Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Tuntuu järjettömältä, että työ on elämässä etusijalla muuhun elämiseen nähden. Kun työpäivän jälkeen tulee kotiin, mitä siitä enää jää?

Elämä on pelkkää työn tekemistä ja nukkumista. Arjen kuviosta nippa nappa selivämistä. Vapaa-ajasta ja harrastuksista ei tarvitse edes puhua :(

Kyllä 6 tuntia pitäisi olla maksimi työhön päivittäin uhrattava aika.

Sivut

Kommentit (33)

Eikös sen teknologian pitänyt vähentää työtaakkaa? Sellaisilla sloganeilla sitä on ainakin työläisille kaupiteltu...(kuka lie yrittäjä?) Tuntuu vähän kaukaa haetulta vetää suo, kuokka ja jussi- nostalgiaa tähän saumaan...

Yrittäjän arvot on yrittäjän arvot, se hyväksytään. Hyväksy sinä yrittäjä rauhallisempi tahti sellaiselle, kuka sitä haluaa. Kyllä kai ne kotiin jäävät ovat rauhastaan rahassa jo joutuneet tinkimään.

Vai onko vähemmän töitä tekevän panos sinulta pois?

Mulle sopii hyvin tämän hetken tilanteeni. Oon siis viikossa 16 h töissä. Saa tehdä töitä ja pääsee kodin ulkopuolelle " tuulettumaan" , mut on silti aikaa olla muissakin puuhissa eikä lapsen hoitopäivätkään veny liian pitkiksi. Suosittelen, mikäli taloudellisesti mahdollista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Samaa sanon kuin muutamat edellä kirjoittaneet: 8 tunnin päivä lapselliselle on todella rankkaa. Tosiaan kun klo. 15 pääsee töistä (aamu on aloitettu jo klo. 6), menee ensin tunti työmatkaan sitten haet lapsen hoidosta ja alat väsäämään pakollista sapuskaa nenän eteen... Jos olisikin yksin tai kaksi aikuista, voisi sitä varmaan pelkillä leivillä elää, mutta lapsi tarvitsee (vai tarviiko?) sen lämpimän aterian. Siinähän se kello onkin sitten jo 18-19. Mitäpä sitä muuta enää kuin hoitelee loput taloushommat, lukee vähän päivän lehteä ja aloittaa lapsen iltatoimet. Ja kaatuu tajuttomana itse sängynpohjalle. Tämäkö elämää???

Oli unelmatyö, mutta pomppasin pois oravanpyörästä - ei ollu se liksa (vaikka ihan kohtalainen olikin) yllämainitun rääkin arvoista. Nyt elellään niukasti, mutta huomattavasti mukavammin. Töihin palailen sitten joskus kun lapsi on ehkä 10 tai risat. Eikä ammattitaito tässä rapistu mihinkään, kun samalla suorittelen akateemisia opintopisteitä pikkuhiljaa...

No, kunhan ajatuksesta selvän saa...

19, toisen vanhemman (ei välttämättä äidin) osa-aikatyö tai kotona oleminen lasten ollessa pieniä, olisi ihanteellinen vaihtoehto.

Minä olin kotona 5 vuotta, enempää ei kestänyt talous eikä minun pääkoppani :D

Osa-aikainen työkään ei toistaiseksi onnistu. Muutama vuosi pitää nyt vaan mennä tällä lailla sitkistellen. Ei auta.

Mutta purnaan silti. *purn purn*

ap

Jos lapioi hiekkaa aamusta iltaan, voi päivä tuntua pitkältä. Mutta jos käy neuvotteluja eri puolilla maailmaa, on 8 tuntia auttamatta liian lyhyt aika työn hoitamiseen.

Minä monesti lähden aamulla kuudelta kentälle ja palaan illalla kahdeksan aikaan. " Illaksi kotiin" . Olen siitä jo iloinen, että sinivalkoiset siivet saattelevat kotiin, ettei tarvitse hotelleihin jäädä.

Mutta toisinaan lähden puoliltapäivin kampaajalle tai lapsen kanssa leikkipuistoon. Ne on näitä joustavuutta vaativan työn etuja ;)

Työmatkat 2 tuntia, työ 8 tuntia. Jäljelle 14 tuntia. Nukkuminen 8 tuntia. Aamupala, suihku 1 h, iltaruoka 1 h, iltapala ½ h. Jäljelle 3,5 h.

Iltaruoka syöty siis kuudelta ja jo 19.30 alkaa iltapalan syönti ja lapset nukkumaan. Lasten kanssa vapaata leikkiä siis vain 1,5 h päivässä. Sekin usein kauppareissu eli leikit jää kyllä vähiin.

Kannattaisiko vaihtaa alaa?

Minä ainakin nautin työstäni, saan siitä sellaista tyydytystä mitä muuten en saisi. Onnistumisen tunteita, haasteita, tiukkoja tilanteita. Ihanaa.

Välillä päivät venyy, välillä työmatkat kestää päiviä, mutta toisinaan otan vapaata ja nautin kotona olemisesta perheen kesken.

Arjesta pitää nauttia! Suunnanmuutos olisi paikallaan jos sinulla on noin ankeaa.

Kyllä me pullamössöt tässä ajattelemme lapsiamme. Jos joskus kysyt lapseltasi (siis jos sinulla niitä on), että eiks oo kivaa ku mä oon niin usein töissä, niin lapsi varmasti vastaa että on!

Ja oletko huomannut että maailma on muutenki muuttunu niistä ajoista kun vanhempasi olivat nuoria? Täytyykö kaiken mennä samaa rataa, kuin silloin? Tosiaan, nyt kaikki lapset hiihtämään tai kävelemään kouluun, koska ennenkin on kävelty!

mutta nyt lasten ollessa pieniä olen sopinut 80-prosenttisesta työajasta, sillä yksikin 14-tuntinen työpäivä on liikaa, en halua tässä elämänvaiheessa olla lapsista niin paljon erossa. Ja minun liksani osuu tosiaan sellaiseen verorakoon, että päivän lyhentäminen 6-tuntiseksi pienensi nettoansioita vain 200 euroa, eli en ole erityisen motivoitunut palaamaan entiseen.. vielä! =)

3

Kotiäitinä viettämäni vuodet eivät olleet ihan kamalan upeita. Mieluummin käyn töissä kuin olen kotiäitinä. Ja lapsillekin parempi niin ;)

Ja sitten valitan kun työpäivä on liian pitkä. Siinä sen taas näkee, kun ei mikään kelpaa...hih.

ap

Mieluiten tekisin 6h päiviä jos saisin valita. Ja näin yritän nyt tehdäkin, kun olen työttömänä eli yritän löytää työn jossa työaika 6h. Jää aikaa lapsellekin ja kotitöille ilman että tarvii jommasta kummasta käydä tinkimään. Kenties vielä ehtii harrastamaankin ilman huonoa omaatuntoa.

Olen juuri saanut työn, jossa viihdyn erittäin hyvin! Päivät sujuvat nopeasti, kun työ on mieleistä.

Mutta perheen ja lasten kannalta katsottuna 8 tunnin työpäivät ovat aivan liian pitkiä.

Mutta siihen tähtään, että muutaman vuoden kuluttua ei tarvitse täyttä päivää enää tehdä.

Nro 2, ei kuulosta kovin houkuttelevalta! Tuntuu ihan käsittämättömältä, että tuollaisia työvuoroja pitää ihmisen tehdä. Miten siinä kukaan VOI olla terävänä...?

ap

Et varmaan arvannut, mutta vain 8% (=kahdeksan prosenttia!).

Tällä panoksella sitten kustannetaan nykyinen elintaso ja eläminen, sen lisäksi myös hyvinvointiyhteiskuntamme palvelut.

Luusisi ettei se ole mahdollista, mutta usko pois....

työvuoroni voi kestää 16h. Repäisehän siitä.

Eikä se että on enemmän vapaata korvaa mitään. Seuraava päivä on menee ihan haaskiin kun on niin loputtoman väsynyt.

t: junaemäntä

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat