Seuraa 

Olen syönyt ennen raskautta Multivita tabletteja. Mistään en löydä tietoa sopiiko ne raskaana oleville? Saa nauraa, jos niitä suositellaan, en yhtään muista nuita juttuja. =)

Haluaisin siis jatkaa vitamiinien syöntiä, ne kun on kohentaneet mun oloa aika mukavasti. Mutta mitkä vitamiinit on suositeltavia/ mitä suosittelette itse?

-Killi-80

Kommentit (11)

Vitamiinien käytösäkin raskauden aikana ollaan montaa mieltä. Osa suosittelee, ettei ennen 12 raskausviikkoa käytettäisi mitään vitamiineja. Ja toisaalta esim. foolihappolisä pitäisi olla kuvioissa jo ennen raskautta ja varsinkin alkuraskaudesta. Monivitamiineja jos käyttää, niin A-vitamiinia ei saisi olla mukana.

Itse olen käyttänyt jo ennen raskautta ja nyt raskauden ajan (rv. 25) monivitamiinina joko Ladyvita Plus tai Multitabs Special 2+. Nämä erityisesti odottajille ja imettäville. Lisäksi otan Möllerin kalaöljykapseleita foolihappolisällä ja maitohappobakteereita. Tällainen coctail mun valinta, joku muu voi olla toista mieltä :)

missään nimesä vältellä kokonaan. Kitalakihalkiot ovat lisääntyneet huomattavasti Suomessa sen jälkeen kun 70-luvulla alettiin vuohkata maksansyönnistä ja A-vitamiinista =(

Sisältö jatkuu mainoksen alla

..kommentoin vaan tuohon " idiootti" -kohtaan, kun tuohon vitamiinipuoleen on jo tullut hyvin vastauksia, eli mun mielestä idiootti -kysymyksiä ei ookkaan! :) Tai että jollekinhan joku kysymys voi olla täysin itsestäänselvyys, mutta sitten taas toiselle ei ja parempi kysyä jos on epävarma! Varsinkin ekaa ootellessa moni asia uutta ja ihmeellistä.. Että näin.. :)

Pupu 17+6

että A-vitamiinia sisältäviä vitamiineja ei saa syödä! Joten vaihda merkki esim. Multitabs spesial 2+ sitä saa hyvillä mielin syödä. Itse söin vahingossa kans raskauden aikana 3 viikkoa multitabsia mikä sisälsi a-vitamiinia,mutta neuvolantäti sanoi,että kun olen niin vähän aikaa syönyt niin ei tarvitse panikoida. Vaihdoin sitten tohon turvalliseen lisään.

Lilli81 35+6

Mä olen syöny sitä jo useamman vuoden ja tämä on jo toinen raskaus jossa syön sitä myös, ihan alusta asti ja vielä synnytyksen jälkeenkin.

Siinä ei ole A-vitamiinia ja se on tosiaan hyvä raskaanaoleville.

Joten anna mennä vaan. Mulle ainakin joka kerta lekuri on sanonu ettei ole haitaksi missään raskauden vaiheessa..

Itse olen käynyt raskauden alussa antioksidanttiklinikalla ja siellä minulle määrättiin A-vitamiinia kahdessa valmisteessa. Islannin kalanmaksaöljyssä on sitä ja sitten oli toinen valmiste Aesol jossa on A ja E vitamiinia. Näiden lisäksi on vielä useita valmisteita, mm. kalsiumia, kaliumia, magnesiumia, seleeniä, Q10 ja B ja C vitamiineja. Huima määrä tabletteja otettaviksi. Kun kauhistelin lääkärille, että eihän A-vitamiinia saa syödä, niin hän sanoi että kyse on moninkymmenkertaisista annoksista ennen kuin ne voivat aiheuttaa sikiölle kehityshäiriöitä. Sen verran lujaa on A-vitamiinin välttämiset takoutuneet munkin takaraivoon että Aesolin jätin kuitenkin ostamatta A-vitamiinin takia, ja ostin pelkkää E-vitamiinia. Kalanmaksaöljyssä sitä on edelleen ja sitä yritän syödä hyvällä omallatunnolla.

Pitäisi kai olla rauhallisin mielin, sillä kaikki määrätyt valmisteet on määrätty tarkkojen verikokeiden perusteella, jossa määriteltiin kaikki vitamiini- ja hivenaineiden arvot elimistössäni. Alhaisia arvoja yritetään nyt nostaa suositustasoille. Valmisteetkin on tarkasti määritelty, kyseinen lääkäri on kirjoittanut mm. kirjan lisäaineista joten uskon että valmisteet ovat mahdollisimman puhtaita ja turvallisia. Mietityttää kuitenkin kun näistä vitamiineista tulee niin ristiriitaista tietoa...

KalanMAKSAöljyt ovat kiellettyjen listalla, niin kuin kaikki maksaruuat. A-vitamiinin takia. Siksi kalaöljyjen tuoteselosteet on luettava tarkkaan!!

Vilhelmiina

Googletin multivita ja tosiaan tuossa ei ole a-vitamiinia. Erikseen siellä suositeltiin raskaanaoleville tuota.

Kiitos kaikille vastanneille. Sitä on aina alussa miettiminen että miten nämä jutut nyt menikään. Loppuajasta kaikki tällaiset tuntuu niin yksinkertaselta. :)

-Killi-80

Tosiaan kuten Wilhelmiina sanoi, niin kalanmaksaöljy sisältää A:ta. Kuitenkin sitten taas pelkät kalaöljytuoetteet turvallisia, sillä niistä A-vitamiini poistettu. Ajattelin tätä vielä tarkentaa, jos joku ei ole niin perehtynyt kalaöljytuotteisiin. Itselläni ainakin aluksi oli ihmettelemistä kalanmaksaöljyn ja kalaöljyn välillä... :)

Hei!

Sellaisia monivitamiineja voi syödä, joissa ei ole A-vitamiinia. Tarkista se. Apteekista saa erityisesti odottaville ja imettäville naisille tarkoitettuja vitamiineja, joissa ei ole A-vitamiinia, mutta etenkin raskauden alkuvaiheessa (ja jo ennen sitä) tärkeää foolihappoa on. Ne on vaan tosi kalliita...

t. Vilhelmiina

Pitkä ku nälkävuosi tuo tuoteseloste. Foolihappoa tuossa on, mutta sitä a-vitamiinia en löytänyt.Voidaanko a-vitamiini kirjoittaa jollai muulla nimellä tuoteselosteeseen? Voin kai turvallisin mielin sitten jatkaa noiden syömistä.

-Killi-80

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat