Seuraa 

Kuinka helposti tai vaikeasti saa oyksissa section synnytyspelon takia? itse odotan esikoista ja pelko synnytyksestä on kamala! Joudun menemään pelkopolille oysiin, ja pelottaa, millaiset haukut saan sieltä, kun sanon, että haluan section...

Kommentit (5)

mutta sen käsityksen Oys:sta olen saanut, että sektioita ei haluta tehdä. Oli tilanne melkein mikä vaan, synnyttäjä yritetään saada synnyttämään alakautta. Kustannuskysymyshän tämä ensisijaisesti on. Esim. perätilatapaukset joutuvat käymään yleensä käännösyrityksessä, vaikka ennalta sanovat, ettei käännöstä halua. Käännöstilanne on parilla tutullani ollut sellainen, että hoitaja ja lääkäri yhdessä yrittävät painostaa kaikin keinoin ja hokevat: " kyllä se sieltä tulee" . Onhan tietty niitä tapauksia, joissa sektio ei ole välttämättä oikeutettu, joten kait yritetään niitäkin karsia.

Varaudu henkisesti hyvin, voi olla että tulet kuulemaan aika ikävälläkin tavalla sanottuja asioita. onhan se suunniteltu sektio kuitenkin parempi, kuin hätäsektio. Pidä pääsi ja pysy lujana, oli mielipiteesi mikä vain. :)

Minulla synnytyspelko johtuu lapsuuden traumasta. Olen pelännyt synnytystä aina. Ennen raskaaksi tuloa kävin jo pelkopolilla keskustelemassa, jottako uskalla raskautua. Minua lohdutettiin, että kyllä se saadaan sieltä jotenkin ulos. Minulle jäi kuitenkin epäselväksi, saanko sen sektion vai en. Sitä ei kuulemma voi etukäteen luvata, vaan vasta loppuraskaudessa, jos pelkää edelleen. Menin mielenterveystoimistoon juttelemaan asiasta ja muutaman käyntikerran jälkeen sain terapeuttini (sairaanhoitaja) mukaan pelkopolille keskustelemaan. Silloin minulle sanottiin suoraan, että minua ei voi pakottaa synnyttämään alakautta ja se riitti minulle.

Raskauden aikana kävin kerran pelkopolilla, jossa minuun suhtauduttiin ihanasti. Kätilö ei alkanut edes " käännyttämään" vaan sanoi ,että minua on selvästi tämä asia rusaasti painanut ja hän suosittelee lääkärille, ettei myöskään yritä minua puhua alatiesynnytykseen. Raskausviikolla 36 menin äitipolille ja sain sektioajan. Kaikki meni ihanasti. Sektio tehtiin 39+1. Toivuin hyvin, vaikka olin tietysti väsynyt pari viikkoa.

Lääkärit olivat OYSin äitipolilla vähän tylyjä, mutta olin varautunut pahempaan. Synnytyspelkoon erikoistunut kätilö oli aivan ihana! Sektion jälkeen leikannut lääkäri sanoi, ettei OYSissa saa pelkosektioita helpolla, mutta minä " en ole mikään nuori tytönhupakko, joka pelkää uusia tilanteita" . Eli jos on hyvä syy pelolle, niin sektion saa ja kohtelu on ihan inhimillistä.

Toinen lapsenikin tulee syntymään sektiolla sitten joskus. Pelko ei ole lievittynyt, mutta sektioon uskaltaudun hyvällä mielellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ensimmäinen synnytys, joka oli alatiesynnytys oli tosi pitkä ja kivulias lapsen ison pään ja epäonnistuneen puudutuksen takia ja jätti tosi isot arvet ja kammon koko touhua kohtaan. Nyt oon sitten kans menossa pelkopolille ja haluaisin sektion tämän toisen vauvan kohdalla. Vähän ahdistaa ja pelottaa, että miten kovasti ne painostaa siihen alatiesynnytykseen ja pitävätkö ihan pöljänä, kun aion sitä vaatia.. Jos jollakin on kokemuksia oysin pelkopolista niin kertokaa meillekin!

Itse synnytin poikani viime syksynä Oys:ssa sektiolla perätilan vuoksi. Minulle tehtiin käännösyritys mutta kun vauva ei suostunut kääntymään, ei yrittämistä mielestäni jatkettu mitenkään kohtuuttoman pitkään. Itse sain myös valita, synnytänkö lapsen alateitse vai menenkö leikkaukseen. Lääkäri kyllä sanoi, että edellytykset alatiesynnytykselle ovat hyvät, mutta tuntui myös ymmärtävän hyvin valintani. Keskustelin asiasta useamman lääkärin kanssa ja vähän tuntui olevan lääkäristä kiinni, kuinka helposti he sektioon lähettävät. Kuitenkin kokemukseni on, että sektion sai (tai siihen joutui, itse olisin mieluiten synnyttänyt alateitse ja pää edellä tulevan lapsen) aika " helposti" . En tiedä sitten, kuinka tiukkoja ovat pelkosektion suhteen. Palvelu tosiaan oli hyvää sektion jälkeen, henkilökunta oli ystävällistä ja sain vielä yhden hengen huoneen, vaikka en edes osannut uneksia sellaisesta ;)

Ensinmäinen synnytykseni oli järkyttävä! Synnytya oli erittäin kivulias, 28h pitkä ja päätyi lopulta kiireelliseen sektioon. Vauva oli 4900g eikä mahtunut tulemaan. Pää kuulema muutamaan kertaan näkyi :) Paikat oli täysin auki 6h jonka takia myös kohtuni tulehtui ja synnytyksen loppuvaiheessa olin 40asteen kuumeessa.

Ensinmäisen synnytyksen aikana asuimme toisella paikkakunnalla. Synnytyksen jälkeen sain pelkopolin kautta lähetteen psykologille, jonka luona kävin useita kuukausia.

Aloin odottamaan toista lasta kun eka oli 3kk. Tämän raskauden loppuvaiheesa menin Oysin pelkopolille, koska halusin ehdottomasti sektion. En voinut edes kuvitella muuta.

Ousin pelkopolilla minut suorastaan käännytettiin suostumaan uuteen alatiesynnytykseen. Minulle kerrottiin kamalasti syitä, mitkä vaikuttivat edelliseen synnytykseen jne. Lisäksi sain tulevaan synnytykseen lupauksen, että pääsen heti sektioon, jos vastaavia ongelmia alkaa synnytyksessä ilmetä.

Loppujen toinen lapsemme jatkoi reipasta kasvamistaan ja lääkäri joutui toteamaan, että se ei mahdu syntymään normaalisti. Sain siis sektion sittenkin. Oman kokemukseni pohjalta voisin siis sanoa, että Oysissa ei pelkosektiota ihan helpolla saa.

Muta jos Oysiin menee sektioon niin sitten kyllä saa hyvän palvelun. Kahden sektion kokemuksella...

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat