Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

on niin avuton olo kun viikon vanhan pikku poikani kanssa joudutaan taistelemaan pitkät tovit ennen kuin hän saa tartuttua tissiin kunnolla. hirmuista huutoa yöt ja päivät ja kukaan ei osaa neuvolastakaan auttaa. kyllä sitten syödään ihan hyvin hotkien kunhan vihdoin hän saa otteen, mutta aikamoisen raskaalta tuntuu tuo tahtojen taisto joka syöttökerta eli muutaman tunnin välein..onko kellään mitään vinkkejä? muita kuin rintakumi (jota hän ei tyydy imemään) tai väkisintunku, jota sairaalassa tuntuivat harrastavan ja joka ei tunnu kivalle vauvastakaan. HELP.imetän siis vielä sängyssä kyljelläni kun leikkaushaava on sen verran kipeä. yritin myös istualtaan, muttei sekään tuntunut tepsivän.

Kommentit (4)

oli samanlaista!

vauva on nyt 4kk ja syö normaalisti ja hyvin.

minä en kanssa voinut imettää kun makuulla kun oli tikit ja olo heikko. imetys oli kamalaa sairaalassa kun kätilö kiskoi tissiä ja vauva huusi eikä halunnut imeä. meillä rintakumi oli pelastus ja kun 5:ntenä päivänä pystyin imettämään istualtaan renkaan päällä istuen. se tuntui paljon helpommalta kuin makuullaan.

rintakumi oli käytössä vajaan 3 kk sitten vieroitti itse itsensä siitä.

nyt menee loistavasti!

käy imetystuki-sivuilla ja pyydä vaikka imetystukihenkilö kotiisi!

se kyllä lähtee sujumaan!

Hei Tinnuliini,

ja onnittelut pienestä pojasta! En osaa suoraan itse neuvoa, oma esikoiseni on vasta vajaa 4 viikkoa, joten vasta-alkaja olen myös. Mutta tuli mieleen, että oletko käynyt Imetystukilistan kotisivuilla osoitteessa http://www.imetystukilista.net/ ? Sieltä löytyy paljon tietoa ja vinkkejä, mm. rinnalle auttamisesta. Sieltä löytyy myös Imetystukipuhelimen numero ja ohjeet miten liittyä sähköpostilistalle. Näistä molemmista voi kysyä neuvoja juuri omaan tilanteeseen. Ja sinuna tsekkaisin myös, onko paikkakunnallasi imetystukiryhmää (lista löytyy myös sivuilta), jossa voisit käydä vauvan kanssa. Siellä on todella asiantuntevia ihmisiä, jotka voivat neuvoa " kädestä pitäen" . Ja pääkaupunkiseudulla toimii myös imetysasiantuntija, joka tekee kotikäyntejä (http://www.silkkipaa.fi/).

Toivotan oikein paljon tsemppiä sinulle imetyksen sujumiseen, toivottavasti apua löytyy esim. yllämainituista paikoista. Meilläkin oli kotona pari päivää vaikeuksia " löytää tissiä" mutta sitten se alkoi sujua. (Imetys meillä onnistuu parhaiten juuri makuuasennossa.)

T: Kissamus ja poitsu vajaat 4 vkoa

Sisältö jatkuu mainoksen alla

ymmärrän mistä puhut täydellisesti! Minulla siihen auttaa: olen itse rauhallinen, ympäristö hiljainen, puhun koko ajan vauvalle rauhoittavasti. Imetys istualtaan (harmi ettei sinulla onnistu). Tilkka tai 2 maitoa tissin päähän. Tuon jälkeen muuten voisi kumillakin onnistua. Onhan sinulla pieni vastasyntyneelle mitoitettu kumi? Itse syötän kumin kautta, kun nänniä ei ole! Voit myös kokeilla vetää ruiskulla (kärki saksilla auki ja vedät nurinpäin) nännisi esille.

Pyri olemaan vauvan kanssa mahdollisimman paljon. Vaihda vaipat itse, ole mahdollisimman paljon ihokontaktissa jne. Esim. yöllä voi tiukassa paikassa antaa pullolla 10 - 20 milliä, niin sitten rauhoittuu jo kummasti ja jaksaa keskittyä. Tuossa vaaransa, mutta tein alussa niin koska olin kovassa kuumeessa, enkä jaksanut ja se auttoi.

Luota itseesi, se on osa vauvan luonnetta. Meillä takana jo kohta 10 viikkoa ja edelleen välillä melkoista riuhtomista jne. Mutta kun sen tietää ei se enää ole haitannut pitkiin aikoihin. Ja siis täysimetän edelleen. Voimia ja kärsivällisyyttä. Lupaan että se helpottaa!!! Älä luovuta!!!

Ja laita sinne ongelmasi mahdollisimman tarkoin kuvattuna. Ovatko rintasi kovin täydet? Niistä vauvan on vaikea saada kunnon otetta. meillä oli sama juttu. Siihen auttaa nk. hampurilaisote rinnasta, kuvattu imetystukilistan sivuilla.

Vielä selvyydeksi: imetystukilista on

- www-sivut, joissa kuvattu yleisimpiä ongelmia noin yleisesti ja

- sähköpostilista, joka helpotti meitä henkisesti ja kokreettisesti parissakin pikku pulmassa. Sinne voi laittaa kaikenlaisia kysymyksiä, kuten vaikka yöllä röyhtäyttämisestä.

- He myös järjestävät tapaamisia, joissa veloituksetta voi saada neuvoja ja jopa korjataan imuotetta. Meidän kohdalla tehtiin niin. Ensin näytti kamalalta, kun ohjaaja tosiaan tunki rinnan väkisin suuhun, mutta siitä lähti imuotteen korjaantuminen kunnolliseksi. Väheni imukerrat 20-30 minuutista n. 10 minuuttiin!

- sitten puhelimitse antavat neuvoja ilmaiseksi, tai tukihenkilö tulee kotiin, ja se sitten maksaa vähän.

Tsemppiä! Kun rinnoista kerran tulee maitoa, niin AIVAN VARMASTI saat vauvan megeen! Katso www-sovuilta ohjeet nk. pesimiseen (yksi viikonloppu sängyssä vauvan kanssa nakuna).

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat