Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Tietääkö kukaan, voiko jotain apteekin ilman reseptiä saatavista allergialääkkeistä käyttää, jos imettää? Käsittääkseni useimmissa lukee, että ei suositella kuin lääkärin määräyksestä, mutta kai allergikoille jonkun valmisteen pitäisi sopia?

Silmät vuotaa ja kutisee vietävästi, koko kroppa on täynnä nokkosrokkoa ja lääkärille on viikkojen jonot...

Kommentit (21)

Itse viime syksynä sain hirveän allergisen reaktion kissastani (kissa-allergia oli ollut lievänä kymmenen vuotta). Menin silmät vettä vuotaen ja nenäliina kädessä apteekkiin. Siellä vain leviteltiin käsiä, kun sanoin imettäväni. Jouduin luopumaan kissasta..Oli sen verran paha olotila.

Nyt kyllä suututtaa, jos meidän apteekissa oltiin noin tietämättömiä. Jouduin vauvani kanssa evakkoon kotoa ja siinä hässäkässä en lääkärille mennyt, kun saimme kissalle kodin. Ikävä on vieläkin...

Voikohan sitä käyttää imetysaikana?? Siinähän kyllä lukee, ettei suositella raskaana olevalle tai imettävälle ilman lääkärin määräystä, mutta olen kuullut aika monien käyttäneen raskausaikanakin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla

zyrteciä ja nasonexia. turhan takia en tietenkään lääkkeitä syönyt, kyllä ne tuli otettua todelliseen tarpeeseen. vauva syntyi ihan terveenä, ei ainakaan ole huomattu mitään poikkeavaa.

zyrtecit ym. vastaavat vaikuttaa 24h mutta yleisesti kehoitetaan ottamaan yötä vasten jolloin imetysväli on pitkä, sikäli mikäli vauva nukkuu pitkiä yöunia...

itse en enää imetä joten nyt voin ottaa allergialääkettä ilman pelkoa että vauva saisi siitä jotain.

tässä vielä muutama konsti joilla voi helpottaa allergista oloa: huuhtele nenää sarvikuono-kannulla ja lämpimällä suolavedellä, rasvaa nenän limakalvoja ceridalilla tai bebanthenilla jos kuivaa, kuivata pyykit sisällä tai kuivausrummussa, älä vie edes mattoja ulos, älä tuuleta liikaa ja pyyhi pölyt usein. juo paljon vettä, lepää.

ja turha kärsiä jos oireet pahat, ota silloin jotain lääkettä. lypsä vaikka maito viemäriin ja anna korviketta, muutaman päivän teholääkitys helpottaa kummasti.

joku mainitsi nokkosrokon, eikös siihen tarvita kortisonikuuria?

AliisaS:

[quote]

Tietääkö kukaan, voiko jotain apteekin ilman reseptiä saatavista allergialääkkeistä käyttää, jos imettää? Käsittääkseni useimmissa lukee, että ei suositella kuin lääkärin määräyksestä, mutta kai allergikoille jonkun valmisteen pitäisi sopia?

Silmät vuotaa ja kutisee vietävästi, koko kroppa on täynnä nokkosrokkoa ja lääkärille on viikkojen jonot...

Minäkin olen käsinyt allergiaoireista mutta lähinnä nenä vuotaa, aivastelen ja nielua kutittaa. Olen syönyt Zyrtekiä mutta ei ole auttanut tarpeeksi. Tänään kävin apteekissa ja ostin uutuus tuotetta NASALEZEa.

Näin lukee heidän esitteessä: Nasaleze on ainutlaatuinen, luonnollinen tuote, joka ehkäisee ilmassa olevien allergeenien pääsyä nenän limakalvoille ja siten ehkäisee allergisten oireiden syntyä. Nasaleze on hienoa selluloosajauhetta, josta ei imeydy mitään aineita kehoon. Sopii lapsille ja raskaana oleville naisille.

Minun alleriaoireet katosivat kun laitoin nenään tuota jauhetta. Olen lisäänyt ainetta kerran tänään, pitää lisätä aina niistämisen jälkeen, joten on tosiaan auttanut minua.

Nyt täytyy mennä poika haluaa tissiä.

Toivottavasti löydät avun allergia oireisiin

Mrs K

Paikallisia eli silmätippoja ja nenäsumutteita voi käyttää melko vapaasti. Itsellä käytössä nenäsumuista Nasonex mutta en nyt muista saiko sitä ilman reseptiä.

MITÄÄN ANTIHISTAMIINIA SISÄLTÄVIÄ LÄÄKKEITÄ EI SAA IMETTÄESSÄ KÄYTTÄÄ. Asian kanssa oltiin tosi tiukkoja. Mulle määrättiin reseptilääkkeitä; Tableteissa vaikuttavana aineena on sellainen kuin Pseudoephedrine HCI 30lg, nenäsumutteesse flucticasone propionate ja silmätipoissa olopatadine hydrochloride. Nämä mulle määrättiin mun oman lääkärin keskusteltua lastenlääkärin kanssa. Asumme USAssa, joten en tiedä onko noita suomessa markkinoilla. Täälllä lapsiin liittyvissä asioissa lääkärit ovat tosi tarkkoja. Ja itse asiassa, kyllä lääkärit ovat täällä musta muutoinkin tosi tarkoja. Ehkäpä heillä on niin kova vastuu kun täällähän voi menettää lääkräinluvat ja kaikki jos saa syytteen/haasteen vääristä toimenpiteistä. Suin päin mulle ei menty mitään määräämään, vaan asiaa todella selvitettiin yhdessä lastenlääkärin kanssa. Mulle määrätyt lääkkeet eivät nekään ole täydellisiä, mutta ymmärsin, että huomattavasti pienempi paha kuin antihistamiinilääkkeet. Ongelmana allergialääkkeissä usien on, että niiden vaikutuksia äidinmaidossa ei ole riittävästi tutkittu.

ensin kävin apteekissa ja siellä leviteltiin käsiä että ei he tiedä, kaikissa lukee että keskusteltava lääkärin kanssa ja niin marssin neuvolaan

ja rukoilin jotain allergialääkkeitä ja hän kirjoitti reseptin nenäsumutteeseen, ei ole kuulema mitään muuta mitä imettävä voisi ottaa. ja kun minulla on tässä nokassa niin kuivat limakalvot että ihan sama mitä sumutetta suihkaisee niin limakalvot kuivuu ja verta rupeaa valumaan! ei tosiaan ole helppoa. silmätippoja saa tiputella jatkuvasti ja niistäkin puolet menee aina poskelle =)

en tiedä mihin joudun näiden vaivojeni kanssa, harmittaa vaan kun koko ajan räkä juoksee pisin poskia ja tuntuu että ei ehdi muuta tekemään kun tiputtamaan tippoja tai suihkuttelemaan. väsyttävää tämä tällainen...

olivat mulla kaytossa viime kesana kun olin raskaana ja neuvolasta sanoivat, etta myos Zyrtecia ja vastaavia voi kayttaa.. sopinevat siis imettavallekin. Ja kissasta luopuneelle lohdutukseksi, etta ne allergialaakkeet ei paranna, vahan vaan lievittaa eli olisit joutunut tod.nak. luopumaan kisusta joka tapauksessa.. jos on allergia edes lievana, kissaa ei kannata pitaa, voi pahentua ja lopputuloksena voi olla jopa astma. Nain minua laakari valisti.. hyvaa kesaa kaikille nuhanenille ja muillekin! :)

ei se tuota mitään vakavaa vauvalle. kysyin lääkärissä että jos otan omalla vastuulla jotain allergialääkettä (tablettia) niin onko siitä sitten jotain pahaa haittaa vauvalle, niin sanoi että ei ole. väsyttää voi vauvaa jne. mutta ei mitään vakavaa! sitä ei vaan ole kuulema saatu tutkittua tarpeeksi tarkasti! mutta nyt ostin apteekista GLINOR nenäsumutetta ja paremmin menee. Ja sitä saa ottaa luvalla =)

Vauvaan Zyrtek voi neuvolalääkärin mukaan vaikuttaa väsyttävästi. Ei kuulosta kivalta tuupata pikkuihmiseen lääkettä joten sinnittelen edelleen nenäsuihkeella, silmätipoilla ja sisätiloissa. Päivät vielä kestää pärskien ja niiskuttaen, mutta ne yöt...

No kaupassa tietty käyn. Pidän ikkunat kiinni enkä tuuleta vaatteita tai kuivata pyykkiä ulkona. Pyyhin lattiat ja pinnat kostealla mikrokuidulla kerran päivässä. Teen nenähuuhteluita suolavedellä ja nenähuuntelukannulla ja käyn suihkussa usein. Koitan kestää tän kevään, ensi vuonna vauva on jo iso. En halua dumpata vauvaani mitään allergialääkkeitä. :) Mutta tää nyt on vaan minun mielipiteeni, kukin tyylillään.

Itselläni paha siitepölyallergia ja kävin erikoislääkärin juttusilla, koska imetän. Sain Histecia, joka on antihistamiini ja myös muuten käsikauppalääke, Livostin silmätippoja ja Nasonex nenäsumutetta. Antihistamiini on sen varalle, ettei tipat ja suihke auta, mutta ei kuulemma aiheuta vauvalle mitään vaurioita. Silmät on pitkästä aikaa normaalin näköiset ja nenäkin auki, ihana olo. Otin eilen ekaa kertaa ton antihistamiinin ja mitään väsyttäviä vaikutuksia ei itselle eikä vauvalle tullut, kylläkin otin sen yötä vasten ja seuraava imetys oli vasta aamuyöstä.

Olin tänään ulkona puoli tuntia ja loppuajasta alkoi silmiä vähän kutittaa, joten lähdin kipin kapin sisälle, en siis tiedä vielä kuinka tehokasta tämä lääkehoito on, mutta olo on ziljoona kertaa parempi kuiten ku ilman mitään.

Mulle lääkäri sanoi kanssa, että nenäsumutteita ja silmätippoja voi käyttää. Ja jos pakko niin zyrtec tai vastaava. Sitä en tajunnut kysyä, että mitä lääke vauvalle aiheuttaa. Oma vauva on kohta 8-kuinen ja olen kahtena päivänä (ei peräkkäiset) lääkkeen ottanut. Yritin sinnitellä mahdollisimman pitkään, mutta kun silmät olivat melkein turvonneet umpeen ja aivastelin koko ajan (siis useita kymmeniä aivastuksia peräkkäin), jalat ja kädet tärisivät eikä pystynyt seisomaan kun jalat meinasivat lähteä alta. Lisäksi silmät, korvat ja kitalaki kutisivat niin, että olisi tehnyt mieli vaikka haarukkalla raapia ;) Hoidettavana vauvan lisäksi reilu 2-vuotias. Mitään ei pystynyt tekemään, joten oli pakko lääke ottaa. Yritin antaa vauvalle pullosta maitoa, mutta ei osaa juoda pullosta tai nokkamukista. Mitään näkyviä muutoksia (väsymystä tms) ei vauvassa ollut, mutta vähän kyllä pelottaa mitä haittaa olen aiheuttanut

sanottiin launataina ettei ole mitään imettäjille sopivia silmätippoja, sain sellasia huuhtovia silmätippoja tears naturale. ja nenäsumutteista sanottiin että ainut mikä käy on livostin. Reseptillä saatavista en tiedä.

Koitetaan jaksaa !!

tukkoinen ja kutiavainen Scorppis

Teratologinen tietopalvelu, puh. (09) 471 76500, kyselyihin vastataan arkisin klo 9-12, sielta saat asiatietoa. Musta kannattaisi myos kayda laakarissa: on vahan eri asia saada allergialaakkeet laakarin maaraamana (joka arvioi allergian vakavuutta ja hyoty-haittasuhdetta) kuin lahtea niita itse kasikaupasta ostamaan.

Tosi on etta laakareillakin on tasta monia mielipiteita, varsinkin eri maissa, kuten tuossa edella tuli ilmi: mulle on Saksassa sanottu etta ns. vanhat allergialaakkeet on ok seka raskaanaolevalle etta imettavalle (mutta vasyttavat), ja Zyrteckin kay tarvittaessa. Suomessa olen kuullut etta Zyrtecia ei annettaisi. Mutta tosiaan tarkeinta on tuo hyoty-haittasuhde ja sen voi vain laakari arvioida.

Voi hitto noi apteekit kyllä puhuu ristiin. Mulla ei ole siitepölyallergiaa vaan sellainen krooninen nokkosihottuma (urticaria), joka tulee ja menee 1-2krt vuodessa. Mikään ei auta, mutta antihistamiini helpottaa kutinaa.

Olen yleensä vetänyt reseptillä Ataraxia ja sitä olis kaapissakin (ohjeessa lukee, että ei saa käyttää imetyksen aikana, mutta neuvolassa sain raskaana ollessani tietoa, että sais käyttää???) mutta en siis ole sitä ottanut kun on aika tiukkaa tavaraa. Kävin apteekissa ja olin jo Zyrtec-paketin kanssa menossa kassalle kun muistin asiaa kysyä ja mulle sanottiin, ettei mitään antihistamiinia voi oikein imettäessä ottaa?

Aika outoa mielestäni ja nyt olis tarkoitus saada lääkärille aika, että kirjottais jotain mitä saa syödä. Onhan se nyt outoa, jos vaihtoehtoina on imetyksen lopetus tai äidin kärsiminen? pakko olla joku välimuotokin kun imetystä en ainakaan olis tän takia lopettamassa, mutta toisaalta olis kiva nukkua öisin eikä raapia koipia/käsiä verille.

Neuvolalääkäri ohjeisti että Lomudal-silmätippoja ja samanmerkkistä nenäsuihketta voi käyttää ja tarvittaessa Zyrtekiä jos ei muuten kestä. Zyrtekiä neuvoi ottamaan iltaimetyksen jälkeen niin tulee pidempi väli seuraavaan imetykseen. Varmistin apteekista ja hekin sanoivat että Zyrtekiä voi kyllä käyttää vaikka imeytyykin maitoon ja sitä kautta vauvaan. En ole käyttänyt kuin noita tippoja ja suihkeita, mutta Zyrtek on kyllä varalla kaapissa, olen nimittäin tosi pahasti koivulle allerginen.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat