Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

LOKAKUISTEN MAANANTAI

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Huomenta!

Outoa olla hereillä näin aikaisin. Mies lähtee töihin pitkästä aikaa, joten lupasin jo eilen illalla myötäherätä kanssa. Jospa sitä saisi vaikka gradua väännettyä. Sen pitäisi olla syksyksi valmista. Iik :)

Kiitoksia eilisistä vastauksista koskien kipuja. Helpotti tosi paljon oloa kuulla, että muillakin niitä on. Heti tuli mielenrauha.

Aurinkoista päivää kaikille! Ainakin pirkanmaalla näyttää tulevan lämmin päivä :)

Susuliini 17+2

Sivut

Kommentit (36)

Vierailija

kohdunpohjan korkeus oli 17. jouduin neuvolasta suoraan jorviin lähetteen kanssa vauvan sydänäänien vuoksi =( laski välillä 80:neen ja välillä oli sit 160. Jorvissa ultrasivat ja sanoivat että sydän näyttäisi toimivan hyvin mutta pelko on edelleen mukana.

Varasin huomiseksi 4D ultran jos siellä saisi paremmin selville onko sydämmessä vikaa. Toivottavasti ei :(

T:Hexu ja onni rv 21+0

Vierailija

Ihana aamu! Meillä MELKEIN paistaa aurinko.

Mullakin on rakenneultra viikon päästä, tosinhan mä menen kesäkuussa sinne Brunollekin. Mutta on se silti jännää!!!! Kuopuksen kanssa kun jäi niin paha maku suuhun tuolla rakenneultrassa, niin ajattelin ottaa varman päälle!!!

Mulla on myös niitä kannatin/venymiskipuja enemmän ja vähemmän! Yleensä enemmän, yöllä kun kääntää kylkeäkin, niin....

Kotihommista on ollut puhetta. Meillä kyllä mies siivoaa ja laittaa ruokaa, mutta tuo lapsenhoito on vähän lapsen kengissä. Johtunee kai siitä, kun imetin, niin mitäpä tuo sillon pystyi tekemään. Ja toisaalta, olen itse sellainen " päällepäsmäri" , että haluan hoitaa ITSE! Joten, niin makaa, kun petaa... Sanoin kyllä, että syksyllä on pakko asioiden muuttua, sitten, kun vauveli syntyy... Ensimmäiset viikot kun menee siinä huuruissa....

Nyt pitää mennä, pitää laittaa lapselle puuroa.

IHANAT PÄIVÄT KAIKILLE KANSSASISARILLE!!!

Ja ultraan menijöille peukutusta!!!!

Tunde ja Onni II 17+3

Vierailija

Mulla tämä kirjottelu on näköjään aina tällaista parikertaa/vko... Viikonloppu meni nyt sitten huilatessa. Perjantaina kävin verikokeilla, ja ne oli kyllä aika reilusti pielessä, mutta sain itse päättää lähdekö tyksiin vai jäänkö kotiin.. No tietysti jäin kotiin, kuka sitä nyt vapaaehtoisesti sairaalaan lähtisi ellei ole aivan pakko ?! Mulle annettiin onneksi vielä mahdollisuus, että saan mennä vkl aikana koska tahansa ensiapuun ja sitä kautta osastolle, jos olo siis heikentyy entisestään..

Olen aika hämmästynennä täältä lukenut, että jotkut ostavat vaatteita, vaunuja, suunnittelevat turvaistuimia, vauvan huonetta ym. Meillä ei ole vielä mitään edes puhumisasteella. Tai kyllä mä varmaan puhuisin, mutta miehen mielestä kaikki on vielä aivan liian aikaista. Ja mitä minä siihen sanomaan, kai hän kolmen lapsen kokemuksella paremmin tietää kuin minä tämän esikoishuumani kanssa? Ollaanko ainoita joilla ei vielä ole mitään suunnitelmia? Pitäisiköhän jo olla?

No muutenkin täällä kotona on sen verran kireetä ollut jo muutaman viikon, että hyvä kun tulee tämä arki edes hoidettua, ei siihen vauva-asiat edes mahtuisikaan.. :-#

Sellaista, nyt kouluprojektien kimppuun..

Töhnö 20+3

Vierailija

tässä välillä & pienimmän päiväunille. Tuntuu vaan koko ajan, että oi kun pääsisi nukkumaan :)

Tavaroista piti vielä kirjoittaa. Elikäs, en ole minäkään hankkinut vielä mitään! Pikkujutut (tutit, vaipat yms) ajattelin ostaa joskus syksyllä, samoin katselen sitten syksyllä kirppareilta nukkumisvaunuja vauvalle. Kaukalo saadaan kun tarvitaan. Pakkauksen otan ja pikkuvaatteita tulee varmasti tässä kesän aikana, kun sukulaisilta saan. Vielä ku keksis paikan, mihin vauvan vaatteet laittaa. On meinaan jo vaatekaapi, vaatehuone ja lipastot täynnä!!! Hoitopäytää ja sitteriä en hommaakaan, hoitopöytää ei oo ollu ikinä ja sitterillekään ei oo ollu paljoa käyttöä. Ja muutakai ei sitten tarvitakaan. Niin tosiaan, pinnasänky jää Julialta, kunhan vaan saadaan aikaseksi hakea varastosta hälle " ison tytön sänky" ja opetetaan nukkumaan siinä.

Vaatteita en yleensäkään oo paljoa ostellu. Jos sattus poika tulemaan, niin sitte varmaan käyn kirppareilta jotain jätkämäistä ostamassa, on meinaan varmaan 90% meidän vauvanvaatteista vaaleanpunaista yms tyttömäistä!

Mullakin meinaa olla vähän ummetusta, on muuten aika v***mainen vaiva. Itse olen huomannut, että just tuo leipä vaikuttaa paljon. Nyt taas syöny vaaleaa, niin ei oikeen huilaa. Jännä tuo mustikka, kun vauvoilla se kovettaa mahaa, en sitten tiedä mikä taika siinä on, jos aikuisella pehmentää :)

Juu, vaan pakko alkaa ruuan laittoon.

Vierailija

Voi ei TAAS maanantai! Mihin nää viikot oikein vierii =O

(.)Mies tuossa illalla kysäis että onko pahaolo väistynyt? Aloin itekin oiekin miettimään ja totta tosiaan, en ole oksentanut moneen päivään. Mahtavaa! Huono olo tosiaan on aina välillä, mutta se on niin pientä siihen pöntön halailuun verrattuna.

Supisteluja edelleen ja kaikenlaisia vihlaisuja ja kolotuksia muutenkin mutta vauvan liikkeet alkaa tuntua aina vaan selvemmin :)

Mukavan näköinen keli ulkona, toivottavasti on myös lämmintä.

Oikeastaan ainut asia jota kaipaan ajasta ennen lasta on lukeminen. Nykyään ei enää pysty/ehdi lukemaan läheskään niin paljon kuin haluaisi. Nyt olis kesken Härkösen:Loppuunkäsitelty, joka kertoo Härkösen siskon tekemästä itsemurhasta. Tosi rankka aihe ja onkin aika rankkaa lukea kovin paljon kerralla. Vaikka normaalisti ahmisin kirjan kerralla, mutta tuota pitää aina vähän sulatella..

Voih, kaverilta tuli äsken viesti Kyprokselta, istuskeli siellä parvekkeella ja oli lähdössä shoppaileen. Lämmintä ollut koko kaks viikkoa +28c, arvatkaas oonko kade ;o)

Jeps, mutta annetaan muillekin puheenvuoro.

Oikein mukavan aurinkoista maanantaipäivää!

Camelot ja Touhu 18+4

Vierailija

).( - Ja tuolta näyttää vielä toistaiseksi, pikkuhiljaa alkaa pikkusen näkyä mahaa mutta ei kyllä minusta vielä näytä yhtään vauvamahalta vaan pelkästään vararenkaalta. Pikkuhiljaa alkaa jo kuumotella, että tulispa oikea maha, kun tuo " vararengas" on niin tympeän näkönen! :)

Mutta siis omasta navasta piti sanoa, että on nyt parin päivän ajan ollut ihan selvästi huomattavissa että KOHTU KASVAA. On NÄRÄSTYSTÄ, HENGENAHDISTUSTA ja SUPISTELUA. Sisäelimet liikkuu selvästi ylöspäin ja aiheuttaa jos jonkinlaista.

Eilen vielä tuntui eka kerran vähän jäävän supistukset " päälle" ja ajattelinkin, että jos rakenneultrassa saisi vilkaistua kohdunsuutakin niin ei ainakaan tarvisi huolehtia että onko siellä jotain liikehdintää. Meillä on ylihuomenna se rakenneultra.

Toisaalta eilen tunsin eka kerran vauvan liikkeet KÄDELLÄ, pari kertaa selviä pukkauksia ihon läpi. Jännä juttu, esikoisesta ei tuntunut vielä mitään tähän aikaan, vasta 19+0 tunsin ekat liikkeet ylipäänsä. Muutenkin vauva liikkui illalla tosi paljon, samoihin aikoihin kun oli supistelua, ja osa " supistelusta" olikin varmasti sitä kun tyyppi punkasi itsensä johonkin kohdun nurkkaan sykkyrään.

HORMONIT muuten hyrräävät myös täällä, tai siis _jylläävät_. Mulla menee pinna tosi pienestä, ja tosiaan kuten kirjoittelinkin niin monet jutut ärsyttää ihan kamalan helposti. Miehellekin selitin, että hänen pitää nyt yrittää olla se " isompi ihminen" kun itse huomaan kyllä selvästi että hormonit aiheuttaa isompaakin tuiskahtelua, mutta en oikein pysty sitä hillitsemään. Mulla ainakin käy niin että kun suutun tai turhaudun, niin sitten todella nopeasti menee huutamiseksi ja mitään mielenmalttia on vaikea säilyttää, siis millään asteella.

Noista KIVUISTA oli puhetta. Minulla on kipuja vain selvästi liitoskipuina, se tuntuu " lantioluissa" . Kohdun seuduilla ei ole ollut kipuja sitten ihan alkuraskauden kasvukipujen.

Muuta:

Mies meni tänään töihin, on siis opiskellut talven mutta nyt alkoi kesätyö. Eli olen nyt täysipäiväinen 1v2kk:n kotiäiti! Ihan mukavaa siinä mielessä, että tulee selkeä rytmi taas päiviin... aamuisin kotihommia, päikkärien ajan omia töitä, iltapäivällä pihalla ja ruoanlaitot, illalla miehen tultua sitten pitää käydä töiden kimppuun. Mukavaa on myös se, että kun mies on koko päivän pois tytön luota niin on selviö että hän sitten hoitaa pääsääntöisesti klo 17-20 kunnes typy nukahtaa ja minä saan tehdä töitä.

Vähänkö on muuten säälittävää, että oma aikani on työaikaa... :)

Aargh, nyt täytyy mennä auttamaan esikoista. Leikkii pallolla, jonka koko ajan panee tyhjään paperikoriin ja sitten muka ei osaa kaataa paperikoria niin että saisi pallon sieltä pois, vaikka monta kertaa olen näyttänyt. Ja aina pitää se pallo kuitenkin roskakoriin viedä... [Itse asiassa menin tässä välissä auttamaan ja tarina päättyi siihen, että tyttö huutaa kurkku suorana kun sanon, että osaat itsekin ja työntää paperikoria mulle, sitten kun sen kaadan ja pallo vierii pois niin huutaa vielä enemmän... Opettelisi puhumaan niin tietäisin että mitä se oikein haluaa!! :) ]

Hyvää maanantaita kaikille!

Coe rv 18+1

Vierailija

Nyt kyllä todella tiedän mitä haluan opiskella, ensimmäistä kertaa elämässäni. Se ratkesi tässä vähän aikaa sitten, tuskin maltan odottaa että pääsen tuosta lukiosta eroon ja opiskelemaan sitä mitä haluan! Tuntuu hyvälle kun tiedän mitä haluan ja miksi.

Onnea graduntekoon kaikille pakertajille! :)

Vierailija

Niin siis se mun paino olikin 61 kg :/ Eli noussut 6 kg....Hupsista! Jos oisin saanu käydä veskissä nii ois varmaa ollut kilon vähempi, heh hee :D

Vierailija

nuista kivuista on ollut puhetta...

mulla ei vielä pahemmin ole ollut noita kohdun kasvukipuja, kai johtuu osittain siitäkin että edellisestä synnytyksestä vasta 11 kuukautta eli raskauden aikaisesta masun ja kohdun venytyksestä on kulunut niin vähän aikaa..tuttuja kyllä ovat nuo kivut..ja niistä sai kärsiä viime odotuksessa paljonkin, sensijaan noita repäisy ja vihlaisukipuja on ollut nytkin aikas paljon. yöllätuli semmoinen tosi outo ja kova kipu aivan tuohon oikealle alas, tosi kova pisto ja särky, vähän niinkuin kuukautiskipusärkyä ihan vaan parin sentin alueella, pelä' styin jo että joku umppari on tulehtumassa...no onneksi sitten helpotti!

mulla on alkanut jalat kramppailla ihan hirmuna, en tiiä sitten johtuuko nesteenpuutteesta vai muuten vaan tekeekö tämä raskaus sen, viimeksi oli kanssa ihan tajuttomia kramppeja, koko pohje saattoi krampata niin että ei meinannut seisomaan päästä ja jalkateräää ei saanut suoristettua kun oli niin voimakas veto... mulla on muutenkin aina ollut vaivana tuo kramppailu ja suonenveto( ;) ) ja nyt siis r-aikana oikein maksimoituu ..joka yö vähintään kerran tulee ihan kauheat kivut ja se ei lähde maaten pois vaan on pakko nousta ja tepsutella ees taas,jos sekään auttaa..sitten muuten kuumana yöllä, joudun vetää jalkoihin monte kerrokset sukkia ja villasukkia..

no tänään on neuvola ja aion kyllä kysyä että mitä nappeja popsimalla tuohon sai helpotusta...oliko joku magnesium...

vähän muutenkin jännittää tuo neuvola..on painoa varmaan taas kasaantunut ihan kiitettävästi

ja sitten nämä päänsäryt :/

no toivottavasti kaikki on kunnossa!

onnea matkaan kaikille tänään ultraan menijöille!

nyt täytyy lähteä laittautumaan.

ihanaa kevätpäivää massuille!

fiikuna ja mytty rv19+5

Vierailija

Signorina-Iiris: Juu opiskelen Tampereen yliopistossa. Graduaineisto on jo kasassa ja haastatteluja puran tällä hetkellä. Tiivis on tahti, mutta sillain olen todennut saavani parhaiten jotain aikaiseksi :) Kiva, että löytyy muitakin Treen opiskelijoita :) Tsemppiä vaan kirjoitteluun sinulle!

Aurinkoista päivän jatkoa masuille ja asukeille!

Susuliini 17+2

Vierailija

Tulihan tämä päivä VIHDOINKIN :D Äsken heräsin ja ensitöikseni paketoin isännän lahjan valmiiksi, herätän hänet ysiltä ellei sitte ennen ponkase itekseen ylös.

Pissillä ei sais käydä, mutta katotaas vaan niin mä olen vielä ennen lähtöä autuaan onnellisena liruttamassa kuten viimeksikin...Okei, nyt pitää tsempata:)

Illalla oli kova jumppa menossa masussa ja mieskin sai tosi monta potkua käteensä, eka kerta kun kaveri suostui isukkia potkimaan noin kovasti.

Yöllä sitte taas valvottiin ku sattui mahaa...tai siis pakotti, kun oli niin paljon ilmaa masussa. Se on kamalaa, kun ei meinaa suorassa pystyy kävelemään. Menin sitte vessaan ähisten ja puhisten, mutta ihan turhaan:( Ei muuta ku takas peiton alle ja ohi se sitte meni ja sain nukuttua. Tän aamukahvin jälkeen saan kyllä jo juosta vessaan, hyvä:)

Kävin eilen vaa´alla 2kg on tullut painoa sitten viimeisen neuvolareissun eli sitä 500g/viikko kaavaa tässä nyt noudatetaan edelleen..Toivottavasti ei kuitenkaan ihan loppuun saakka:(

Meillä eilinen päivä meni ajellessa ympäriinsä :) Oltiin ns. sunnuntaiajelulla ikäänkuin. Käytiin tuolla noin 60 kilsan päässä Hesessä syömässä :D

Mulla oli ihan nuhanen olo yht äkkii eilen...Veti nokka ihan tukkoon ja silmiäkin kirveli ja valui sellasta ihan vettä nenusta. Eikä tietty minkäänsortin paperia autossa, joten piti huoltikselta käydä ostamassa. En tosin sitten niistänyt kuin yhden kerran. Outoa! Ja oli ihan kuumeinenkin olo, pää sellain ihmeellinen. Ei enää oikeestaan ole, se on ihan normaalia, että mä aamuisin niistelen niinku äskenkin.

Kaippa tää sitte jotain allergiaa onpi?! Kivakiva!

Tänään saan olla vielä vapaalla, huomenna meen vasta iltavuoroon. Tällä viikolla onkin kolme vapaata, kun on tuo yks ylimääränen pyhä. Jee!!

Nyt lopettelen, palaan asiaan varmaan noin 11 :) Pitäkää peukkuja! Pikkuhiljaa alkaa perhoset lenteleen masussa, vaikken tähän asti ole jännännyt laisinkaan....voi kunpa sen sukupuolenkin jo näkisi....Ainahan saa toivoa:)

Mukavaa päivää ja onnea kaikille muillekin ultrattaville...siellä jollain onkin homma menossa parhaillaan!!

Halituksin: Je_Ni & " Pikku-Hippu" 20+1

Vierailija

Ei mulla ainakaan se kipu ole sivuilla melkein ollenkaan, ehkä joskus vaan vähän. Mulla on silleen kipee se alavatsa, näin voi sanoa. Et navasta alaspäin ja vähän ylöskin, mutta ei pahemmin sivuilta.

Mä oon kyllä niin jotenkin vieläkin pyörryksissä tästä raskaudesta. Vieläkin ihmettelen, et miten tässä näin kävi, vaikka tosiaan melki 1,5 vuotta yritettiin. Ja joku mainitsi siitä ikävästä vauvaa kohtaan, mulla on kanssa alkanut hiipiä sellasia ajatuksia. Sanoinkin eilen, että olis jo lokakuu, että tää syntyis. Mä haluisin jo nähdä sen ja tietää miltä se näyttää ja ottaa syliin ja ihmetellä! Hassua:)

Ajattelin, että tänään lähtisin kaupungilla käymään kattoon vauvan vaatteita. Äiti mulle eilen sanoi, että menes nyt jo niitä ostelemaan, että niitä on oltava tarpeeksi kun vauva syntyy. Mä tässä vaan mietin, että kun oon kerran saikulla, niin voinko mennä tonne kaupungille.. Moni on sanonut, että voi mennä, et ei mun sängyssä pidä maata tällasen saikun takia.. No, ehkä menen. Hennesille ainakin ja Kekäleeseen.

Eipä muuta kun iloista viikkoa kaikille! Onnea ultraan menijöille!!:)

terveisin Alisa ja vauva 20+0 !!!!

Vierailija

Voi teitä graduntekijöitä, olen aika kateellinen! Itse käyn vasta lukiota, minulla on jopa 2 ov täynnä ;)

Ja ikää jo 21v, muut minun ikäiset on saavuttaneet jo vaikka mitä... Minulla ei ole ollut aiemmin mitään mahdollisuuksia opiskella, kun vasta nyt aikuisena varattomuuden takia. Ja nyt tämä on aika vaikeaa kun on lapset ja maalla välimatkat kouluille melkoisia... Täällä kateudesta pihisten lueskelen sitten gradu-juttujanne :)

Sain ompelukoneen lainaan, taidan tehdä uudet verhot lastenhuoneeseen :)

Tekisi mieli maalata myös tuo huone, mutta todennäköisesti muutetaan tässä vuoden sisällä niin eipä kauheasti kannata panostaa.

Joko muilla on vauvalle huoneet valmiina?

Patovahti, jos kovasti mieltä vaivaa niin soita neuvolaan ja kysy! Luulen kyllä että on ihan normaalia, minulla ainakin koski milloin mihinkin eikä vaan tietyille alueille.

Ihanaa kun aurinko paistaa, ulos vaan :)

- lupicaia ja Omppu 21+1

Vierailija

Monet, niin kuin minä, saan vasta ensimmäisen melkein kymmenen vuotta myöhemmin, kuin sinä! Ja jos ajattelet, että opiskelet myöhään, niin lohdutukseksi voin kertoa, että mieheni on jo yli 30 ja aika alussa vasta yliopisto-opiskeluissaan. Hän taas murehtii sitä, että valmistuu vasta lähemmäksi 40v. Pitkä stoori, miksi hän opiskelee vasta nyt, mutta se toiseen kertaan. Mutta siitäkin on joskus hyötyä, että jättää opiskelut myöhemmäksi, jotkut vasta myöhemmällä aikuisiällä löytävät motivaation opiskeluun ja todella nauttivat siitä. Itse ajattelen nyt, että olisi ne opiskelut voinut rennomminkin ottaa ja pitää välivuoden ja matkustella. Jälkiviisautta...

Vauvavarustelusta- olisi ihana juosta pitkin kauppoja ja hankkia tavaroita, mutta olen pitänyt pään kylmänä! Eilen sain kassillisen vauvan vaatteita kaveriltani ja oli ihana hypistellä niitä. Mun mies ei kyllä yhtään ymmärrä, miten vauvan vaatteiden katselu voi olla ihanaa, vaikka onkin innoissaan vauvasta. Sen mielestä ilmeisesti vaatteet on vain välttämätön paha, eikä se voi tajuta kuinka söpöjä sellaset pikkuruiset paidat ja mekot on.

Vaunuja ym. olen vain vilkassut netistä, kyllähän tässä on koko kesä ja alkusyksykin hoitaa asiat. Toisaalta, lähden kotoa Suomeen jo ensi kuussa ja palaan vasta n. 6 vkon ikäisen vauvan kanssa takaisin. Voi olla, että mieheni palaa kotiin jo meitä ennen, mutta en tiedä, kuinka paljon hänen varaansa voi laskea, että hankkii kaiken tarpeellisen. Suomesta tuon mukanani äitiyspakkauksen vaatteet, vaunut ja muuta, mutta kotona tarvitaan sänky, kylpyamme jne. Mutta kyllä kai ne tärkeimmät aika pian sitten kotiin saa hankittua ja voinhan pyytää kavereiltakin apua (on jo tarjottu). Ajattelin, että hankin tarpeellisimmat asiat jo nyt etukäteen, mutta tuntuu hullulta lähteä vauvan tarvikeostoksille, kun mahasta ei kaikki edes vielä tajua, että olen raskaana. Mihin olette laittaneet pienen vauvan nukkumaan? Itse suunnittelin, että ne ekat 5-6 vkoa Suomessa käytän äitiyspakkauksen laatikkoa ja sitten kotona vuokrataan kehto muutamaksi kuukaudeksi, ennen kuin voi laittaa pinnasänkyyn. Se onneksi saadaan miehen isosiskolta, joten yksi ostos vähemmän!

Morena 21+6

Vierailija

Niin meni taas viikonloppu kiiruusti, ettei kerennyt edes koneelle.

Aamulla oli se ultra ja kaikki ok kaverilla. Meillä pään halkaisija 4.3 ja reisi 3.5. Minäkään en tullut kysyneeksi kokonais mittaa, jotenkin luulin että se näkyy kuvista, niinkuin ennenkin, mutta ei tällä koneella näköjään. Mullahan viikkoja 18+2, ensin kätilö merkkasi että 18+3 ja sitten ultran mukaan 19. Mutta la:ta ei muutettu, joten porskuttelen entisillä viikoilla, jos sitten vaikka tulisi " yllätys" ja syntyisi viikkoa ennen la:ta!! =)

Sukupuoliasiasta sovittiin miehen kanssa, että jos suoraan kysyy halutaanko tietää kumpi tulossa, niin halutaan mutta itse ei kysytä. No, sittenkätilö kysyi lopuksi, että onko kysyttävää, niin vilkaisin miestä ja sanoin että ei... Mies oli kuulema meinannut kysyä, mutta ei sit sekään, eli me nyt sitten jännätään loppuun asti ja hyvä niin. Jotenkin itsellä poika olo, viimeksi minäkin veikkasin että odotan tyttöä ja poika tuli... Että se niistä minunkin äidinvaistoista! =)

Nyt tarttis lähteä ruoanlaittoon minunkin ja kohta taas lapsia kuskaamaan harrastuksiin. Täytyy käydä lukemassa viikonloppu pinot myöhemmin! minullakin tänään mahassa repivää kipua, rupeaa kaiketi paikat antamaan periksi!

Maanantain jatkoja kaikille!

Neljäs 18+2(kaikesta huolimatta)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat