Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Mä joudun kuitenkin melkein koko ajan oleen menossa. Ei voi keskittyä lukemiseen tai netissä surffailuun, leipomiseen tms. rauhassa silloin kun lapset on hereillä. Koko ajan täytyy häröillä lasten perässä.

Kommentit (13)

Saunokaa ja kylpekää yhdessä. Tiskatkaa yhdessä ja nauti siitä, kun lapsi viihtyy. Järjestä koti niin turvalliseksi, ettei lapselle voi käydä mitään vakavaa, vaikka hetkeksi ummistat silmäsikin.

ethän sä kesken työpäivän rentoudu norm töissäkään

eli sun tehtävä on leikkiä ja opettaa lapsiasi eritavoin ottaa heidät mukaan puuhiisi esim leivontaan siivoomiseen yms siinä oppivat samalla

mä itse rentoudun silloin kun lapsi nukkuu päiväuniaan tai illalla kun menee yöunilleen päiväuniaikaan ensin teen ruokaa laitan tiskit pyykit yms ja sit jää mulle aikaa n tunti rentoutukseen eli sitä varten oon nyt täällä koneella! kun lapsi herää alkaa leikit yms touhut yhdessä

Sisältö jatkuu mainoksen alla

mutta hirveän seurankipeä ja vilkas tapaus vieläkin. Ruoanlaitossa olen todennut hyviksi vinkeiksi värityskirjat ja PlayDoh-muovailuvahan (myrkytöntä ja tosi pehmeää muovailla). Vielä kun kaapista löytyy muutama erilainen värikynäpakkaus ja värityskirja, joita voi vuorotella tai antaa muovailun innokkeeksi vaikkapa piparimuotteja yms., niin kaveri viihtyy yllättävän mukavasti pitkiäkin aikoja keittiön pöydän ääressä.

Ja mitä tuohon rentoutumiseen tulee, niin kyllä minä käytän välillä surutta telkkaria lapsenvahtina. Etenkin aamupalan (= päivän tärkeimmän aterian) haluan nauttia rauhassa ja kieltäydyn syyllistymästä siitä, jos kaksivuotias katsoo parinkymmenen minuutin ajan nalle puhin seikkailuja.

Meillä laitetaan lapsi pinnasänkyyn jos jotain haluaa tehdä. Sinne leluja, niin viihtyy jonkin aikaa. Syöttötuolissa on myös valjaat, siihen istumaan ja kirjoja lukemaan, niin saa ruuan laitettua.

Mutta ymmärrän että elämä on yhtä lasten perässä juoksentelua. Vaikka meillä on esteetön talo ja kaikki ylhäällä, niin silti saa itse hösöttää lasten perässä. Varsinkin kun tappelevat. Jostain se oma rentoutuminen on vaan revittävä.

Voi antaa ideoita, mitä lapsi voisi seuraavaksi tehdä, minkä lelun hakea, minkä viedä mihin, jne. Tietysti ensin ne tekemiset kestävät vain kaksi sekuntia, mutta ajan kanssa leikit pitenevät, eikä lapsi ole koko ajan kysymässä, etä mitä seuraavaksi.

- rentoudun ja olen omissa ajatuksissani, kun menemme leikkipuistoon jossa aita ympärillä ja piha on aika pieni, kuitenkin sen kokoinen, että lapsi viihtyy kunnes tulee nälkä

- kun lapsi menee päiväunille, en tee mitään ikävää, aina vaan jotain lehtien lukemista, leivon tai muuta, mikä rentouttaa (muuten opeta lapsesi nukkumaan tai edes lepäämään sängyssään, jos ei sitä tee päivisin, siitä on iloa moneksi vuodeksi eteenpäin!!)

- annan lapselle välillä jonkun turvallisen laatikon keittiöstä tai muaalta tutkittavaksi, siinä menee hyvin aikaa

- välillä pistän viedon pyörimään

- toisinaan vaan istun netissä, vaikka lapsi ei viihdykään, siinäpä oppii keksimään puuhaa, kotimme on laitettu turvalliseksi

- kun leivon tsm laitan lapsen syöttötuoliin ja annan mukissa rusinoita tsm ja siinä viihtyy hyvin, kun jutustelen samalla ja annan jotain naposteltavaa

- tämä on varmaan monelle kauhistus, mutta annan maitoa tuttipullossa mukaan lekkeihin toisinaan, viihtyy hyvin ja on rauhassa

Joskus löhöön sängyllä tai sohvalla ja lapsi leikkii siinä vieressä tai kiipeilee mun päällä. Lapsi on 1v 3kk. Mutta mä rentoudun, kun hän nukkuu.

Välillä vaan otan omaa aikaa vaikkei lapsi viihdykään. Luen lehden rauhassa tms. pientä. Milloin tulee se hetki kun lapsi itse päättää, että nyt annan äidin olla rauhassa? Tuskin koskaan, kyllä siihen pitää vähän opettaa. Tekee lapsen mielikuvituksellekin ihan hyvää keksiä välillä itse tekemistä ainaisen viihdytyksen sijaan.

Sisaruksesta on paljon hyötyä, viihtyvät yhdessä hyvin leikeissään että pystyn rauhassa tekeen tai vaikka vain makoileen. Lapset 2v5kk ja 1v2kk. Ja koti on tosiaan tehty turvalliseksi että ei kiipeile minne sattuun jne. Penkit kauas pöydästä ettei pöydälle pääse, sieltä yleensä tulee pahimmat jäljet jos tippuu. Ei sitä ne penkit yksistään kiinnosta. Ja nuorempi meillä on tosiaan oikea touhuaja, koko ajan liikkeessä.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat