Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten olette muuten itse kokeneet ruokarajoitteisena ruokailun juhlissa...?

Vierailija

Itselle tuottaa lähinnä tuskanhikeä, kun yli-innokkaasti selostetaan, että juu-u on laktoositonta, tein sen hyla-maitoon. Sanopa siinä nyt sitten ylpeälle superihmiselle, joka kailottaa nähneensä kamalasti vaivaa erikoisruoan eteen, että ei käy, hyla ei ole laktoositon... Tai toinen yritys, jossa tyyppi toistuvasti sanoi, että juu-u voit syödä, tein sen rasvattomaan maitoon, pitäisi käydä totaalilaktoosi-intolerantille, vaikka useasti selostin, että rasva ja maitosokeri on pikkuisen eri juttu.

Kommentit (7)

Vierailija

mutta kieltämättä on vähän ärsyttävää kun ihmiset alkavat tuputtaa niitä kiellettyjä ruokia vedoten siihen, että joku heidän tuttavansa on sitä mieltä että sitä voi kyllä syödä raskaanakin, tai että heidän ollessaan raskaana 70-luvulla siitä ruuasta ei ollenkaan varoiteltu.

Yritän loepttaa ne keskustelut niin lyhyeen kuin mahdollista. Sanon esim. että "kiitos, kyllä mä löydän tästä pöydästä itselleni sopivaa syötävää", vaikka se sitten tarkoittaisi että syön vain salaattia ja leipää.

Vierailija

on kiusallista kun on tarjolla vaan lihaa ja juhlien järjestäjä nolona kun ei ole mulle mitään tarjolla. Eihän sitä kaikki voi tietää, etenkään jossain pienemmissä pirskeissä tuntuisi hölmöltä ilmoitella etukäteen että mä en sit syö sitä, tätä enkä tota. Etenkin kun on ihan oma valinta, eikä allergia tai sairaus. Enkä mä kekkereisiin vaan syömään mene.. Eri asia tietty jotkut häät tms. missä oikein ruokaa tarjolla, eikä kasvisvaihtoehtoa, selittele sit kaikille kun porukat kattelee siihen malliin, että onpa nirso...

Vierailija

Eihän siitä hirveästi ole aikaa kun joka paikassa toitotettiin että hyla on laktoositonta, se käy kaikille laktoosi-intolerantikoille. Ja näinhän ei siis ole, herkkä saa siitäkin oireita.

Itsellä ei ole sellaisia allergioita mitkä rajoittaisivat juhlissa syömistä, pientä ihottumaa voi tulla mutta silloin tällöin nautittuna ei haittaa. Pojalla sen sijaan on ne ikävimmät allergiat mitä juhlien kannalta voi olla, maito ja kananmuna. Ja kyllä välillä kyllästyttää selittää oudommille ihmisille että ei, meidän poika ei todellakaan voi syödä tavallista kakkua, ei edes kahta lusikallista. Tai voi syödä, mutta viimeistään tunnin päästä oksennus lentää kaaressa ja maha on todella kipeä kun ei siedä kananmunaa. Ja seuraavana yönä henkeä ahdistaa, maidon (tai kerman) vuoksi.

Ja joka kerta sanon että voin tuoda pojalle omat eväät mukana, turha yhden vaikeasti allergisen vuoksi on ruveta jotain erikoiskakkua vääntämään, kun ei se poika sitä syö kuitenkaan.

Vierailija

ja yleensä ihmiset huomioivat kyllä ruokavalioni erittäin hyvin. Eli hyviä kokemuksia on niistä tapauksista, joissa gluteenittomuus on etukäteen tiedossa.

Jos taas vain menen jonnekin jossa on (leivos)tarjoilua, niin lähes täydellä varmuudella syömiseni jäävät hedelmiin. Eli gluteenitonta harvemmin laitetaan siltä varalta, että joku saattaa sitä tarvita...

Vierailija

Juuri nämä itse tehdyt, kun ei millään kehtaisi tiukata mitä niihin on laitettu ("juu, nämä kuule on tehty ihan sulle, käy varmasti"). En muutenkaan ole kova makean perään, mutta sitten on tunne, että on pakko ottaa, vaikka ei mieli tekisi.

Uusimmat

Suosituimmat