Taitavat kokit - apuja anopin kestitsemiseen?

Vierailija

Espanjalainen anoppini perheineen on tulossa viikoksi kylään, kun kolmas lapsemme syntyy kohtapuoliin.

Valmiiksi stressaa ruokahuollosta huolehtiminen, sillä pienen vauvan kanssa ja vasta synnyttäneenä haluaisin päästä helpolla. Mutta toisaalta anoppi laittaa meille aina notkuvat pöydät kaikkea hyvää (on tosi hyvä kokki) ja appiukolla puolestaan on valtava ruokahalu. Ruokaa pitäisi siis olla paljon, ja sen pitäisi olla täyttävää, ulkomaiseen makuun sopivaa ja silti valmistua suht helposti isolle porukalle (syöjiä yhteensä 7 henkilöä).

Mitä ruokia laittaisitte viikon aikana? Kaikki vinkit ja neuvot otan kiitollisena vastaan! Osan ruoista haluaisin tehdä valmiiksi etukäteen pakastimeen.

Kommentit (10)

Vierailija

Ainakin suurimman osan. Ja appivanhempien ois parasta ymmärtää, että sä et voi olla vaan koko ajan tekemässä ruokaa kun on pieni vauva...

Vierailija

Lainaus:

luulen, että anoppisi on ihan mielellään avuksi keittiöhommissa. Ymmärsin, että hän pitää kokkailuista kovasti.

Mitäs jos hommaatte vain raaka-aineita jääkaappiin ja annatte suosiolla anopin olla avuksi perheellenne? Miehesi voi olla apukokkina talon puolesta, mutta jos yhtään eteläeurooppalaista kulttuuria tunnen, niin anoppisi on vain ylpeä, jos hänen annetaan hoitaa keittiö vierailunsa ajan.

Ehkä teen pakkaseen muutaman ruoan valmiiksi, ja muutamana päivänä annan ohjat anopille keittiössä.

Vierailija

- uudet perunat yhdistettynä erilaisiin savukaloihin (siika, lohi), graavikalat, silliä myös lisäksi tarjolle

- karjanlanpaisti (helppotekoista etenkin jos ostaa valmiiksi paloitellut lihatkin)

- lihapullia (pakkaseen jo etukäteen) - tarjoilu muusilla

- poronkäristys, puolukkahillo jne.

- erilaiset grilliruuat, jos teillä vain mahdollisuus grillaamiseen

- erilaisia pastakastikkeita tekee nopeasti isonkin määrän esim. broileri- tai kinkkusuikalaleista, kalasta jne.

Vierailija

synnyttänyt, ei tulisi kuuloonkaan että minä kokkaan yhtään mitään. Myös välimerellisillä kulttuureissa lapsivuodeaikana äidille tarjotaan paljon apua ja tukea. Jos on pakko, tee pakkaseen muutama laatikkoruoka ja korvapuusteja. Uusia perunoita, voita ja kaloja voi mies kattaa pöytään. nauti sinä vauvasta ja levosta.

Vierailija

luulen, että anoppisi on ihan mielellään avuksi keittiöhommissa. Ymmärsin, että hän pitää kokkailuista kovasti.

Mitäs jos hommaatte vain raaka-aineita jääkaappiin ja annatte suosiolla anopin olla avuksi perheellenne? Miehesi voi olla apukokkina talon puolesta, mutta jos yhtään eteläeurooppalaista kulttuuria tunnen, niin anoppisi on vain ylpeä, jos hänen annetaan hoitaa keittiö vierailunsa ajan.

Toki voitte tehdä jotain valmiiksikin, että anoppi saa myös olla vieraana rauhassa.

Vierailija

kotiruoka on ihan kelpoisaa (ne lihapullat, uudet perunat lisukkeineen jne). Kala on etelä-euroopassa kallista ja arvostettua joten sen tarjoaminen käy oikein hyvin, meillähän tuota valikoimaa on. Pataruuista esim stroganoff on hyvä karjalanpaistin lisäksi. Iltapalaksi voisi hyvin käydä suolaiset piiraat ja herkuksi ehdottomasti mustikkapiirakka. Niitä voi tehdä valmiiksi pakkaseen ja on ruokaisia.

Vierailija

Hyviä ideoita teillä! Voisin aloittaa lihapullien tekemisestä pakkaseen. Itse en syö lihaa, niin nuo liharuoat eivät tule niin helposti mieleen.

Mies ei osaa paljon laittaa ruokaa, ja häneltä se vie paljon enemmän aikaa kuin minulta (+keittiön siivoukseen menee sitten myös kauemmin, vaikka itse jälkensä siivoaakin :-). Meille on siksi helpompaa, että minä laitan ruoat, ja mies pitää seuraa perheelleen, käyttää isompia lapsia puistossa ja pitää kotia suht siistinä.

Appivanhemmat ovat mukavia, ja ymmärtävät kyllä, että vauvan kanssa riittää puuhaa - ehkä enemmän on kyse minusta, haluaisin olla vieraanvarainen, kuten hekin aina meidän kyläillessämme.

Espanjassa syödään kaksi lämmintä ruokaa päivittäin ja yleensä niin, että on alkuruoka (yleensä salaatti/keitto) ja pääruoka. Viikon vierailuksi pitää siis kehitellä 14 ruokaa,

Kiitos kaikille vastanneille, lisääkin vihjeitä otan mielellään vastaan!

Vierailija

Tee vaikka pakkaseen jo etukäteen osa herkuista, ruoat voit sitten tehdä miehesi avustuksella- ei sinun tarvitse kaikkeen itse ruveta!

Vierailija

Uudet perunat ja kala ovat hyviä, ideoita, myöskin lihapullat, sitten kannattaa tehdä erilaisia salaatteja, erilaisia leipiä tuorejuustojen kera, grillausta sekä lihaa että kasviksia, mansikkakakkua, en laittaisi turhan eksoottista enkä ehkä jonkun mainitsemaan karjalanpaistia ja poronkäristystä, tavalliset pastaruoat käy varmasti hyvin ja niistä saa ihan näyttäviä pienellä vaivalla, kannattaa myös panostaa ruokien lisäksi iltaruokailuun, koska eivät ehkä ole tottuneet kahteen lämpimään ruokaan päivässä, yksi lämmin ruoka päivällä ja sitten illemmalla tukevampaa syötävää.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat