Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Meillä on 3 lasta, 6 v (joka menee kouluun syksyllä, täyttää syyskuussa 7), 4-vuotias ja 6 kk vanha. Otan tuon omat lapset pois hoidosta koko kesäksi.

Siskoni on pukkaamassa hänen 2 lasta, 7- ja 9-vuotiaat meille päivähoitoon klo 8-17 välille kesäkuuksi. Ei oo kuunnellut kun sanon, että ei mielellään noin pitkäksi aikaa, että viikoksi voin ottaa, varsinkin kun eivät tuu meidän lasten kanssa juttuun (osittain sukupuoli- ja ikäjuttukin, kun omista vanhin ja nuorin on tyttöjä ja siskon lapsen taas on poikia, eivätkä huoli sitä 4-vuotiasta mukaan juttuihinsa).

Mun mies jää lomalle vasta heinäkuun puolessavälissä, joten emme sinänsä oo mihinkään menossa, mutta on tässä omastakin takaa taikomista, että kaikki meillä on tyytyväisiä oloonsa kesällä! Nuo kaikki lapset eivät edes mahdu meidän autoon, että päästäisiin esim. retkelle tai uimaan, jos niitä kelejä tulee jo kesäkuussa.

Miten saa siskon tajuamaan, että ei voi tuoda lapsia tänne niin pitkäksi aikaa, ilman että välit menee poikki... Hän lupaa auttaa meitä tarvittaessa. Mutta kun me ei esim. tällaista kesähoitoapua tarvita, koska olen opettaja ja siis aina lomalla samaan aikaan kuin lapsetkin, sitten kun oon töissä taas.

Asumme lähekkäin, n. 3 km:n päässä toisista, ja muuten olemme suht paljon tekemisissä.

Sivut

Kommentit (46)

Kun hän kysyy syytä, sano, että lapsista eikä sinusta ole ollenkaan kivaa olla motissa kuukautta ilman mahdollisuutta käydä missään tms. Viiden lapsen kanssa ei liikuta julkisilla, eikä tuollainen katras tosiaan mahdu autoon. Ja kuten sanoit, lapset eivät edes viihdy keskenään kovin hyvin.

Kerro selvästi, milloin sinulle hoito sopii ja pidä siitä kiinni. Älä alennu kynnysmatoksi tässä asiassa, siskosi käyttäytyy erittäin huonosti!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Meillä on illat aika lyhyet, koska iltatoimet alkaa jo 19 aikaan. Joten iltaisin me ei retkeiltäisi.

Päivärytmi on oman porukan kesken suunnilleen tätä:

n. 6.30 syötän ekan kerran vauvaa

n. 7.30-8 toka kerran ja teen aamupalaa isommille, jotka heräilee

kun on syöty ja pesty ym. lähdetään pihalle, joko läheiseen leikkipuistoon (jossa ainakaan se 9-vuotias ei enää viihtyisi)

Vauva nukkuu ja välillä syö, isommat leikkii, mä oon mukana (vauva on useimmiten Ergossa).

Kesällä voitaisiin mennä myös uimaan/rannalle, jonne on pakko mennä autolla. Tai Hesaan jonnekin, tai vähän kauempana olevaan liikennepuistoon harjoittelemaan pyöräilyä tms.

n. 11.30/12.00 Lähdetään kotiin syömään/syödään jossain

14/14.30 taas syödään jotain, yleensä vauva nukkuu aika lailla n. 12-15, joten leikin isompien kaa, joskus ulkona, joskus sisällä

15.30 - 16.00 vauva viimeistään ylhäällä, ruuan laittoa

19.00 iltaruuat ja syöttöä, iltapesut

n.19.30- 19.45 vauva nukkumaan, ja pian 4-vuotias nukkumaan

20.30 mennessä 6-vuotias nukkumaan

Isommat lapset viihtyvät, jos heillä on omat kaverit tai meidän lapset olisivat kavereita keskenään. Mutta varsinkin se isoin 9-vuotias ei enää rupea näin pienten leikkeihin eikä hänellä ole tässä meidän pihapiirissä sopivia kavereita.

ap

Siis nehän on lapsesi serkkuja, eikä ala-aste ikäiset tarvitse enää 100% hoivaa. Minusta ap. kuulostaa itsekkäälta siskolta joka tykkää leikkiä marttyyriä.

Ainakaan täällä kaupungin leirille, jossa ollaan yötä, pääsee vasta 8-vuotias, eli isompi olisi päässyt, ei pienempi. Jolloin häntä tarvisi kumminkin hoitaa. Päiväleirit taas on iltapäivästä ja aamustakin vajaat ja niihin lapset pitäisi lähettää ja vastaanottaa bussilla tai viedä autolla, on sen verran kauempana.

Ehdotin jo, että palkkaa yhden oman työkaverinsa lapsen hoitamaan heidän omaan kotiin, tämä tyttö on hoitanut noita ennenkin, viimeksi nyt hiihtolomalla. En tiedä, miksei se käynyt. Sisko on siis töissä. Elokuun viikot ennen koulua lapsia hoitaa hänen anoppinsa.

Nämä serkukset eivät tosiaan oo mitään parhaita ystävyksiä ainakaan tässä ikävaiheessa. Joten mitään ihanaa serkuslomaa tuo ei olisi.

Täytyy olla nyt vaan kovana. Soitan huomenna hänelle, että en hoida kuin ekan viikon.

Soitin siskolle jo eilen illalla ja olin kovana. Hän sai nyt ymmärrettyä, että viikko on ok, koko kuukausi ei. Soitin vielä nyt aamupäivällä. Ilmeisesti lapset menevät mummolaan viikoksi, mummo tulee heidän kanssa tänne viikoksi heidän omaan kotiin ja hän pyytää sitä tyttöä yhdeksi viikoksi. Eli asia ratkesi. Ja siskon lapsetkin on varmaan tyytyväisempiä näin, koska saavat nyt 2 viikkoa olla omassa kotonaan omien kavereidensa kanssa päivisin.

Mitä tulee näihin osapäivähoitoihin tai että kävisivät syömässä täällä, niin ei käy, koska sisko ei ihan itse anna noiden lasten pyöräillä tänne ja takaisin keskenään. Sen pienemmän kohdalla ymmärrän, jos olisi yksin tulossa, mutta isompi musta voisi jo olla oppaana pienemmälle. Käyhän hän koulussaankin pyörällä. Mutta se on siskon päätös. Autolla en voi hakea, kun en voi omiakaan lapsia jättää yksin kotiin siksi aikaa.

Eikä niitä enää mihinkään tarhaan saa, tuonikäisiä.

Asumme molemmat Vantaalla, ei oo ruokailuja tai kesäpuistoja, joissa on hoitajia. Päiväleirejä on, mutta niissäkin pitäisi kummassakin päässä kuulemma jonkun viedä ja tuoda ne lapset, tai viedä autolla (mikä ei nyt onnistu, kun kaikki ei mahdu mukaan).

Mä hoitaisin kyllä heidät, jos mulla olisi vaikka 1 lapsi ja kaikki lapset mahtuisivat autoon, että voisimme kumminkin käydä rannalla jne. Ei mulla sinänsä heitä vastaan ole mitään.

Joten olen varmaan itsekäs ja paha sisko, kun panin hanttiin, mutta kyllä meilläkin on oikeus viettää kesää miten haluamme.

ap

Sitäpaitsi on siinä toisenlaista painetta, kun on toisten lapsista vastuussa. No, onhan ap:lla opettajana siitä kokemusta :).

Pystyisitkö mitenkään juttelemaan asiasta sillä tavalla varovasti. Kertoisit, että mielelläsi auttaisit, mutta luulet, että voimasi eivät riitä noin pitkään rupeamaan. Sanot, ettet halua loukata tai vaikeuttaa siskon elämää, mutta voisiko hän keksiä jotain helpotusta tuohon suunnitelmaan.

Onko varma, ettei siellä lähellä ole mitään kesäpuistoa? Espoossa ainakin niitä on. Eli sellaisia puistoja, joissa lapset saa ruuankin. Niitä on nimenomaan kesäkuussa. Mun mielestä pitäisi nyt kartoittaa kaikki mahdollisuudet.

Asiasta puhuttiin eka kerran nyt vappuna ja tässä viikollakin, ja oli se sisko tajunnut aiemminkin, etten vallan innoissani ollut tilanteesta. Joten oli kysynyt sitä tyttöä, onko hän kiinnostunut.

ap

hoidossa kesällä. Ovat liian pieniä vielä keskenään olemaan. Nuo pojat on aika villejä, enkä kyllä itsekään jättäisi noita keskenään. Mutta enpä usko että moni muukaan jättää 7- ja 9-vuotiaat keskenään. Leireille ei pääse vielä noin pienenä. Ne päiväleirit mitä olisi, on lyhyitä, jonkun täytyy viedä ja tuoda, ja vahtia ne iltapäivän tunnit niissäkin.

Tuolle toiselle että ihan oikeasti en halua koko kesäkuuksi hoitolapsia omien lisäksi. Tää on myös mun esikoiselle tärkeä kesä, vika ennen koulua...

ap

Eivät muutkaan koululaiset ole hoidossa kesällä. Miksei pane lapsia harrastuksiin, kesäleirille? Anna olla kotona kahdestaan. Vai ovatko niin selvästi valvonnan tarpeessa?

Onko se reilua noita ap:n lapsia kohtaan, uhrata koko kesäkuu? Ja lapset oikeasti ryhmittyy ikä- ja sulupuoliryhmiin tuossa iässä. Ja tuo vauva on varmaan kumminkin se, minkä rytmi määrää tahtia suht paljon.

Minusta ap:lla ei oo velvolisuutta hoitaa siskonsa lapsia, oli tämä yh tai ei.

Mutta mä en nykyää edes jaksa kysyä voiko ottaa mun lapsen hoitoon. Kun se on niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin hirveetä ja raskasta ja kaikkea. kyllä jos sun siskos on lupautunut auttamaan myös tarvittaessa niin ottaisin !!

Miten olis jos siskosi lapset kävisivät teillä joka päivä syömässä vaikka klo 12 ja sitten menisivät takasisin kotiin? Silloin eivät olisi ihan ilman turvaa koko päivää, mutta eivät olis sinun huolena sen enempää. Ruuan joudut joka tapauksessa laittaan omilles niin samallahan siskosikin lapset kävisivät syömässä ja näyttäytymässä. 3 km matkan tuon ikäiset pystyvät kyllä käveleen / pyöräileen.

Joo, viiden kaa en kyllä jaksa raahautua vaikka torikahveille tai esim. sadeilmalla Luonnontieteelliseen museoon (mistä 2 mun vanhinta tykkää eniten) tai Sealifeen tms. Piristää kummasti jos kesäkuussa vaikka 2-3 kertaakin käy jossain muualla kuin lähikaupassa :-).

Ruuan laittoa en vielä edes miettinyt, mutta siitä uskoisin selviäväni jollain lailla.

Sanot vaan selvästi ettet ota, kun omastakin takaa on noin monta hoidettavaa. Ei siskokaan saa pitää sua hoitoautomaattia. Sisko järjestäköön itse omat hoitojuttunsa.

Ja jos tosiaan olisi mahdollista että lapset olisivat teillä vaikka vain osan päivästä niin ei se kai niin hankalaa olisi.

Jäähän siinä kuitenkin vielä perheen keskeistä lomaa heinäkuu ja puolet elokuusta.

Kesä on ihanaa aikaa retkeillä jne. ja on kurjaa jos ei pääse minnekään omasta kotipihasta. En itse ainakaan heti lähtisi julkisilla 5 lapsen kanssa, joista yksi on vielä vauva...silti on mukavaa, että hoidat heitä viikon, tutustukaa se aika toisiinne ja keksikää jotain kivaa tekemistä (ulkopelejä tms.)

Tiedoksi kaikille jotka eivät vielä tiedä, niin Mannerheimin lastensuojeluliitolta saa hoitajia halvalla kotiin, ja etenkin kesäisin opiskelijat ovat mielissään jos saavat jonkun pidemmänkin pätkän kuin vain yksittäisiä päiviä eli varmasti siskosikin olisi kuukaudeksi saanut jonkun tytön kotiin kaitsemaan eikä olisi maksanut paljoa.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat