Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko täällä muita 9-luokkalaisille numeroita miettiviä opettajia? Tai apua muuten?

Vierailija

Taas on niin vaikeata antaa numeroita! Kun pitäisi huomioida koko yläkoulu, mutta ei viitsis kuitenkaan antaa yläkanttiin, jos on kevät mennyt huonosti. Mitä antaisitte näille:



a) Oppilaalla on ollut 8+9 luokat arvosana 8. On ollut koko ajan 7 ja 8 rajalla ja tunnollisuudella se on aina ollut tuo 8. Tänä keväänä keskiarvo on selvästi 7 puolella, ja samoin syksyn tulosten kanssa. Tuntiaktiivisuuskin on pudonnut. Ei yhtään 8:lla alkavaa tulosta. Taso on varmasti lähempänä numeroa 7. Laskenko numeroa vai en? Suloinen ja kiltti tyttö, säälittää laskea...



b) Koko vuoden masennuksesta kärinyt tyttö. Lahjakas kirjoittaja, mutta laiska ollut tunneilla. Kokeet 8- ja 5½. Keskiarvo 7,4. Tekisi mieli rohkaista 8:lla...



c) Todella ahkera ja aktiivinen tyttö. Kirjoittaa 8:n tasoisesti, muut työt vaihtelevasti 9- ja 10 välillä. Voisiko antaa 10 palkinnoksi, vaikkei ole lahjakas?



Huh, tämäkin jo vähän selkiytti, kun näkee nämä kirjoitettuna. Ei ole helppoa tämä numeron anto, kun kyseessä on kuitenkin ihanat persoonat, ihmiset, jotka on tuntenut 3 vuotta. Monille haluaisi antaa hyvän numeron. Mutta tietty joku linja ja tasa-arvo pitää olla. Kiitos, jos joku jaksaisi vastata...

Sivut

Kommentit (28)

Vierailija

Mitä mieltä olette, kun oma maantiedon opettajani laski 8-luokalla numeroni 9:stä 5:seen...?

Asia johtui pitkälti siitä että sain kokeesta 4. Opettaja oli tiukka ja pelottava nainen. minulla nousi koetta edeltävänä päivänä 39 asteen kuume ja menin kuumeesta huolimatta suorittamaan kokeen. No eihän päässä ollut muuta kuin tyhjää ja ratkaisuni osoittautui tyhmäksi. Kuitenkin järkytyin tuntiosallistumiseni yms. osaamiseni jälkeen kun numero tippui ysistä vitoseen...?



No ysillä otin tehtäväkseni korotuksen ja panostin todella. Kokeista tuli n. 8-9 asteisia numeroita ja esitelmistä samaa tasoa... silti päästö todistuksessa 7.



Minusta se oli outoa. Toki en alkanut kiistellä vastaan sillä opettajahan ne ratkaisut tekee mutta kyllä se harmitti silloin... Nyt olen 25v ja muistan tämän vielä vaikkei asialla enää ole mitään merkitystä :)

Vierailija

Minulla tuo homma ei ole vielä alkanutkaan, mutta pakko on lusikkansa pistää soppaan. Ehkä kyselen ensi viikolla samanlaisia täällä...



Ekalle oppilaalle antaisin sen numeron, jonka mukainen hänen tasonsa on nyt, yläasteen jälkeen. Sekä 7 että 8 ovat oikeudenmukaisia tässä tapauksessa.



Masentuneelle antaisin 8, koska tason lasku johtunee sairaudesta.



Kolmannelle antaisin ysin, koska painotan omassa arvioinnissani jonkin verran kirjoittamista. Ajattelen, että kympin oppilaan on ylitettävä kaikessa yhdeksikön taso. Seiskalla tai kasilla voin motivoida oikein ahkeraa ysin oppilasta antamalla kympin, mutta päättöarvioinnissa pyrin ajattelemaan päättötasoa.



Kyllä nämä vaikeita päätöksiä ovat, mutta loppujen lopuksi kuitenkin hyvin harvoin on merkitystä sillä, saako ysin vai kympin tai seiskan vai kasin - suurin merkitys on niiden numeroilla, jotka hakevat heikolla todistuksella ammatilliselle puolelle.

Vierailija

Lainaus:


Tokalle 7, koska on kokeiden keskiarvo. Masennus ei minusta saisi liittyä mitenkään arvosanoihin. Vaikka onkin lahjakas, mutta kyllä minusta tuntiaktiivisuus on tärkeä asia!



.




Jos on diagnosoitu masennus, niin se on silloin voitava ottaa huomioon arvostelussa. Ihan samoin kuin oppilas, joka vaikka syöpähoitojen takia on paljon poissa ja epäonnistuu siksi jossakin kokeessa. Tai vaikka menettää vanhempansa ja toinen koe menee siksi penkin alle.

Vierailija

numeroa antaessani. Eli antaisin hieman yläkanttiinkin että tulevaisuuden haut esim ammattikouluun on turvattu. Sillä todistuksella saatetaan hakea myös 30 vuotiaana kouluun. Lukiossa heikot yksilöt kyllä karsiutuvat

Vierailija

Lainaus:

numeroa antaessani. Eli antaisin hieman yläkanttiinkin että tulevaisuuden haut esim ammattikouluun on turvattu. Sillä todistuksella saatetaan hakea myös 30 vuotiaana kouluun. Lukiossa heikot yksilöt kyllä karsiutuvat




eli siis tsempata ja saada ne hyvät numerot ansaitusti.

Vierailija

a) 7. Laskin 8+9-luokkien kaikkien töiden keskiarvon, ja se oli tasan 7. JA koska viimeisestä korotusmahdollisuuskokeesta tuli 5, on hän selvästi 7 tasoa.



b) 7. Sama juttu, 8+9-luokkien töiden keskiarvo oli n. 7, ja tunnilla hän mutisi mm. vittua, kun pyysin häntä sulkemaan musiikin ja tekemään jotain (todella harvinaista käytöstä etenkin tytöltä). Ei siis ole ansainnut hyvää arvosanaksi. Masennuksen syynä on ilmeisesti se, että poikaystävä jätti viime vuonna...



c) 9. Jos kirjoitelmasta saa 8, ei kaiketi voi saada 10 todistukseen, vaikka sen niin kovin mielelläni antaisin. Harmi - mutta kyllähän 10 tarvitaan jotakin lahjojakin.



Kiitos kaikille vastaajille avusta.

Vierailija

Lainaus:


a) Oppilaalla on ollut 8+9 luokat arvosana 8. On ollut koko ajan 7 ja 8 rajalla ja tunnollisuudella se on aina ollut tuo 8. Tänä keväänä keskiarvo on selvästi 7 puolella, ja samoin syksyn tulosten kanssa. Tuntiaktiivisuuskin on pudonnut. Ei yhtään 8:lla alkavaa tulosta. Taso on varmasti lähempänä numeroa 7. Laskenko numeroa vai en? Suloinen ja kiltti tyttö, säälittää laskea...



b) Koko vuoden masennuksesta kärinyt tyttö. Lahjakas kirjoittaja, mutta laiska ollut tunneilla. Kokeet 8- ja 5½. Keskiarvo 7,4. Tekisi mieli rohkaista 8:lla...



c) Todella ahkera ja aktiivinen tyttö. Kirjoittaa 8:n tasoisesti, muut työt vaihtelevasti 9- ja 10 välillä. Voisiko antaa 10 palkinnoksi, vaikkei ole lahjakas?

.




Laittaisin näille a) 7, b) 7 ja c) 9

Mutta se on helppo sanoa näin ulkopuolisena. Nämä ovat ilmiselvästi oppilaita, joista pidät paljon. Vertaa arvostelukirjassasi muihin oppilaisiin, joilla samoja tuloksia - ovatko he saamassa myös kaseja / kymppejä?

Vierailija

Laittaisin näille a) 7, b) 7 ja c) 9

Mutta se on helppo sanoa näin ulkopuolisena. Nämä ovat ilmiselvästi oppilaita, joista pidät paljon. Vertaa arvostelukirjassasi muihin oppilaisiin, joilla samoja tuloksia - ovatko he saamassa myös kaseja / kymppejä?

[/quote]




Että b) lle voisin sitä kasia harkita, jos tuo toinen epäonnistunut koenäyttö on siis masennuksesta johtuva. Silloin selkeä peruste painottaa arvostelu toiseen kokeeseen, joka oli siis 8-...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat