Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Jos tekee ilta- ja viikonloppuhommia vaikka kaupan kassalla, niin meneekö verotus lisäverokortin mukaan kun normaalilla verokortillahan verotetaan sitä suurta Kelalta tulevaa rahaa? Onko jokin tuloraja olemassa, kuinka paljon saa tienata? Pitääkö omalle työnantajalle ilmoittaa, että teen töitä jollekin muulle firmalle? (en tietenkään kilpailijalle)

- Mirka kiittää vastauksista ja vinkeistä!

Kommentit (2)

työtä varten verotoimistolta. Silloin veroprosentti on pysynyt pienenä. Prosentti määräytyy sen mukaan, kuinka paljon arvelet tienaavasi. Ei siinä mitään rajaa varsinaisesti ole. En ole mitenkään erikseen ilmoitellut, vaikka olenkin tehnyt töitä "kilpailijalle", ovat töissä tienneet sen muutenkin.

Ainakin jos netin kautta haet uutta verokorttia, niin sosiaalietuudet kysytään palkasta erikseen ja niistä tulee myös oma verokorttinsa, eli lähinnä siis tieto menee verottajalta suoraan kelaan. En mä kyllä muutenkaan ole koskaan toimittanut verokorttia kelaan. Jos alata tehdä töitä, ilman muuta kannattaa lasketuttaa nuo verot ennakkoon uusiksi. Pienistä tuloista ei pysty maksamaan jälkiveroja, mutta liikojen verojen maksaminenkaan ei motivoi työhön vaikka ne palautukset joskus hamassa tulevaisuudessa tulisikin.

Riippuu työantajasta, ainakin itse tarvitsen sivutyöluvan kaikenlaiseen tekemiseen. Olen IT-alalla ja kun tein opintovapaalla sivuopintojen harjoittelua eräässä labrassa aalysoimassa näytteitä jouduin hakemaan siihen luvan. Mutta jos päätoimi olisi kunnan lastenhoitajana, luulen että ihan rauhassa saa mennä kaupan kassalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat