Muita, joiden lapsi ei koskaan iloinen kun tulen hakemaan hoidosta?

Vierailija

Kyse ei siis ole edes mistään pienestä lapsesta. Sellaisen kiukuttelun ymmärrän paremmin, mutta kun kyse on 6,5-vuotiaasta lapsesta. Joka kerta kun tulen hoitoon häntä hakemaan, hän joko juoksee pakoon, menee piiloon tai on muuten kiukuspäissään. Eikä kyse ole siitä että olisi jotkin kivat leikit menossa, kunhan tää taitaa vain olla opittu tapa! Näin on nyt nimittäin ollut enemmän tai vähemmän vuosikaudet!

Tyttö on erityistarpeinen, on kehitysviivästymää lähes joka alueella, mm. kielenkehitys, hahmotus jne. Myös yleinen psyykkinen kehitys on viivästynyttä.

Usein sanotaan että joo erityislapsi voi olla niin iloinen ja antaa niin paljon. mutta kyllä välillä tuntuu että tää tyttö ei anna muuta kuin harmaita hiuksia ja tuo kiukkua meidän elämään!

Jälleen olen pahalla päällä kun olen hakenut tyttöä hoidosta. Ja tyttö mököttää jossain taas...

Onko kellään muulla tällaista???

Mulla siis myös kaksi muuta lasta jotka täysin erilaisia. 2-v ryntää aina syliin kun tulen hakemaan ja vanhempi lapsi ei oo koskaan myöskään ollut myrtsinä..

Kiitos jos jaksoit lukea ja kommentoida!

Kommentit (9)

Vierailija

Mutta jos hoitajat ovat työnsä tasalla, heidän ei pitäisi tuollaista ollenkaan äimistellä. Joten turhaan nolostut.

Tuollainen pakoilu ja kiukkuaminen voi johtua niin monesta syystä. Todennäköisesti lapsesi purkaa päivän aiheuttamaa stressiään sinulle, joka olet hänelle turvallinen protestoinnin kohde (päiväkodin tädeille hän ei uskalla, sinulle - omalle äidilleen - uskaltaa). Ei ole tavatonta pienemmillä lapsilla se, että he alkavat itkeä, kun vanhempi tulee hakemaan. Koska lapsesi on erityislapsi, hän voi kokea päiväkodin päivän monin eri tavoin vaikeaksi ja haastavaksi.

Onko lapsellasi sama hakuaika joka päivä ja kuvallinen päiväohjelma? Siis ajan takaa tässä sitä, että tietääkö hän hyvissä ajoin, koska sinä tulet hakemaan? Jos hakuaika vaihtelee, eikä hän osaa ennustaa tuloasi, sekin stressaa ja voi olla, että leikkejäkin jää kesken.

Jos et voi vakioida hakuaikaa, voisitko sopia hoitajien kanssa, että he varoittelisivat lastasi etukäteen, että kohta äiti tulee hakemaan sinua.

Sinuna ottaisin muutenkin tuon hakemisen takkuisuuden suoraan puheeksi hoitajien kanssa. Kerro, että tilanne tuntuu lapsestasi ja sinustakin ikävältä ja kysy, mitä he ehdottavat tehtäväksi, että se sujuisi iloisemmissa merkeissä.

Kotona kannattaa tehdä aluksi jotain yhteistä kivaa. Juu: ruokaa pitää tehdä ja kaupassa käydä yms., mutta monta kertaa OMAA jaksamistakin auttaa, jos vaikka vartin käyttää ihan johonkin muuhun, rentouttavaan asiaan. Ja vasta sitten kaivaa ne ruokavärkit kaapista.

Vierailija

Kyllä olemme yrittäneet puhua hänen kanssaan ja aikaisemmin keväällä hän oilkin vähän paremmalla tuulella kun tulin hakemaan. Mutta kun tyttö on vähän sellainen, että hetken hän muistaa ja sitten alkaa taas sama käytös... Näin on joka asiassa, esim. ruokapöydässäkään hän ei vieläkään osaa istua nätisti vaikka sitäkin on kerrattu nämä kaikki 6 vuotta! Kai se johtuu hänen erityisyydestään (hänellä on autistisia piirteitäkin), että hän jumittuu tiettyyn käytöstapaan, näin uskon.

Sitä en tiedä miksei hän ole isälleen yhtä vihainen. Luulen, että isä on hänelle kuitenkin vähän etäisempi kuin minä. Minulle hän selvästi uhmailee enemmän kuin isälle koska olenkin viettänyt hänen kanssaan paljon enemmän aikaa! Mutta kyllä hän isälleenkin osaa olla yhtä kiukkuinen, esim aamuisin.

Niin aamut... Tosiaan nekin ovat vähän samanlaisia. Tyttö on aina silloinkin kiukkuinen, ei halua pukea ei syödä jne. Siinäkin on tuota samaa jumittumista.

Vierailija

ei nyt ihan joka päivä... meillä 6 v poika ja usein sanoo pettyneenä että ette olisi vielä tulleet hakemaan kun oli hyvät leikit kesken. Sit mököttää kotimatkan ja on vihainen. Mutta yleensä kiukku unohtuu kun kotiin päästään :-)

Se taitaa olla tuo ikä kun kaverit ja omat leikit kiinnostaa niin hirmuisesti eikä malttais lopettaa

Vierailija

Haen hänet aina n. klo 15, ja hän aina marmattaa siitä, että miksi tulit näin aikaisin. Kaikki muut SAA olla viiteen asti ja hän JOUTUU jo lähtemään kolmelta.... Ja mä olen luullut että olen hyvä äiti kun haen lapsen niin aikaisin :(.

Vierailija

Kuulostaisi vähän siirtymätilanne-ongelmalta, johon voisitte saada terapiasta apua. Lapsi ei kiusaa sinua tahalleen, hänellä vaan on sisäinen tarve pysytellä samassa paikassa. Mutta siitä voi opetella eroon. Tarvitsette toki pk:n apua siihen, että lapsi valmistellaan lähtöön, katsotaan kellosta vaikka aika jolloin tulet (vaatii myös säännöllisyyttä hakijalta!), haetaan tavarat valmiiksi jne.

Vierailija

Tai sitten tosiaan sopikaa joku tarrasysteemi, että aina kun hän lähtee kanssasi nätisti, niin saa tarran johonkin palkintovihkoon. Miksi muuten hän ei halua lähteä sinun kanssasi jos kerta isänsä kanssa lähtee? Tiedätkö mikä siihen on syynä?

Vierailija

No sen kyllä mäkin muistan että vanhin lapsi usein sanoi, että miksi tulit näin aikaisin jne ja oli vähän vihainen, mutta kun tää tyttö on AINA niin huonolla päällä. Lisäksi tänään loukkaannuin erityisesti siitä, että tyttö alkoi huudella isäänsä ja piiloutui hoitajan taakse:(((.

Usein se että juuri isä hakee toimii paremmin, mutta hänkään ei aina pysty hakemaan häntä näin aikaisin hoidosta...

Mikähän tähän auttaisi? Lahjonta, uhkailu? Alkaa nimittäin vähän jo hävettääkin kun joka kerta sama juttu. MItähän hoitajatkin vielä miettivät kun ei tyttö haluaisi lähteä kanssani kotiin...? Mietin vain jotain palkitsemissysteemiä, jos yrittäisi jollain tarroilla aina kun tyttö ottaa mut vastaan iloisesti...

Ap

Vierailija

ja koti rauhoittumista joka on tavallaan tosi mukavaa mutta tavallaan myös tylsempää kuin hoidossa on. Tuntuu että lapselta jää aina leikki vähän kesken kun se hakee pois, mikä selvästi harmittaa sitä. Toisaalta sitten kun pääsee taas kotielämän leppoisuuden makuun niin kiukuttelu taas loppuu.

Mutta onhan se ikävä tunne kun tulee hakemaan omaa pikku rakastaan ja se kiljuu ettei halua tulla kotiin...

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat