Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Onko muilla mennyt sukset niin ristiin hoitohenkilökunnan kanssa, että asia harmittaa vielä pitkänkin ajan päästä? Kohdalleni sattui osastolla kätilö, jonka kanssa en tullut toimeen sitten tippaakaan. Taidettiin käyttäytyä asiattomasti puolin ja toisin, mutta nyt pelottaa jos tuo sama kätilö on vastassa kun menen seuraavaa synnyttämään.

Kommentit (8)

Kolmessa ekassa synnytyksessä mulle sattui aivan ihanat kätilöt, itse asiassa kahdessa ekassa oli sama kätilö =) Mutta neljännessä synnytyksessä meni sukset ristiin kätilön kanssa täysin. Synnytin kolmannen ja neljännen lapseni Kättärillä Haikaranpesässä. Jo neljännen raskauden aikana synnytyssuunnitelman teossa mainitsin että haluan epiduraalin tarvittaessa. Tosin toivoin että neljäs menisi jo sen verran nopeasti etten tarvitsisi mitään kivunlievitystä koska kolmannesta synnytyksestä oli vain 1v2kk aikaa. Eka synnytykseni kesti yli 32 tuntia ja toka vain vajaa 7 tuntia, synnytyksillä oli väliä 11kk. Kolmas kesti n. 10 tuntia joten näinollen oletin että neljäs sujuisi paljon nopeampaa.

No, kuinkas kävikään. Avautuminen hidastui ja oikeastaan tyssäsi täysin kun kohdunsuu oli 5cm auki, aikaa oli siihenkin kulunut jo 9 tuntia. Kivut yltyivät todella koviksi, olin kokeillut suihkua ja ilokaasua mutta ne eivät auttaneet. Olin jo muutama tunti aikaisemmin maininnut kätilölle epiduraalista mutta hän sanoi että katsotaan sitten myöhemmin. Kipujen yltyessä mainitsin uudelleen epiduraalista, kätilö katsoi minua melkein loukkaantuneena ja sanoi:" sinä olet synnyttämässä jo neljättä kertaa, kyllä SINÄ kestät, hyvin menee" . Hän toisti tuota lausetta monta kertaa ja katsoi tiukasti minua silmiin. Minua alkoi oksettamaan ja tuntui että pyörryn kun sattui niin paljon. Itkin ja hoin kätilölle että haluan nyt sen puudutuksen. Lopulta kätilö tuhahti että kai se sitten olisi hyvä antaa jotta kohdunsuu avautuisi loput 5cm. Hän laittoi tipan ja laittoi anestesialääkärin hakuun. Lääkäri tuli noin puoli tuntia kutsun jälkeen. Kun hän ja kätilö laittoivat tarvikkeita kasaan, tunsin yhtäkkiä ponnistamisen tarvetta ja hups, tyttö syntyi 3 minuutin ponnistamisen jälkeen -ja siis ilman puudutusta :)

Luulen että pelkkä tieto puudutuksen saamisesta rentoutti niin että kohdunsuu avautui kokonaan. Tuosta synnytyksestä jäi sen verran paha maku ettei meille taida viidettä lapsukaista tulla. Tosin kyllä siihen vaikuttaa aika monta muutakin syytä... ;)

Tansku, pojat 12v & 11v ja tytöt 1v6,5kk & 4,5kk

Ja huokaili koko ajan tuskastuneesti kun homma ei edennyt hänen haluamallaan nopeudella ja tavalla huolimatta siitä, että olin jo kaksi lasta maailmaan ponnistanut....

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Avautumisvaiheen kätilö oli sellainen kotka, ettei pahemmasta väliä. Kommentit olivat alistavia ja nöyryyttäviä. Mitään ei saanut kysyä, tai jos kysyi, niin ei ainakaan vastausta kysymykseensä saanut vaan herjaa tuli laidan täydeltä. Olin kuullut, että kätilön saisi vaihtaa, mutta siinä tilanteessa ensisynnyttäjänä ja kokemattomana oli aika kova paikka saada juuri itsensä pidettyä kasassa... Kävin purkamassa asiaa vielä vuoden päästä tuosta, eli tosi pitkään jäi vaivaamaan. Minulle luvattiin, että jos tulen samaan sairaalaan synnyttämään, niin svo:lle saapuessa kannattaa varovaisesti ilmoittaa että mikäli tuo henkilö on vuorossa, niin saisi ennemmin jonkun muun. Pelkopolilla sanottiin, että tuollaisessa tilanteessa pitäisi pyytää paikalle synnytyslääkäri, selittää hänelle tilanne ja vaihto sujuisi sitä kautta, ettei tarvitsisi suoraan päin naamaa sanoa tälle kätilölle. Mutta vastaavaa tilannetta ajatellen valjastaisin miehen toimimaan vaihdoksessa, itsellä kun kuitenkin on siinä vähän muutakin tekemistä...

Moi Eikkuli!

Mullakin oli synnytyksessä karmea kätilö. Olisi kiva tietää, onko kyseessä mahdollisesti sama henkilö. Mä olin synnyttämässä H:käällä ja kätilön nimikirjaimet ovat T.Y.

t. Eliina

Hyvinkäällä minäkin synnyttämässä esikoistani!

Oliko kätilön etunimi tosi erikoinen? Ja tosi ihmeellinen " huumorintaju" tällä henkilöllä... Kun sanoin hänelle jossain vaiheessa ponnistusta, et mä en jaksa enää kun tuntui et taju jo lähtee, ni tämä klö vastasi vain " sun on hei pakko!" Tosi kannustavaa.

h.h.

Pakko oli tulla vastaamaan sinulle sillä en ollut aikaisemmin itsekkään asiaa kuullut.

Synnytysvalmennuksessa sanottiin että jos kemiat ei kätilön kanssa suju niin sen saa ehdottomasti vaihtaa.Jopa tukihenkilöllä on siihen oikeus puuttua!!!

Joten elä siis huoli:laitat heti vaihtoon jos sama naama iskee kasvoillesi...

epäempaattinen kätilö kuin vain olla voi. Mulla ihan järkyt kivut ja olin paniikissa siitä, mutta tän mielestä mä ylireagoin (toki ei sanonut suoraan noin, mutta käytös oli sen mukainen). Eikä tuo uskonut, kun sanoin, et vauva tulee just nyt (kun vihdoin oli tulossa). " Nooh, katsotaan nyt se kohdunsuun tilanne sitten" , sanoi tuo. Naurattaa kyllä vieläkin se kuinka kätilö sitten kokeili, veti käden pois ilmeenkään värähtämättä, poisti kumihanskan rauhallisesti ja sanoi: " Voit alkaa ponnistamaan." . Ai really?

Ne kivut oli niin karmeat, ja kun kätilö vielä oli mitä oli, niin mun on pakko mennä pelkopolille tällä kertaa. Jospa siitä hyötyä olisi mm. siinä että en saisi tuollaista " sähän olet toista kertaa synnyttämässä, mitäs siinä uliset" -asenteen omaavaa kätilöä. Voihan olla että sillä oli vaan paha päivä, harjoittelijakin hermostu sen tylyyn kohteluun..

Blues kera pikkukolmosen rv 23 tasan

Mulla taisi olla sama emäntä kätilönä ä-polilla ja vannoin, että jos tämä kätilö tulee lähellekään mua synnytyssalissa, niin saa kyllä kääntyä ovelta takaisin.

Se eukko alkoi möykätä mule, kun menin viikonloppuna kontrolliin. Sanoi, että " mitä sä täällä teet" , kun menin ja mulla oli aika varattuna (ei osannut katsoa koneelta). Se luki edellisen kerran tekstiä ja edelleen väitti, että ei mun kuuluisi siellä olla, vaikka siellä selvällä suomen kielellä niin luki. Sama tyly kohtelu jatkui koko visiitin ajan. Olin kiukkuinen kuin ampiainen kun lähdin kotiin.

Onneksi tämä kyseinen kätilö ei ollut töissä, kun synnytys oli käynnissä, vaan sain aivan loistavaa palvelua.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat