Vierailija

Oletteko kiinnitäneet samaan huomiota? Tytö leikkivät pareittain ja jos kolmas yrittää päästä mukaan, niin ei onnistu. Pojilla ei vastaavaa ole ollenkaan; en ainakaan itse ole huomannut.

Miten asiaan suhtautua?? Yritättekö opettaa omianne niin, että kohteliasta olisi ottaa se kolmaskin siihen leikkiin mukaan? Entä millä perustelette, jos oma on se joka jää leikin ulkopuolelle?

Meillä vähän väliä tyttö on itse joko syrjäyttäjä tai syrjäytetty; itse suhtaudun ristiriitaisesti, mutta pitäisikö vain hyväksyä, että se on luonnollinen tapa tyttöjen toimia?

Sivut

Kommentit (155)

pääsee mukaan. Muuten meillä ihan samanlainen tilanne kuin 24:llä ja toiminkin ihan samoin. Tänäänkin tyttö meni yhtä kaveria kysymään ulos niin siellä olikin jo tämä toinenkin tyttö joka oli todennut että " Hiiskatti **** tulee" ja sitten alkanut komennella tyttöäni että ei pyörällä saa tulla hakemaan ja muutenkin huudellut niin että kyynel silmäinen tyttö tuli taas kotiin.

...kundeja pyörii monta kerralla ja sulassa sovussa, tytöllä aina vain yksi kaveri kerrallaan. En tiedä sit mistä kertoo, mutta omasta lapsuudesta muistan just ton tyttöjen tyylin, sen takia olen varmaan aina leikkinytkin mielummin poikien kans.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Mutta miksi kotoakin rohkaistaan tällaisten kuppikuntien luomiseen? Niin paljon kuulee työpaikkakiusaamisesta ja koulukiusaamisesta, että jotain kasvatuksessa pitäisi muuttaa. Olisiko tässä yksi asia? Kannattaisiko opettaa tyttöjäkin toimimaan ja leikkimään useamman kuin yhden kaverin kanssa?

Tietenkään kiusaamista ei tarvitse sietää! Mutta kyllä jo lapsesta pitäen pitää opetella tulemaan toimeen erilaisten ihmisten kanssa. Vai suomalainen kateusko jyllää jo lasten parissa.

alkaa nykyään jo olemaan kaveriporukoita. Tiedän montakin isoa porukkaa, joissa kaikista pidetään huolta. Samat tytön on pienempänä olleet juuri tuollaisia pareittain liikkujia, jotka haukkuvat selän takana muita kavereita. Kyllä se ohi menee!!

Kenenkään ei tietenkään tarvitse jäädä kynnysmatoksi, puolensa pitää oppia pitämään. Mutta pitää pitää mielessä, että väärinkäsityksiä tulee ja lapset vasta opettelevat sosiaalisiataitoja. Lapselle pitää opettaa pitkäjänteisyyttä ystävyyssuhteissa. Riitoja pitää oppia selvittämään ja asioista puhumaan. Ystävät eivät ole kertakäyttökamaa.

Meidän kunnassa ainakin tuota pidetään sen verran yleispätevänä seikkana, että pph-ryhmiin pyritään sijoittamaan kaksi suunnilleen samanikäistä tyttöä. Poikia voi olla useampia. Eri asia silloin, jos on tytöissä sisaruksista kysymys. Mulle on tämä suoraan sanottu, että kolmea tyttöä ei mielelllään laiteta samaan ryhmään. Oman tyttäreni ekassa hoitopaikassa oli hänen lisäkseen kaksi siskosta sekä neljäs tyttö. Toimi ok. Nykyisessä ryhmässä on kaksi tyttöä ja kolme poikaa.

kun naapuritalon poika tekee jatkuvasti sitä, että jos meidän poika leikkii kaverinsa kanssa, niin tulee siihen, ja sanoo, että " se joka on mun kaveri saa multa karkkia" , ja antaa vaan meidän pojan kaverille. IHan jatkuvasti sama juttu. Ja tyttöjä meillä on usein 3-4 kerralla, ja hyvin sujuu hommat.

Aihe on ajankohtainen meilläkin. Kiva kuulla että helpottaa ehkä jo neljännellä. Tyttöni kuuluu kolmikkoon ja selkeästi näyttää tulevan syrjimistä siihen liittyen. Välillä kyllä sujuu hyvin kolmistaankin

kahden tytön ystävyyden suurin koossapitävä voima tuntui olevan jonkun kolmannen välttely ja haukkuminen. itse olin niin nöösi että jättäydyin systeemistä pois ja olin yksin. ja varmaan soin muille tytöille lämpöisiä yhdessäolon hetkiä minun kustannuksellani ;)

ääh.. tarkaan ajatellen toimii varmaan vieläkin.. ainakin tuossa reilu parikymppisenä huomasin kuinka kaksi kaveriani olivat jatkiuvasti kateellisia toisilleen, pyskivät mollaamaan toisiaan ja omimaan minua. kyllä ahdisti.

Mutta miksi kotoakin rohkaistaan tällaisten kuppikuntien luomiseen? Niin paljon kuulee työpaikkakiusaamisesta ja koulukiusaamisesta, että jotain kasvatuksessa pitäisi muuttaa. Olisiko tässä yksi asia? Kannattaisiko opettaa tyttöjäkin toimimaan ja leikkimään useamman kuin yhden kaverin kanssa?

...mitä mammat? musta tuntuu, että tämä yhdenkaverin systeemi johtuu osittain siitä, että nykyään tuntuu, että lähes jokaisella lapseni kaverilla on sääntö, että vain yksi kaveri kerrallaan kylään. Ja mulla on poika. Mä itse tykkään siitä, kun lapsia on ympärillä paljon ja meillä kyllä ramppaakin poikaa edes takaisin. Eli vanhemmat vois katsoa peiliin...

Meillä ei ole ikinä ollut tuollaista sorsimista, johtuen kai siitä, että pienessä maalaiskylässä sai olla onnellinen ihan kenestä vaan kaverista. Koulussa sorsimiseen, jos sellaista esiintyi, puututtiin myös heti.

Ihan hienosti leikittiin tyttöjen ja poikien leikkejä sekaisin ja pareittain ja porukalla. Naurettavaa aikuisten päättää, että joku on tyttöjen tapa toimia ja joku poikien, ja sille ei vaan voi muka mitään. Mites sitten aikuisena, kun kaikkien on joka tapauksessa osattava " leikkiä" isommassakin porukassa, ja sus siunakkoon, jopa vastakkaisen sukupuolen edustajien kanssa!?

poikienkin ongelma. Pojat eivät kuitenkaan ole seläntakana puhujia niin kuin tytöt. Kaveriporukka on reiluja toisilleen. Tytöt syntymästä hautaan, selkäänpuukottajia ja paskan puhujia. Minulla eri-ikäisiä lapsia,tyttöjä ja poikia.

Vierailija:

Lainaus:

Meidän kunnassa ainakin tuota pidetään sen verran yleispätevänä seikkana, että pph-ryhmiin pyritään sijoittamaan kaksi suunnilleen samanikäistä tyttöä. Poikia voi olla useampia. Eri asia silloin, jos on tytöissä sisaruksista kysymys. Mulle on tämä suoraan sanottu, että kolmea tyttöä ei mielelllään laiteta samaan ryhmään. Oman tyttäreni ekassa hoitopaikassa oli hänen lisäkseen kaksi siskosta sekä neljäs tyttö. Toimi ok. Nykyisessä ryhmässä on kaksi tyttöä ja kolme poikaa.

Mitä sitten, jos jompikumpi tytöistä on kuten minä pienenä, eikä tajua, että hänen pitää noudattaa tyttöjen yleispätevää ohjetta vaan leikkiikin innokkaammin poikien kanssa ja ryhmässä? Pitääkö häntä ojentaa, jotta tajuaa käyttäytyä, kuten tyttöjen kuuluu vai laitetaanko toinen parikaveria kaivannut tyttö terapiaan, kun jäikin ihan yksin?

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat