Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sivut

Kommentit (33)

8 tuntia on verrattaen lyhyt työpäivä, jos ajatellaan vanhempiemme/isovanhempiemme työpäiviä. Esimerkiksi omilla vanhemmillani oli vielä 10v sitten maatila karjoineen, ja isä oli lisäksi ulkopuolisen töissä, koska työt eivät elättäneet molempia. Työpäivät olivat suunnilleen kymmentä tuntia, isällä lähemmäs 13 tuntia. Itsekin teen yrittäjänä nykyisin poikkeuksetta yli 9h päiviä, jotta työntekijäni saisivat edes olla kotonaan perheidensä luona. Eli älkää nyt hyvät ihmiset aloittako tuollaista, työtä nyt vain kun on elääkseen tehtävä. Minä en ainakaan ole halukas maksamaan verorahoistani yhtään extraa siihen, että joku saisi tehdä 6 tunnin päivän..

t. yrittäjä

Sisältö jatkuu mainoksen alla

" Olen sitä mieltä, että alle 10v lasten äidit kotiin tai osa-aikatöihin

Perheet voisivat paremmin ja kaikilla olisi enemmän aikaa lapsille ja vähän itsellekin. Useimmat perheet pärjäisivät yhden ihmisen tuloilla, jos elintaso osattaisiin mitoittaa sen mukaan. Aika on tärkeämpää kuin materia."

No way! Minä pimahtaisin jos minut laitettaisiin kotiin lasten kanssa. En kestäisi. Ja uskallan sen äitinä vielä myöntääkin. Aika on tosiaan tärkeämpää, mutta miten sen ajan jakaa, on eri asia.

Jos käyn pääsääntöisesti töissä ja sitten pidämme perheen yhteistä vapaata vastapainoksi, se toimii. Mutta minä kotiäitinä, ehei. Siitä se lapsi vasta kärsisikin kun minä hermoheikkona raivoaisin kotona. Noup.

Näin meillä homma toimii. Ja olen silti ihan hyvä äiti.

Lapsettomalle 8 tunia ei ole niin hirveä uhraus kuin perheelliselle.

Pääsen töistä klo 16

haen lapset, olemme kotona n. klo 17

syömme (yleensä edellispäivänä jo valmiiksi tehdyn ruuan)

leikkiä, siivoamista, pyykinpesua, miljoonaan paikkaan repeämistä

klo 19 iltapesut

klo 19.30 lapsille iltasatu ja nukkumaan

Me olemme miehen kanssa yleensä niin rättipoikki, että jo viiden aikaan syödessä molempien päät pilkkii. Usien kumpikin tai jompi kumpi nukahtaakin lasten viereen iltasatua lukiessa. Jos pitää maksaa laskuja yms. yritämme sinnitellä kymmeneen asti.

Siis lapsia hereillä minä näen päivässä vain noin 3 tuntia!!

ap

Ja nyt pommi: kuvittelepa, meiltä vähennetään se seuraavan päivän lepopäivä palkasta. Ikään kuin olisimme työkykyisiä...

*kiittää sympatiasta*, kakkonen.

oletetaan työntekijöiden jotenkin nauttivan ylitöistä ja niitähän siellä piisaa. ennen äitiyslomaa työaika oli tuon 8 tunnin päälle puoli tuntia - kaksi tuntia. lisäksi ylityö ei juurikaan poista kiirettä eikä seuraavan päivän ylityötä. eli toisin sanoen jatkuvasti liian vähän porukkaa.

enää en ole kykenevä ylitöihin ja tiedänkin sen aiheuttavan paheksuntaa, hiljaista, painostavaa, kyräilevää paheksuntaa.

luvassa on siis 8 tunnin helvetillisen kiireiset päivät kun 10 tunnin työt pitää saada tehtyä. millähän sitä jaksaisi? onneksi en ole ihan vielä menossa takaisin.

jos voisin järjestäisin asiat niin että tekisin 3, 10 tuntista päivää tyonantajalla X ja 3 kymmentuntista päivää tyonantajalla Y.

Saisin kaksinkertaisin palkan!!!!

Verosta voisin vähentää ylimääräiset hoitokulut.

Laulaisin koko matkaan pankkiin.

TAi ehkä voisin olla yhdellä tyonantajalla 6 tuntia 5 kertaa viikossa (30 tuntia yhteensä).

Toisella 3 tuntia 5 kertaa viikossa ja sitten lauantai ja sunnuntai toissä.

Mitä mieltä olette?

Minulla on 2 lasta. Toinen kouluikäinen toinen pari vuotias.

8 tunnin työpäivä on tosi pitkä, mutta jos on kaksi aikuista, jotka tekevät tasapuolisesti kotityöt ja jakavat lasten viennit/tuonnit ja kaupat, niin pitäisi olla ihan siedettävää elämää, vaikka liian pitkähän se päivä silti tuppaa olemaan sen pienen tarhalaisen näkökulmasta.

Meillä ainakin toinen vie ja toinen hakee, toinen käy kaupassa ja tekee ruuan, toinen laittaa pyykit ja järkkää paikat.

Mutta pitäisi olla hyväksytympää, että ne joille sopii, voisivat rauhassa olla kotona halutessaan. Meidän perheelle minun kotiroolini sopisi ja aionkin niin tehdä, joidenkin ihmettelystä huolimatta.

Vierailija:

Lainaus:

" Olen sitä mieltä, että alle 10v lasten äidit kotiin tai osa-aikatöihin

Perheet voisivat paremmin ja kaikilla olisi enemmän aikaa lapsille ja vähän itsellekin. Useimmat perheet pärjäisivät yhden ihmisen tuloilla, jos elintaso osattaisiin mitoittaa sen mukaan. Aika on tärkeämpää kuin materia."

No way! Minä pimahtaisin jos minut laitettaisiin kotiin lasten kanssa. En kestäisi. Ja uskallan sen äitinä vielä myöntääkin. Aika on tosiaan tärkeämpää, mutta miten sen ajan jakaa, on eri asia.

Jos käyn pääsääntöisesti töissä ja sitten pidämme perheen yhteistä vapaata vastapainoksi, se toimii. Mutta minä kotiäitinä, ehei. Siitä se lapsi vasta kärsisikin kun minä hermoheikkona raivoaisin kotona. Noup.

Näin meillä homma toimii. Ja olen silti ihan hyvä äiti.

Itselläni ei ole lapsia, joten minulle 8 tunnin työpäivä on useimmiten ihan ok, eikä kukaan kärsi siitä. Jos työ on oikein rankkaa, sitten 8 tuntia voi olla aika vaikea jaksaa hyvillä mielin, niin mullakin. Olen nimittäin opettaja.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat