Miten mansikka-allergia voi ilmetä???Apua!

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Poikamme 3,5v. söi eilen hoidossa tuoreita espanjalaisia mansikoita, jotka itse ostin kolme päivää sitten torilta. Eilen syönnin jälkeen oli noussut korvaan iso pahka ja koko kehoa peittää edelleen näppylät, pienet pistemäiset punaiset , hieman kutiavat näppylät.

Olen huomannut aiemmin, että pojalle tuli suun ympärille 1-vuotiaana pieniä punaisia pisteitä, mutta nyt reaktio näyttäisi olevan " koko kehon kokoinen" . Lääkärissä emme ole vaivan takia vielä koskaan käyneet, olen vain pyytänyt penisilliinin ilman mansikan makua, jos on ollut tarvis. Miten tässä nyt kannattaisi edetä? Ataraxia en uskalla antaa ilman lääkärin ohjeita...kannattaisiko varata aika allergiatesteihin? Pelkään että seuraavaksi turpoaa kurkku tai jotakin jos joku antaa esim.namia jossa on mansikkaa.

Kommentit (3)

Vierailija

Mansikka on niinsanottu histamiininvapauttaja (kuten suklaa) eli voi toisinaan aiheuttaa histamiinin vapautumisen ja sitä kautta nokkosrokko-eli urtikaria-paukamia iholle ilman että henkilöllä on varsinainen mansikka-allergia (eli henkilöllä ei ole IgE-vasta-aineita mansikalle). Myös aivan ei-allergiset ihmiset (lapset ja aikuiset) voivat saada nokkosrokkoa mansikoista ja muista histamiinivapauttajista. Kyseessä ei ole vaarallinen reaktio, ei aiheuta hengitysteiden turpoamista tms.

Ja koska kyseessä ei ole oikea allergia, eivät oireet tule aina mansikoita syödessä, vaan ainoastaan joskus....

Vierailija

En osaa auttaa muuten, mutta minulle tuli koko keho _täyteen_ pientä punaista kutiavaa näppyä sekä pari isompaa kutiavaa paukamaa kasvoihin. Ja syynä saattoi olla juuri espanjalaiset tuoreet mansikat. Mitään muuta erityistä en ollut syönyt.

Lääkäri diagnosoi tilanteen utrikatiraksi eli nokkosrokoksi. Itse en ole tiettävästi millekään allerginen, mutta näin kävi. Ja ne pienet punaiset pnäpyt kyllä kutisivat välillä oikein kovastikin! Minulle kirjoitettiin reseptillä antihistamiinia, mutta en tiedä, miten lapsilla. Koeta hillitä kutinaa jollain. Kortisonivoiteista ei kuulemma olisi ollut apua.

Hassuinta on se, että testasin manskuja toistamiseen, mutta en saanut samaa reaktiota. (Eli saattaahan se olla minulla muukin kuin mansikka, mutta toistamiseen sitä ei ole tullut.)

En osaa auttaa enempää...

Vierailija

Meillä oireillaan monellekin ruoka-aineelle, pahiten kalalle, maidolle, munalle ja tomaatille. Jos miettisin kaikesta mitä lapsi saa, että iik! Mitä tästä voi tulla, niin olisipa yksipuolinen ruokavalio meidän jätkällä, toisin sanoen en varmaan uskaltaisi antaa muuta kuin riisiä ja poroa. Meillä on namien ja muiden sellaisten kohdalla keskitytty sellaisiin varmasti sopiviin juttuihin. Esim. tiedän kokemuksesta, että Fazerin ässä-mixin hedelmäkarkit samoin kuin Haribon nallekarkit sopivat ja that' s it! Muuta ei sitten ostetakaan. Kaikkea varmasti sopimatonta vältellään, eli teillä tämä olisi kai kaikki missä näkyvästi tiedät olevan mansikkaa (sillä allergialta tuo kuulostaa, ja vieläpä aika vakavaa sellaista). Infoa myös hoitopaikkaan havainnostasi! Omalle lääkärille kannattaa varata aika. Meillä pelastus on ollut antihistamiini siirappi tuolla kaapissa, jota ollaan voitu antaa tiukoissa tilanteissa. Yhtä ruoka-ainetta on kuitenkin aika helppo välttää ja tuon ikäiselle on jo aika helppo kertoa, että mansikasta hän tulee kipeäksi. Meillä isosisko 3v3kk tietää kertoa hoidossa esim. itse, että ei voi syödä tomaattia ei edes ketsuppia. Itse asiassa tuo pikkuveli 1v9kk:kin ymmärtää, että hänellä on omat eväät, eikä pahemmin muiden ruokia ENÄÄ kitise.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat