Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nyt minä kyllä suuresti ihmettelen noita seuloja. Onko tosiaan näin?

Vierailija

sain kuulla noista jutuista. En ikimaailmassa ryhtyisi tuollaiseen hulluuteen.

Sivut

Kommentit (31)

Vierailija

Neuvolasta on jaettu semmonen esite jossa kerrotaan että on 0,5-1% keskenmenon vaara.

Minusta se on aika pieni. Luultavasti luku on yläkanttiin ilmotettu, ettei lukuja ainakaan "vähäteltäisi".

Eli siinä on riski, mutta se on pieni.

Ajattelen positiivisemmin että 99% turvallinen. :D

Jos ajattelee että yksi sadasta saa keskenmenon, niin tossa on toi 0,5 -joka tuo uudet sata ihmistä määrään.. Kuulostaa taas paremmalta.

Jos itse et halua mennä testiin, älä mene. Mutta minä menen jos turvotusta lasketaan liikaa.

Kai se tekee musta oudon. :/

Vierailija

kaikille tarjolla olevan alkuraskauden veriseulan, koska silloin pääsi aiemmin np-ultraan. Mutta mitään aikomusta lapsivesipunktioon ei ollut mennä, olisipa tulos ollut mikä tahansa. Halusin vaan pian ultraan.

Vierailija

ja olla menemättä niihin seuloihin, onneksi jokaisella on vapaus valita itse, mitä tekee! Tapasin juuri yhden down-lapsen äidin, joka oli aivan voipunut, enkä yhtään ihmettele, koko parin tunnin ajan lapsi toisteli perässä kaikki mitä sanottiin. Itse tekisin välittömästi abortin, jos odottaisin down-lasta.

Vierailija

Lainaus:

ja olla menemättä niihin seuloihin, onneksi jokaisella on vapaus valita itse, mitä tekee! Tapasin juuri yhden down-lapsen äidin, joka oli aivan voipunut, enkä yhtään ihmettele, koko parin tunnin ajan lapsi toisteli perässä kaikki mitä sanottiin. Itse tekisin välittömästi abortin, jos odottaisin down-lasta.

Kuulostaa ihan tavallisen lapsen äidiltä. Kovin moni tuntuu olevan uupunut ihan tavis lapsenkin kasvattamisesta.

Jos ei kelpaa kuin terve yksilö parempi olla hankkimatta niitä lapsia.

Vierailija

Menevätkö ihmiset seulomaan omia lapsiaan ennen syntymää, vaikka riski keskenmenoon on 1/100? Ja saadakseen selville muutaman mahdollisen kromosmomimuutoksen. Ja riski näihin voi alkututkimusten olla jotain luokkaa 1/500. Eihän tuossa ole mitään

järkeä. Otat riskin joka on isompi kuin riski saada vammainen lapsi ja riskistä huolimatta jää mm monta erilaista kromosomimuutosta vaille tutkimista.

Vierailija

Lainaus:

Vierailija

Jos todetaan kohonnut riski ja käydään vielä punktiossa ja todetaan että ei ole trisomoita tai muita näkyvimpiä muutoksia. Eikö se jää vaivaamaan, että johtuiko kaikki jostain paljon vakavammasta kromosomimuutoksesta?

Vierailija

On hullua, että ainakin JKL:ssä tarjotaan automaattisesti veriseulaa heti kun 30 kilahtaa äidillä mittariin. Veriseulan tulokset ovat epämääräisiä ja aiheuttavat lähinnä ahdistusta, vaikeita valintoja ja piinallista odottelua tarjoamatta kuitenkaan helpotusta - mitään kun ei koskaan voida sulkea pois.

Lisäksi esimerkiksi down on sellainen asia, jonka takia en millään voisi abortoida lasta. Toista olisivat todella vakavat kehityshäiriöt, mutta ne nyt näkyisivät ultrassakin.

Vierailija

Kuulostat kylmältä, suvaitsemattomalta ja epäempaattiselta ihmiseltä.

Lainaus:

Vierailija

adhd-lapsen jota joudut koko ajan vahtimaan.

Lainaus:

Vierailija

tulos 1/250 ja mennään lapsivesitestiin, jossa riski on 1/100 saada keskenmeno, niin eihän siinä ole tolkkua. Kaiken järjen mukaan riskin pitäisi olla vähintäänkin 1/95 ennenkuin kannattaa mennä sinne punktioon, etenkin kun kaikkia kromosomimuutoksia ei edes etsitä. Ja vaikka miten ajattelisi, että trisomia on se tavallisin, niin niitä muita kuitenkin syntyy aina jollekkin, yhteensä enempi kuin trisomioita joka vuosi. ap

Vierailija

Lapsivesitutkimus tappaa vauvoja (10.11.2007)

On jo pitkään ollut tiedossa, että jokaista sataa lapsivesipunktiota kohti kuolee jopa yksi vauva toimenpiteen aiheuttamaan keskenmenoon. Tohtori H. Meire on nyt laskenut että 50 löydettyä Down-lasta kohti menetetään (lisäksi!) 160 tervettä lasta. Analyysi on julkaistu British Medical Ultrasound Society (eli Brittein lääketieteellisen ultraäänitutkimusseuran) lehdessä. (Is Ultrasound as Useful as We Think?: The Donald, MacVicar and Brown Lecture 2006; Author: Meire, Hylton B. Ultrasound, Volume 15, Number 3, August 2007 , pp. 177-184(8))

Vierailija

seuloja tyrkytetään äideille niin aktiivisesti. Onko se yhteiskunnalta tarkoituksellinen kannanotto vammaisten olemassaolon oikeuteen? :(

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat