lestadiolainen kolkkiluokkalainen sanoi minulle tänään, että naiset ovat vaan orjia...

Vierailija

olen sijaisope. ekaluokalla hän totesi mulle, että "haista paska, pidä itse turpasi kiinni". meidän koulussa on viiden lestadiolaisen perheen lapsia, joista vaan yhden lapset ovat niitä kilttejä ja mukavia. tämä panee väkisinkin miettimään, että missä mättää. onko vaan sattumaan vai mitä? ja varsinkin kun koulun "pahimmat" oppilaat ovat nimenomaan nämä lestadiolaiset, siihen pahimpaan jengiin ei edes kuulu "tavallisia". väkivaltaisuutta, epäkohteliaisuutta, mustasukkaisuutta, valehtelua jne, mainitse mikä tahansa todella ikävä piirre ihmisessä, niin näiltä löytyy. käy kauheasti lapsia sääliksi, kun mietin, millaista mahtaa kotona olla kun oireilevat tuolla tavoin.

Kommentit (9)

Vierailija

Kuten eräs kirjoittaja tuntuu ajattelevan. Heistä ei voi sanoa ettei oikeasti ole uskossa, vaan ettei ole ollenkaan uskossa.

Ja tuohon ap:n mainitsemaan asiaan. Minä kävin pientä pohjoisen kyläkoulua, jossa oppilaita oli silloin noin 20, heistä yli puolet lestadiolaisperheestä. Ja saman huomasin, käytös oli jotakin ihan uskomatonta koulussa, valehtelivat ja varastivat ja mitä muuta... Nyt aikuisena olen tajunnut sen johtuvan siitä että olivat sellaisesta perheestä kotoisin jossa lapsia oli about 10, perheestä oli lapsi jokaisella luokalla. Eipä siinä vanhemmat ehtineet kauheasti kasvattamaan niitä pahnanpohjimmaisia, kiire oli tehdä ruokaa, pestä pyykkiä, hoitaa vauvaa, ja jossain välissä yrittää kotiakin siivota. Äiti siis, isähän teki suurinpiirtein kellon ympäri töitä että sai perheen elätettyä.

Vierailija

tuntuu musta vaan aika isolta osalta. kun oikein mietin, niin näitä "pahiskakaroita" ei ole noin isoa osaa tavallisten perheitten lapsista, ne on enneminkin harvoja yksittäistapauksia. Näitten perheitten lapset kaikki ovat järjestään aika pahoja tapauksia. Tosin tytöt poikia "helpompia". onko tänne vaan sitten jostain kumman syystä keskittynyt onnettomia lestadiolaisperheitä enemmän kuin muualle, jos kerta muualla ei ole näin?

Vierailija

Itsekkin tiedän muutamia lestaperheitä, jotka ovat ikäviä ja välinpitämättömiä. Esimerkkinä vaikkapa se, että viereisellä kadulla asuvan lestaperheen pojat särkivät pyörän miedän pojalta (joka on heitä muutaman vuoden nuorempi). Kun menimme sitten asiaa selvittämään kyseiseen taloon, niin meitä ei uskottu ja suurin piirtein syljettiin päälle. Tapauksen oli kuitenkin sattumalta nähnyt toisessa naapurissa asuva eläkeläispari, ja asia saatiin lopulta selvitettyä ja pyörä korjattuna takaisin, mutta p:n maku jäi käteen. Hassua kyllä, mutta nämä ekäkeläiset kuuluvat myöskin lestadiolaisiin! Eli tässäpä se juuri piileekin se homman idea, ei se välttämättä ole siitä kiinni, että uskooko vai ei. Ihminen voi silti olla perusluonteeltaan ikävä tai ei. Asumme pohjois-Suomessa alueella, jossa lähes joka toisessa talossa on ko. herätysliikkeeseen kuuluvia perheitä, joten jotain olen oppinut näin sivusta seuranneena heidän elintavoistaan. Lähipiirissämme ja lasten koulussa on myös erittäin fiksuja ja hyvin kasvatettuja lestadiolaislapsia.

Vierailija

Mutta lestoillahan on tähän oiva selitys: eivät ole oikeasti uskossa. Sillä on niin helppo pyyhkäistä pois kaikki omaan yhteisöön kohdistuva arvostelu.

Vierailija

He eivät halua miettiä sitä, että mikä tuollaisen käytöksen aiheuttaa. Jotain vikaa on kyllä kasvatuksessa/kotioloissa kun lapset käyttäytyvät noin. Mutta tämän he kieltävät, ja edelleen on ok tehdä lapsia niin paljon kuin niitä tulee ilman pelkoa siitä että joutuisi ottamaan vanhemman kasvatusvastuun.

Lainaus:

Mutta lestoillahan on tähän oiva selitys: eivät ole oikeasti uskossa. Sillä on niin helppo pyyhkäistä pois kaikki omaan yhteisöön kohdistuva arvostelu.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat