Voi apua...pikkuveljelle nimi

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Isoveljellä oli nimi valmiina aikanaan jo mahassa ja syntymän jälkeenkin nimi sopi täydellisesti: Joonatan TOIVO Tapani. Nyt hänelle on syntynyt erittäin raskaan ja rankkoja kokemuksia sisältäneen raskausajan jälkeen ihana pikkuveli. Yöunet kuitenkin alkavat jo mennä, kun pikkumiehellä on ikää jo 5 viikkoa eikä nimeä vieläkään...Yhdeksi nimeksi haluan Samuelin, koska se on merkityksellisesti lähellä Joonatania, joka merkitsee " Given of God" .

Minä haluaisin merkitysnimen, mutta lähipiirin " jury" ei meinaa hyväksyä sellaista, vaan ehdottelee mm. Einoa...

Omalla listallani ovat mm. Onni (ehkä liian suosittu minun makuuni ja moni sanoo, että on hoopo yhdistelmä Toivo&Onni), Oiva, Veikka, Aarre, Sulo, Voitto, Onni-Veikka...

Auttakaa ystävät hyvät. Olen jo vähän huolissani, ettei tästä mitään tule...

Sivut

Kommentit (29)

Vierailija

...nimierityisasiantuntija, mutta hämmästelen kovasti, että miten jonkun mielestä Toivo ja Oiva liian samankaltaisia. Siis miten ne muka ovat samankaltaisia? Kirjainten lukumäärä on eri, alkukirjain on eri, loppukirjain on eri, nimien rakenne kokonaisuudessaan niin lausuttuna kuin kirjoitettunakin ovat erilaisia. Joo, kolme kirjainta keskellä on samoja, mutta mitä siitä? Johtuen yllä mainituista seikoista ei noita kolmea samaa kirjainta edes huomaa ennen kuin alkaa tosiaan " tutkimaan" nimiä. Mitkä ovat tämän jurysi perustelut nimien samankaltaisuudelle??

Vierailija

Kiitos kaikille viesteistä ja monista hyvistä ehdotuksista!

Tykkäsin kovasti mm. Tarmosta ja Sisusta, mutta juuri tälle pikkumiehelle ne eivät minusta sovi. Voittoa ajattelin raskausaikana kovastikin, mutta minusta sekään ei nyt jotenkin ole oikea nimi tälle herralle. Onni ja Oiva sekä Onni-Veikka tai Onni Veikka ovat ehkä mieleisimmät minulle nyt. Toki, jos joku " musta hevonen" tulisi, niin saattaisin kyllä innostua siitäkin ihan ex tempore...Juryni kuitenkin teilaa nuo kaikki minulle tällä hetkellä mieluisimmat nimet, mutta periaatteessa se ei kuitenkaan saisi haitata, eihän heidän lapsestaan ole kyse. Silti olen herkkä kommenteille :-/

Samuelista pitäisin edelleen kiinni ja mieluiten haluaisin samanlaisen nimen rakenteen kuin esikoisellakin. Silti esim. Samuel Onni Aarre tai Samuel Onni Veikka kuulostavat kyllä vähän tökeröiltä, vai mitä?

Onnissa minua huolettaa aina vain nimen yleisyys...Oiva olisi persoonallisempi ja tykkään siitä koko ajan enemmän. Sain kuitenkin viikonloppuna viimeksi kommenttia, että Toivo ja Oiva ovat ihan liian samalaiset, ei käy...

Olisi ihanaa, jos saisin teistä edelleen pohdinta- ja kommentointiseuraa!

KIITOS!

Vierailija

ja pojusta tuli Samuel Onni Aarre. Hän on TODELLA nimensä veroinen, tosin kutsumanimeksi ei vieläkään ole mikään noista vakiintunut yksinään. Rakkaalla lapsella on monta nimeä <3 <3 <3

Kommentteja on tullut kahdenlaisia: toiset ovat ihastelleet nimeä, mutta toiset ovat kauhistelleet, kuinka poikaa tullaan myöhemmin kiusaamaan...

Olen niin onnellinen pojistani ja pieni haave on vielä sydämessä, josko saisin vielä kokea lapsen saamisen onnen uudestaan, olisi vielä meidän perheessä tilaa Pikku-Oivalle, Pikku-Voitolle tai vaikkapa Pikku-Lahjalle :-)

Suuri kiitos kaikille ehdotuksista ja avusta!

Vierailija

Mielipiteitä on niin monta kuin ihmisiäkin. Sinähän olet nimeä antamassa, eivät he. Mahdollisen puolison mielipide on ainoa, joka nimen ratkaisee kanssasi. Eli muut pois nyt nimeä miettimästä ja annat sen vaihtoehdon, joka on sinusta hyvä. Kaikki ehdotuksesi olivat oikein hyviä ja istuvia Toivon veljelle. Kuuntele nyt vaan itseäsi, ei väliä, vaikka paras ystäväsi tms. ei nimestä pitäisikään. Nykyisin on niin kirjavaa nimikäytäntöä, että tuskin lapsia kovasti nimestä kiusataan.

Go on!

Vierailija

Nameless72:

Lainaus:

kyllä itse erityisesti

Samuel OIVA Mikael

Samuel OIVA Tapio tai

Samuel OIVA Vilhelmi

Nämä kaikki kolmannet nimet ovat suvusta.

" Jury" on kuitenkin sitä mieltä, että Oiva ja Toivo ovat liian lähellä toisiaan ja että Oivaa kiusattaisiin nimestä :-/ Juryyn kuuluvat ovat läheisiä ystäviäni, joten eiväthän he nimeä päätä, mutta he saavat vahvoilla mielipiteillään kyllä pääni ihan pyörälle...

Mieletäni " jury" on nyt pahasti hakoteillä, Oiva ja Toivo eivät mitenkään ole liian lähellä toisiaan; Toivossa on 5 kirjaina, Oivassa 4, Toivo alkaa konsonantilla, Oiva vokaalilla, Toivo loppuu o-kirjaimeen, Oiva a:han. Ok, molemmissa on todellakin -oiv- keskellä mutta entä sitten, kai nyt veljesten nimissä saa sentään jotain samaakin olla?

Tutullani on Mika ja Mikko, mielestäni ne ovat liian lähellä toisiaan, eri muotoja samasta nimestä (Mikael).

Ja miksi Oivaa kiusattaisiin? Mielestäni Oiva ei ole sen ihmeellisempi nimi kuin Toivo, Onni tai Otto, jotka ovat koko ajan suositumpia ja suositumpia.

Jos Oivalle pitäisi todellakin kesiä joku muu nimi, niin miten olisi Arvo?

Toivo ja Arvo (eivät ainakaan liian samanlaisia?) Mielestäni Oiva kuitenkin kuulostaa kauniimmalta. Aarre ja Armas ovat myös kivoja nimiä mutta kyllä mielestäni Oiva vie voiton kaikista (vai olisiko Voitto sittenkin paras?) Toivo ja Voitto...

Valitse kuitenkin nimi, joka itsestäsi ja omasta lähiperheestäsi on paras, niin ei tarvitse myöhemmin katua!

Terveisin, iida

Vierailija

Nameless72:

Lainaus:

Isoveljellä oli nimi valmiina aikanaan jo mahassa ja syntymän jälkeenkin nimi sopi täydellisesti: Joonatan TOIVO Tapani.

Yhdeksi nimeksi haluan Samuelin, koska se on merkityksellisesti lähellä Joonatania, joka merkitsee " Given of God" .

Omalla listallani ovat mm. Onni (ehkä liian suosittu minun makuuni ja moni sanoo, että on hoopo yhdistelmä Toivo&Onni), Oiva, Veikka, Aarre, Sulo, Voitto, Onni-Veikka...

Elikkä ehdotan siis ehdottomasti OIVAA!

Samuel OIVA Anttoni

Samuel OIVA Julius

Samuel OIVA Juhani

Samuel OIVA Johannes

Samuel OIVA Tapio

Samuel OIVA Viljami

Samuel OIVA Verneri

Samuel OIVA Valtteri

Mitäs tykkäät?

iida

Vierailija

Ukko on minusta kiva nimi, mutta ehkä siinä on kuitenkin liikaa kontrastia Toivon kanssa. Toivolla/Toivossa on niin kaunis merkitys ja Ukko on ukko. Jos ensimmäistä pojua olisin nimeämässä olisi listassa varmasti myös Ukko vahvasti.

Samuel Voitto Vilhelmi oli nimenomaan se yhdistelmä, jota pikkumiehelleni ajattelin, kunnes hän syntyi...Isoäitini isä oli Vilhelm, joten suvun jatkuvuuskin saisi tuossa nimessä sijaa ja sointuisi mukavasti. Mutta kun hän ei jotenkin vain ole Voitto...

Vierailija

Entäs Aarni?? Siinä olisi suomalainen ja komea nimi, ja merkityskin löytyy aarnimetsästä. Samuel AARNI Armas, niin olisi ihana " oikea" merkitysnimi veikallakin, vaikkakin vasta kolmantena. Nimessä kuitenkin samaa ideaa kuin Toivonkin, että 2. ja 3. nimi on samalla kirjaimella. Toivo ja Aarni - ei voi jury syyttää, että ovat liian samanlaisia, mutta kuitenkin samanhenkisiä mukavasti, samaa aikakautta, eikö vain? Tai sitten AARNI Armas Samuel.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat