Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aloittelijan käytännön kysymyksiä kestovaipoista.

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Poika on 5kk ja olen nyt 5 päivää käyttänyt kestovaippoja (yöllä suosiolla Pampers). Aloitukseksi ostin kahdet Bumpyn kuoret (yö) ja riisipaperia, ja harsoja oli serkun perintönä kaappi täynnä. Kysymyksiä tulee jatkuvasti, jos joku viitsisi vastata. Nyt kuitenkin näyttää siltä, että jatkan, eli olen tilamassa lisää tarvikkeita.

*Miten usein vaihdatte kestovaippoja? Olen tottunut käyttämään yöllä yhden Pampersin ActivFitin (12h) ja päivällä max 3 (à 4h), nyt harsot 2h välein on aika hankala. Hyvillä imuilla taitaa saata kuitenkin vaihtovälin selvästi pitemmäksi?

*Onko hamppu se paras imu? Parempi kuin mikrokuitu? Mutta bambu?

*PUL kuoria käyttäessä, laitatteko joka vaipanvaihdossa käytettyyn tuulettumaan (siis jos ei ole selvästi märkä) ja käytätte kahta kuorta vuorotelleen, tai laitatteko samaan kuoreen vaan heti uuden imun?

*Miten pidätte hajun kurissa? Laitoin kylpyhuoneeseen hyvin tiiviisti sulkeutuvan sankon (ajemmin autossa mehua kuljetettu, joten varmasti tiivis), ja silti tulee ovella lievä pissan haju vastaan.

Kiitos!

Kommentit (2)

Vierailija

Mulla on kans Bumpyn kuoria ja harsoja useimmiten. Kuori on harvemmin märkä, niin vaihdan vaan uuden harsopötkön samaan kuoreen. Pieni kosteuskaan ei haittaa. Kunnolla märkä kuori menee pyykkikoriin. Mulla on pääosa vaipoista hoitopöydän vieressä ilmavassa korissa ja vessassa avoimessa ämpärissä vaihtoehtoisesti(kakkavaipat erityisesti on helppo huuhtelun jälkeen viskata ämpäriin eikä kuskailla pois kylppäristä). Yövaippa saattaa haista kun tyttö syö yöllä vähän, mutta muuten ei ole hajuongelmaa.

Bambu ja hamppu imevät hyvin, puuvillaa paremmin. Menee kuitenkin useampi pesukerta ennen kuin pääsevät parhaaseen imukykyynsä. Ja se kannattaa ottaa huomioon, että niitä ei ehkä kannata laittaa ihoa vasten, sillä ne imevät hitaammin kuin harso. eli iholle harso ja ulommas hamppu, jonne kosteus voi hitaasti siirtyä harsosta.

Vierailija

Meillä tosin käytetään tasku- ja nyt myös housuvaippoja, joten en osaa täysin vastata sisävaippa+kuori-yhdistelmää koskeviin kysymyksiin.

Kestoilu aloitettiin kakkosen kanssa vajaa puolivuotiaana. Vaippoja meni päivässä tuolloin muistaakseni kuusi, myöhemmin siirryimme täyskestoiluun eli otimme kestot käyttöön myös öisin.

Imut tosiaan määräävät vaihtovälin. Meillä käytetään flanellia, sherbaa hamppuyhdistelmiä ja bambua. Flanelli on yllättänyt täysin, se on melkeinpä hampun veroista :o Hamppu imee paljon, mutta hitaasti, joten sen kanssa pitää käyttää jotain nopeammin imevää materiaalia. Bambu vastaa hamppua, mutta imee nopeammin, joten sitä voi käyttää yksinkin. Se on kuitenkin hieman kalliimpaa. Meillä käytetään päivisin enimmäkseen flanellia, joskus sherbaa, öisin käytössä on hamppuyhdistelmät ja bambu.

Haju pysyy kurissa, kun vaippoja säilytetään ilmavasti. Meillä on käytössä reiällinen pyykkikori. Joskus pesen imut sekä suurempaa lämpötilaa kestävät vaipat 90 asteessa, toisinaan liotan imut etikkavedessä, joka poistaa pissan bakteereja.

Toivottavasti näistä vastauksista oli apua!

Uusimmat

Suosituimmat