Vierailija

Äitiyslomani löppu häämöttää, ja pitäisi päättää tulevaisuudesta.

Työsuhteeni loppui ä-loman aikana, joten työpäikkaa minulla ei ole odottamassa. En kuulu liittoon, mutta ennen tuota edellistä työsuhdetta olin hetken työttömänä, ja sain kelalta palkkaan sidottua työttömyyspäivärahaa, joka oli siis huomattavasti ssurempi kuin se minimi työttömyysraha.

Hoitovapaalle jäädessäni saisin pienintä mahdollista kodinhoidontukea, sillä avomieheni tulot ovat sen verran " hyvät" , siis valtion mielestä (jo asuntolaina haukkaa siitä ison osan, eli ei tässä leveästi elellä)

Kysymys kuuluukin saisinko edelleen työttömäksi jäädessäni tuota palkkaan sidonnaista rahaa, vai putoaisiko se ä-loman takia siihen minimiin?

Ja ennen kaikkea voisinko jäädä työttömäksi (ennenkään en ole työkkärin kautta töitä saanut, eli pelkoa siitä ei ole) ja jos alkavat pakottaa esim kurssille, jäisinkin vasta sitten hoitovapaalle (joka siis oletettavasti on työtöömyyttä huonompi vaihtoehto taloudellisesti)?

Tarkoitus on siis aloittaa toisen lapsen teko ihan näinä viikkoina, mutta kukaanhan ei tiedä kauanko tärppiin menee. Ja kotona haluaisin olla ainakin syksyyn, vaikkei uutta raskautta kuuluisikaan.

Eli onko laitonta olla ensin työtön ja sitten siirtyä hoitovapaalle jos pakottavat minut jollekkin kurssille (jonne en siis aio ennen syksyä mennä)??

Kommentit (11)

Oma moraalini tosin ei antaisi myöten, että nostaisin työkkäristä rahaa, kun kotona oleminen on vapaaehtoista.

Mielestäni työkkärin rahat kuuluvat niille, jotka ovat oikeasti työttömiä ja haluavat töitä.

Jäät sekä työttömäksi että kotihoidontuelle. Kotihoidontuki vähennetään kelanrahasta, mutta jos kunnassasi maksetaan ns. kuntalisää, sitä ei vähennetä työkkärinrahasta. Jos on pelkoa, että joudut kurssille tms. voit vain ilmoittaa, että jään kotihoidontuelle. Kun haet töitä, niin voit sanoa, että hoidit omaa lasta niin ja niin kauan kotona tai olit kotihoidontuella. Nro 8:lle myös sanoisin, että mistä ne siellä tulevassa työpaikassa tietää, oletko ollut työttömänä vai khtuella. Kaikkea sitä ihmiset kirjoittaakin.... Ei tämä nyt mikään poliisivaltio ole!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Mulle oli ihan uusi juttu tuo että voi olla samaan aikaan sekä työtön että kodinhoidontuella.

Muistaako joku paljonko se minimi työkkärin tuki on? Että osaisin ja valmiiksi varautua josko sille tipahdan.

Kiitos kiitos.

Byrokratiasta aivan pihalla oleva ap.

Enkä suinkaan ole ylpeä omasta logiikastani toimia näin, mutta yletön köyhäily ei kuitenkaan houkuta liiemmin, ylimääräistä rahaa kun ei muutenkaan ole.

Kiitokasia kaikille vastanneille, kelaan se on vaan rohkeasti mentävä kysymään.

Ap

Työtön saa nopeasti otsaansa luuserin leiman. En suostittele! Jos jäät työttömäksi, niin sun on tosiaankin mentävä kursseille tai töihin kun niitä tarjotaan.

Mutta kysy mieluiten kahdelta eri tyypiltä, sillä saatat hyvinkin saada kaksi erilaista vastausta. Ja sen jälkeen kysy sitten vielä kolmannelta...:-)

Kun ihan oikestihan vaan tavoittelen maksimaalista taloudellista etua, enkä todellakaan halua takaisin työelämään, niin epäilyttää että neuvovatko ne minua " kiertämään" asetuksia?

Täytyy silti sieltä kysyä, mutta jos jollakulla on tietoa/ omakohtaista kokemusta ottaisin sen mielellään vastaan :)

Ap

Mä jäin äippäloman jälkeen työttömäksi, hain myös kotihoidon tukea joka vähennetään liiton päivärahasta. Ja kuntalisä päälle. Mä oon sillä periaatteella että mielellään oon kotona mutta JOS mulle tarjotaan mieluista työtä niin otan vastaan.. Mä en koe että tekisin jotain väärin. On tää kotiäitinä oleminenkin työtä ja mun mielestä on törkeää että yhteiskunta ei kannusta ollenkaa kotiäitiyteen. Kotihoidon tuki on niin surkea että kuka sillä pärjää? Sit on pula päivähoitopaikoista kun monilla ei ole mahdollisuutta jäädä kotiin lasta hoitamaan.. Onko järkeä?!

AP: ei muuta kun haet vaan kaikki mahdolliset tuet mitä mahdollista! En osaa tuosta sanoa että joudutko sitte ihan peruspäivärahalle jos et kerta oo kuulunut mihinkään liittoon tai työttömyyskassaan.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat