Kantoliinasta varoituksen sanoja

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Kantoliinoja tuntuu yksi ja toinen suosittelevan - ja ihan pienillekin lapsille.

Synnytyksen jälkeisessä fysioterapiassa (Espoossa) erityisesti VAROITETTIIN mm kantoliinan käytöstä liian pienillä vauvoilla.

Tässä lainauksia sieltä saadusta materiaalista, jotka puolestaan ovat lainauksia jostakin tutkimuksesta.

" Pieni vauva ei kykene pitämään itseään pystyasennossa, joten vaarana jatkuvassa väärässä asunnossa kantoliinassa on selkärangan virheasennot"

" VAuva on valmis kantoliinaan vasta kun vatsa-, selkä- ja vartalonkiertäjälihakset ovat riittävän vahvat. Vauvan varatalo on saavuttanut täyden taivutusasennon, kun hän selinmakuulla nostaa molemmat jalat ylös ja vie ne suuhun nostamalla samalla hieman päätään. Tämä kertoo varatalon koukistajien riittävästä hallinnasta. Kun vauva vatsamakuulla ojentautuu kämmenien ja suorien kyynärvarsien varaan lantion pysyessä alustalla. Nyt selkärangan kiertäjälihasten riittävästä vahvuudesta kertoo sen, että vauva osaa kääntyä molempien kylkien kautta selinmakuulta vatsamakuulle. Keskimäärin vauvat saavittavat nämä vaiheet / KK ikäisenä."

" Liian aikaisesta pitämisestä on vaarana, että selkä vinoutuu, koska lihakset eivät ole kehittyneet vielä selkärankaa riittävästi tukeviksi."

Isompien sisarusten mustasukkaisuus saattaa muuten saada vettä myllyyn, jos äidin syli on aina varattu, jos ei muuten niin siellä on kantoliinassa se uusi aikavaras :-(

kommentteja?

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

Kannoin omaa vauvaani kantoliinassa (Kanga-repussa) jo sairaalassa (Jorvissa Espoossa) ja sain kyllä kätilöiltä ihan vaan pelkästään ihailevia ja kannustavia kommentteja.

Vauvaa ei suinkaan vastasyntyneenä eikä ihan pienenä pidetä liinassa pystyasennossa, vaan kehtoasennossa. Poikaa on kannettu koko pienen ikänsä kantoliinassa eikä tosiaankaan ole mitään selkärangan vinoutumia tms. -nauttipahan vain äidin läheisyydestä. Ilmeisesti oli myös hyvä ja rento asento, kun tuppasi aina pienempänä sinne nukahtamaan.

Vierailija

Meille (keskosellemme) nimen omaan sairaaloiden fyssarit suosittelivat liinaa. Samaan syssyyn kiellettiin hyppykiikut ja kävelytuolit. Suhtauduin aluksi liinailuun turhana muotina ja hömpötyksenä, mutta kun kerran kokeilin, niin koukkuun jäin. Varokaa...

Varmaan varoituksissa on perääkin. Paljon on kiinni siitä, miten " apuvälineitä" osaa käyttää. Hammasharjallakin saa tuhoa aikaan, jos on liian kova harja, harjaa väärässä kulmassa tai tökkäisee kitalakeen ;)

Vierailija

olen ehdottomasti eri mieltä siitä että kantoliina olisi jotenkin vaarallinen. Tämän sanon fysioterapeuttina (joka on tutustunut monenlaiseen tietoon lapsen kantamisesta) sekä äitinä joka on lastaan kantanut!

En ymmärrä sitä miten sylissä kantaminen voisi olla lapselle ergonomisempaa kuin liinassa kantaminen? Kertokaahan tähän mielipiteitä jotka näin ajattelette! Asennot ainakin itselläni ovat liinalla ja sylissä kantaessa ihan samat, liinan kanssa niihin vain saa kantaja tukea, eli se on pidemmän päälle äidille/muulle kantajalle ergonomisempaa. Ja lapselle on ehdottomasti parempi olla pitempiä aikoja sylissä (tavalla tai toisella) kuin esimerkiksi aina makuuasennossa vaunuissa. Nimenomaan selänkin lihaksiston kannalta passiivisesti makaaminen on varmasti haitallisempaa kuin kantajan liikkeen mukaileminen, jota liinassa tai ilman sylissä pidettäessä tapahtuu. Tämä tukee myös kaikkea lapsen motorista kehitystä!

Oma mielipiteeni rintarepuista on ristiriitainen, olen sitä mieltä että ne saattavat pitkään kerralla käytettynä olla lapselle huonoja, mutta hetkittäin käytettynä ne helpottavat elämää kyllä. Mutta sitä en ymmärrä miksi kaikki eivät osta KANTOREPPUA rintarepun sijaan. Hinta on suunnilleen sama ja asento lapsella paljon parempi! Ja äidin hartiat eivät jumitu!

Kantoreppu vs Kantoliina

kyllä liina tukee paremmin pientä vauvaa, ei tästä ole epäilystäkään. Eihän reppuun edes saa laitettua lasta kehtoasentoon! Tiedän kyllä kokemuksesta! Isomman lapsen kanssa reppu on minun mielestäni parempi/kätevämpi. Liinalla asennon saa juuri omalle lapselle mitoitettua oikein.

Olen samaa mieltä siitä että liinoja ei aina osata käyttää oikein, en kuitenkaan usko että asennosta saa lapselle kovin haitallista, enemmänkin kärsii kantajan ergonomia.

Muotijuttu?

Kyllä, mutta positiivisessa mielessä! Kantoliina on vanha keksintö, joka onneksi on löytänyt tiensä myös meille!

Vierailija

Minäkin olen kuullut vastaavaa kommenttia nimenomaan RINTAREPUN käytöstä.

Esikoiseni kävi fyssarilla ja sieltäpäin ihasteltiin miten mukavasti selkäkaarella luonnollisesti oli vauva liinassa ja äidillekin hyvä asento kantaa vauvaa.

Vierailija

Ne ovat nyt kovasti trendikkäitä mutta minä ainakaan en juoksisi mokoman muodin perässä, vaan haluan säästää vauvaani mahdollisilta riskeiltä ja kantaa hänet ihan sylissä. Ergo-reppuun voin laittaa joskus ulkoillessa, siinä on enemmän tukea kuin liinassa.

Minullekin on fysioterapeutti varoitellut noista liinoista. En itse koskaan lukisi jonkun babyidean sivuilta mitään neuvoja asiasta, koska eihän liinojen valmistaja mitään puolueetonta tietoa tietenkään anna asiasta. Heidän päämääränsä on toki myydä mahdollisimman paljon liinoja. Kyllä fysioterapeutit tietävät asiasta paljon enemmän kuin kauppiaat tai tämän palstan liinoihin vihkiytyneet mammat.

Sanon tämän, vaikka saankin nyt tästä turpiini. Oikeassa olen silti, sorry vaan.

Vierailija

mielelläni kyllä kuulisin mistä tutkimuksesta on kysymys. ja tekisi mieli jonkinliasta faktatietopakettia laittaa myös sinne fyssarille :)

meidän kuopus nukkui kolmen tunnin päiväunia liinassa vauva-aikana, ja on tänä päivänä oikein potra poika (kohta 2v). Edelleen satunnaisesti kannan liinassa selkäpuolella, jos ollaan liikkeellä esim kaupungilla koko perheen kanssa. Rattaat ovat varsinkin ruuhkalauantaina aivan mahdottomat kulkupelit keskustan tungoksessa!

Aina kummastuttaa miten jotkut ihmiset, joilla ei ole MINKÄÄNLAISTA kokemusta kantoliinasta (en nyt viittaa ap kirjottajaan) ovat niin kärkkäitä kommentoimaan mutu-tuntumalta.

Ja joku siellä aiemmin väitti, että ergo on tukevampi kuin liina. Ei se nyt kuitenkaan ole :-)

Vierailija

jessiina77:

Lainaus:

Nimittäin kantoreppu siis rintareppu se vasta epäergonominen onkin

vielä sen verran termeistä, että kantoreppu ja rintareppu ovat vielä kaksi eri asiaa - rintareppu on se vauvalle epäergonominen " massakapistus" (esim Babybjörn) ja kantoreput ovat niitä ergonomisia (esim Patapum, Ergo) vaihtoehtoja.

Ei taida alkuperäinen kirjoittaja kauheasti kantoliinoista tietää - väkisinkin mietin, että onkohan käännöksessä tosiaan tullut termivirhe.

Tässä mielenkiintoista luettavaa:

http://www.babyidea.fi/reppuvsliina.html

Vierailija

.. mutta en pitänyt tyttöjäni pikkuvauvana liinassa. En millään saanut heitä sellaiseen asentoon että minulla olisi ollut " hyvä fiilis" asennosta.

Joidenkin sidontojen (erilaiset kehtosidonnat jne..) sanotaan sopivan vastasyntyneelle mutta, en tiiä... Ehkä en vaan osannut asentaa vauvaa oikealla tavalla.. Mutta huono fiilis oli. En tykännyt.

Eräs Tyksin fysioterapeutti kehui liinaa, siis myös vastasyntyneelle sopivana, oikeilla sidonnoilla/asennoilla.

J+tytöt 8kk

Vierailija

Hanna7:

Lainaus:

" Pieni vauva ei kykene pitämään itseään pystyasennossa, joten vaarana jatkuvassa väärässä asunnossa kantoliinassa on selkärangan virheasennot"

Isompien sisarusten mustasukkaisuus saattaa muuten saada vettä myllyyn, jos äidin syli on aina varattu, jos ei muuten niin siellä on kantoliinassa se uusi aikavaras :-(

kommentteja?

Vauvan ei_tarvitse_pitää_itseään_pystyasennossa, sillä kantoliina tekee työn vauvan puolesta. Kantoliina tukee vauvan tiukasti äitiä vasten. Rintarepussa asia on eri, se ei tue vauvaa yhtä hyvin kuin liina eikä vauvan selkäkään ole yhtä pyöreänä kuin liinassa.

Ja tuosta isomman sisaruksen suhtautumisesta, siinähän sitä juuri ehtii leikkimään isosiskon/-veljen kanssa, kun kädet ovat vapaina.

Vaikka kantoliina on länsimaissa aika uusi ilmiö, sitä on käytetty muualla tuhansia vuosia. Vauvat ovat tyytyväisempiä ja oppivat motorisia taitoja ihan yhtä nopeasti kuin länsimaisten suositusten mukaan kovalla alustalla makuutetut vauvat.

Voin vain kuvitella mitä tuo fysioterapeutti olisi sanonut kun kannoin lonkkavaljaissa olevaa vauvaani kaksiviikkoisesta pystyasennossa trikoisessa liinassa. Lonkkaluksaatio parani todella nopeasti vaikka lonkka meni kokonaan pois paikaltaan vastasyntyneenä, valjaita tarvittiin vain viisi viikkoa. Liinalla oli varmasti osuutensa asiaan.

Vierailija

Marikki70:

Lainaus:

Ergo-reppuun voin laittaa joskus ulkoillessa, siinä on enemmän tukea kuin liinassa.

Minullekin on fysioterapeutti varoitellut noista liinoista. En itse koskaan lukisi jonkun babyidean sivuilta mitään neuvoja asiasta, koska eihän liinojen valmistaja mitään puolueetonta tietoa tietenkään anna asiasta. Heidän päämääränsä on toki myydä mahdollisimman paljon liinoja.

Liina on ehdottomasti tukevampi kuin Ergo, jos liinan vain sitoo oikein. Ergossakin vauvan asento on melko pyöreäselkäinen, mutta ei siihen voi vielä laittaa vauvaa joka ei itse osaa edes hiukan kannatella itseään. Itse olen Ergoa alkanut käyttää n. viisikuisesta alkaen.

Totta on että lähdekritiikkiä on syytä harrastaa netistä tietoa luettaessa, mutta kantoliinojen eduista löytyy paljon muitakin lähteitä kuin liinakauppiaiden sivut.

Vierailija

Kiva, että tästä syntyi keskustelua. Lainaamani kohdat eivät siis olleet millään tavalla omaa keksintölää, vaan suoria lainauksia fysioterapeutin antamista papereista, joissa oli myös tutkimuksen tekijän tiedot ja viitteet tehtyyn tutkimukseen. Valitettavsti heitin lapun eilen viestin kirjoitettuani pois, enkä enää löytänyt sitä, ehkä jollakin espoossa fysioterapiajumpassa käyneellä olisi se tallessa.

Puhe oli siis nimenomaan kantoliinasta. Sama prujussa kehtettiin olemaan hyvin konservatiivisia myös esim. kävelytuoleihin, sittereihin, hyppykiikkuihin ja perinteisiin rintareppuihin.

Maallikkona sanoisin, että varmaan mistään ei ole haittaa, jos käyttö on vähäistä. Toisaalta tuntuu, että kai lapsi oppii paremmin liikkumaan, jos saa olla ihan sellaisenaan vaikka lattialla, että on todellakin itse tehtävä työ päästäkseen liikkeelle.

Tässä ketjussa kävi jo ilmi, että liinaasiat hallitsevat näkevät jatkuvasti väärin tehtyjä sidontoja yms. Tätä palstaa seuranneena voi myös todeta, että monilla äidillä puuttuu kyllä maalaisjärjen käyttö esim. eri " apuvälineitten" käytössä, mielestäni pahin esimerkki oli joku äiti, joka kertoi nukuttavansa vauvan päiväunet AINA auron tuvaistuimessa eli turvakaukalossa. Se jos jokin luulisi tekevän hallaa pienen vauvan kehitykselle...

Olen eri mieltä siitä, että kantoliinan käyttö vaan helpottaisi isomman sisaruksen mustasukkaisuutta. Mitä pienempi lapsi, sitä tärkeämpää on päästä hetkeksi äidin syliin akkuja lataamaan, tuskin sinne nostetaan jos siinä aina vauva kantoliinailee. Isommatkin lapset saattavat kokea mustasukkaisuutta, että vauva on niin paljon äidissä kiinni, jo pelkkä imettäminen " varaa" äidin ja sisarusten silmin vauva on " aina" äidin sylissä tai muuten äidissä kiinni.

" nyt ei pääse syliin kun vauva on tässä, menepä tuonne leikkimään nukeilla/autoilla/yms"

itselläni muuten 4 lasta

Vierailija

Mielenkiintoista... keskosellemme fyssari nimen omaan suositteli kantoliinaa. Toisaalta kyllähän sen järkikin sanoi, ettei vauvaa voi kantaa kovin pystyssä vaan lähinnä kehtosidonnassa sikiöasennossa. Tuota kippura-asentoa, kädet ja jalat keskiviivaan koottuna, suositeltiin muutenkin.

Vierailija

vaikken nyt kantaa otakaan ap:n pointteihin.

Kantoliinat tuntuvat nyt olevan " muoti-ilmiö" ja liinoja on joka lähtöön. Kuten myös käyttäjiä. Itse en ole pitkän linjan liinailija. Vasta kolmannella on asia auennut ja olen ihan hurahtanut sen helppouteen. Yksi asia, mikä kaupungilla on osunut silmään on, ettei oikeanlaisia sidontoja ihan kaikki osaa ja ihan vastasyntyneetkin roikkuvat niissä miten sattuu. Olen nähnyt tosi hurjiakin esityksiä. Tätä ei toki voi yleistää, enkä kulje kyttäillen toisten sidontoja. Kantoliina takuulla on vaarallinen, jos sitä ei käytä oikein.

käyttäjä-2050
Seuraa 
Liittynyt9.5.2004

Meillä on käytetty hug-a-bubin 6-metristä liinaa, en tiedä sidontojen nimiä mutta olen kyllä opetellut ne oikein. Kehtoasentoon tyttöni oli jo muutaman viikon ikäisenä liian iso ja jämäkkä (sitä mieltä oli ainakin liinan käytössä opastanut myyjä), joten pidin häntä aluksi ns. sammakkoasennossa. Nyt kun kannattelee jo hyvin päätään ja on muutenkin tosi napakka, olen pitänyt pystyasennossa kasvot menosuuntaan (kun ei enää viihdy naama äidin rintaan päin vaan haluaa katsella). Sanokaahan liinatietäjät, olenko tehnyt väärin vai voinko jatkaa tällä tavalla? Kovin usein meillä ei liinailla, tosin kesemmällä varmasti useammin.

Anlii + tyttö 4 kk

Vierailija

puhuttiinko noissa ihme ohjeissa siis nimenomaan kantoliinasta, ei kantorepusta. Nimittäin kantoreppu siis rintareppu se vasta epäergonominen onkin, ei suinkaan kantoliina. Juuri nuo samat perustelut olen lukenut rintareppuihin liittyen.

Ja tuo viimeinen kommentti isomman sisaruksen suhtautumisesta on taas yhtä höpöhöpöä. Kantoliinaa käyttävän äidin kädethän on taas vapaana sisarusta auttamaan ja äiti voi kuljettaa vauvaa näppärästi mukana isomman sisaruksen kanssa touhutessaan.

Kantoliinahan kehittää lapsen tasapainoa ja edistää motorista kehitystä, koska on ikäänkuin äitinsä liikkeessä mukana. En voi ymmärtää, miksi esim. kehtosidonnassa olevan vauvan pitäisi osata jo kääntyä kyljelleen....

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat