Miten tullaan hyväksi isäksi?

Vierailija

Mieheni haluaisi olla nykyaikainen, tasapuolisesti vastuuta kantava ja osallistuva ja lapsen tarpeisiin herkästi suhtautuva isä. Hänen oma isänsä oli vanhanaikainen, etäinen ja vähän pelottavakin perheen taloudesta vastaava hahmo. Mies on hakoteillä. Hänellä ei ole minkäänlaista mallia osallistuvasta isästä. Tavoitteen kaltaiseksi isäksi kasvaminen on haastavaa, kun jokaisen tilanteen joutuu itse kehittelemään. Kuinka mies pääsee tavoitteeseensa tai edes sinne päin?

Kommentit (1)

Vierailija

Hei,

tapasin kerran isän, joka oli huolissaan siitä, ettei toistaisi autoritaarisen ja pelottavan isänsä kasvatusperiaatteita. Kyseltäessä kävi ilmi, että hän oli löytänyt ihan oman, mukavan tapansa olla poikiensa kanssa oikeastaan itse edes tajuamatta sitä. - Olisiko fiksua, että miehesi a) tekisi pesäeron vanhanaikaiseen ja pelottavaan isyyden malliin ja b) unohtaisi kaikki kasvatusoppaiden sapluunat pehmoisyydestä ja ties mistä. Mikä hänestä itsestään on hauskaa? Onko hänellä huumorintajua ja leikkimieltä? Mistä hän itse pitää? Yleensä lapsen kanssa pääsee pisimmälle, jos itse nauttii siitä, mitä on tekemässä. "Osallistuva" vanhemmuus on lapsen kanssa olemista ja ihmettelyä, yrityksiä ja erehdyksiä, ei jäykkiä kaavoja vaan oman sydämen kuuntelemista.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat