hoitajia voi käyttää myös. Lisäksi kaupungilla saattaa olla ns. kotihoitajia, jotka väsyneet äidit voi saada avuksi toisinaan lasten kanssa kotiin olemaan. Niitä kannattaa kysyä neuvolasta. Terveyskeskuksen psyk.sairaanhoitaja on myös hyvä keskustelukumppani, neuvolassa on myös psykiatri. En sano että sulla on päässä vikaa, vaan että jaksamiseesi tarvit lisävoimia ja niitä mainitusti saa. Myös netissä on tukinet.net, kriisikeskus netissä josta saa apua. Mutta perheneuvolasta voisi saada ehkä parhaiten apua lasten kanssa - kasvatusapua ja neuvoja tilanteen haltuun ottamiseen. Lapsethan vaan reagoi omaa turvattomuuttaan ja pahaa oloaan hakemalla huomiota negatiivisella tavalla - kun sillä sitä sit saavat. Aika nopeasti oppivat parempia tapoja, kun yhdessä opetellaan. Että äiti ei huuda ja hermostu, sovitaan pelisäännöt jne. Mutta työtä ja ulkopuolista apua siinä voi tarvita, kehotan vahvasti hakemaan apua, muuten se ' hyvä parisuhdekaan' ei auta jaksamaan kovin kauaa eikä säily hyvänä!

Kieltämättä tämä kotona olo ei ole aina niin herkkua. Meillä kanssa kuopus on ollut kitisevä mutta siihen on auttanut jonkin verran oma imetysdieettini. Pahimmat kitinät tulee jos syön mausteisia ruokia, pähkinöitä jne. Muuten jaksamista tuollaisen kitisijävauvan kanssa auttoi kovasti liina. Siinä meidän kuopuskin rauhoittui ja itse pystyi tehdä kotihommia ja leikkiä esikoisen kanssa.

Esikoiselle pahimmat raivarit tulee pähkinöistä ja yleensäkin kitinöitä tulee herkimmin jos on nälkä, jano, väsy tai muita vastaavia asioita. Tänäänkin esikoinen kitisi jatkuvasti syliin kun syötin nuorempaa. Helpommalla pääsisi kun pitäisi sylissä ennen tappelua huomiosta ja olisi aina " askeleen" edellä lapsia ajatuksissa. Jopa osasit hienosti silittää pienemmän päätä, tuotko äidille vauvan sukat ? Auttaisitko hakemaan imurin jne.

Meillä on tiukahkot säännöt. Jos ei totella, varotetaan ja jos ei vieläkään totella niin laitetaan hetkeksi jäähylle. Jos leluja heitellään niin ne laitetaan hetkeksi pois jne. Esikoinen tietää säännöt ja mitä seuraa niiden rikkomisesta.

Päivärymi kannattaa tehdä itselle ja lapsille sopivaksi. Lapset syövät ruokaa riittävän usein ja säännöllisiin aikoihin. Nukkumiset samoin säännöllisiin aikoihin.

Kaipaisikohan tuo teidän viisivuotias lisää huomiota ? Pienet lapset, keikkahommat ja rakentaminen viee varmaan aikuisten ajan niin että huomiota saa parhaiten kiusaamalla ? Auttaisiko positiivinen kehu aina kun mahdollista ja vaikka jokin tarrataulu. Hyvin menneestä aamupäivästä (ei kiusaamista ja toteltu) saisi tarran ja samoin iltapäivästä. " Viidellä" tarralla saisi jotain pientä kivaa itselleen ? Ja selkeät säännöt mitä ei saa tehdä ja sopimus mitä sääntöjen rikkomisesta seuraa.

Tietysti sinun pitäisi jostain löytää ekstra virtaa tehdä kaikki hetken aikaa vaikeamman kautta ja toimia tosi järjestelmällisesti sovittujen sääntöjen mukaan. Kun on kehitetty toimiva systeemi ja laitettu se pyörimään niin elämä helpottaa.

Tietysti ongelmia voi alkaa myös purkamaan yksi kerrallaan. Meillä on mietitty välillä mikä on perhettä pahiten ärsyttävä asia arjessa ja kehitetty siihen ratkaisu ja toteutettu. Esimerkkinä Kuopuksen huono nukkuminen parani (hetkellisesti=() unikoululla joka muuten toistetaan pian. Ja esikoisen temppuilu ruokapöydässä oli välillä hermoja raastavaa, ei passattu enää kuten ennen vaan laitettiin ruoka tarjolle ja syötettiin mikä hyvällä meni ja sitten lapsi pois pöydästä. Helpotti omia hermoja kun ei enää tarvinut taistella ruuasta. Ja nykyään syödään taas vaihteeksi kohtuullisen hyvin =)

Tässä muutamia väsyneen kotiäidin sekavia vinkkejä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Mulle ne ovat ehdottomia henkireikiä, että saan olla yksin. Eikä sen tarvi olla mitään korkealentoista ravintolareissua vaan just esim. se lenkki.

Pinnan kiristykseen syön B-vitamiinia ja Epaa, vähän tuntuu auttavan. Ja lapset rauhoittuu (ja mun hermo pitää peremmin!) kun ulkoillaan paljon. Siellä saavat huutaa ja riehua sydämensä kyllyydestä. Ja tapailen muita äiti-ihmisiä, aikuinen juttuseura piristää kummasti.

Ja kun saatte rakennusprojektin valmiiksi, niin ehkä se mies sitten jaksaa katsoa enemmän lasten perään. Päivä kerrallaan....

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat