Ystäväni 3v 10 kk ei sano sanaakaan oikein, vain noin kymmenen

Vierailija

" sanaa" kuten äi=äiti, ullo=ulos jne. Ystäväni ei ole mitenkään huolestunut, pitäisikö hänen olla? Olen lapseton enkä tiedä näistä asioista mutta kyseessä on kummipoikani joten kysyn teiltä mielipidettä.

Kommentit (10)

Vierailija

Joko hänessä on jotain vikaa (päässä tai kuulossa) tai sitten hänelle ei juurikaan puhuta kotona.. Selvittää kyllä pitäis missä on vika ja mitä voitais tehdä jotta tilanne korjaantuu.

Vierailija

Puhuukö tämä lapsi kuitenkin paljon sitä väärin äännettyä. Saako äiti selvää, mitä lapsi puhuu? Jutteleeko lapsi siis äidin kanssa, mutta siitä ei oikein ulkopuolinen selvää saa??

Vierailija

Mutta ei siinä mitään, lapsi on arvokas silti. Mistä tiedät ettei lapsi sitten käy esim. puheterapiassa? Ehkä äiti ei vain ole maininnut siitä. Kyllä neuvolassa todellakin kiinnitetään huomiota puheeseen. Meidän 14-kuinen puhuu enemmän kun mitä kirjotit ja siis 3v10kk on isommat lapset kylllä jo osanneet keskustella kahdella kielellä mistä tahansa - no, ei mistä tahansa mutta siis yleensäkin ton ikäsen pitäis jo puhua aika hyvin!

" 4-vuotias

Puhe on jo kehittynyttä, sanavarasto lisääntyy kaiken aikaa, sanojen muodot ja taipumiset lapsi alkaa osata vähitellen. Hän ihastuu uusiin ihmeellisiin sanoihin ja leikittelee niillä mielellään.

Lapsi kyselee paljon. Joihinkin kysymyksiin on mahdoton vastata (esim. miksi punainen on punainen eikä keltainen?).

Mielikuvitusta kiehtovat myös sadut ja kertomukset, mutta myös tietopuolinen teksti jaksaa jo kiinnostaa."

" 3-vuotias puhuu jo useita sanoja ja lyhyitä lauseita. Puhe on yleensä selvää ja ymmärrettävää, vaikka yksittäiset kirjaimet voivat vielä puuttua tai korvautua jollakin muulla. Puhe voi olla myös takeltelevaa ja toistavaa.

3-vuotiaan lauseet monipuolistuvat. Lapsi alkaa käyttää aikamuotoja ja taivuttaa verbejä yhä taitavammin. Hän ei niinkään matki valmiita malleja, vaan päättelee ja luo itse kielioppia kuulemastaan. Kun lapsi siis taivuttaa väärin, esim. tipu ¿ tivut, se on osoitus hänen luovasta päättelykyvystään, hän ei pelkästään toistele kuulemaansa.

3-vuotias nauttii loruista ja riimeistä sekä satujen kuuntelemisesta. Ikäkauden loppupuolella lapsi pystyy jo kuvailemaan esinettä tai asiaa, joka ei sillä hetkellä ole paikalla."

Vierailija

Itse olen tehnyt neuvolatyötä, ja aina silloin tällöin käy ilmi, että lapsi joka ei muutamaa sanaa enempää osaa puhua (ja on ollut puhumaton neuvolassa), on neuvolaseulasta mennyt läpi, koska äiti on valehdellut lapsen osaavan puhua.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat