Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

*** MARRASKUISTEN MAANANTAI ***

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Oliko tosiaan niin ettei perjantai-sunnuntai välillä ollut lainkaan marraskuisten pinoja...? En ainakaan löytänyt. Tulkaahan kaikki marrasmammat kertomaan viikonloppukuulumisia. :-)

Kommentit (10)

Vierailija

Poju täytti eilen puoli vuotta :o) ja sitä juhlittiin isovanhempien ja kummien kera. On jo jotenkin " ison miehen oloinen" , vaikka ihana pieni äitylin kullanmuru onkin. Ilmeisesti juhlista väsähtäneenä sitten nukkui kymmenen tuntia putkeen, söi ja vielä puolitoista tuntia unta siihen päälle. No, kun yöunille kävi seiskan aikaan, niin ajoissa oltiin hereillä tänäänkin. Nukkui muuten kolmet melkoisen hyvät päikkäritkin. On poju alkanut syömään noita kiinteitä sen verran hyvin, että ilmeisesti alkaa näkyä noissa unissakin.

Huomenna on neuvola ja mielenkiinnolla odotan uusia mittoja. Kotimittauksella kun paino näyttäisi olevan reilusti kilon enemmän kuin 5kk neuvolassa. Ostin tänään pojulle maissinaksuja sormiruuaksi, mutta vielä ei maisteltu.

Toisesta...meillä kuumeillaan ja ajatus olisi, että saisi vaikka tullakin. Mutta on tuo täysimetys ollut tehokas ehkäisy...ei näy kuukautisia eikä kyllä juuri halujakaan eikä kroppakaan oikein " toimi" . Mutta ehkäpä tässä syksyä kohden imetyksen vähentyessä kroppakin alkaa mahdollistamaan tuon pikkukakkosen alulle saattamisen. Tai näin toivomme :o)

Tänään piti mennä Kinopalatsiin baby bioon, mutta kaveri joutui perumaan eikä sitten tullut lähdettyä pojun kanssa kaksin.

Tämmöisiä tällä kertaa :o)

marrasfantti

Vierailija

[color=blue] Kuinka moni on suunnitellut jo seuraavan lapsen hankintaa?

Koska ajattelitte, vai jääkö tähän/näihin lukemiin lapsiluku?

- Meillä alotellaan toisen " tekemistä" varmaankin tämän vuoden lopulla. Toiveessa 2-3 vuoden ikäero.

Vierailija

vastaan sulle vielä tähän eiliseen pinoon: me aloiteltiin soseiden MAISTELU 5kk iässä (pari pvää alle) ja nyt menee jo 4 ateriaa pvässä(aamupuuro, lounas, välipala ja iltapuuro). Tänään aion kysyä neuvolassa, joko pitäisi ottaa viides ateria kuvioihin. Etenimme siis melkoisen nopeasti. Tämä siksi, että poju oli alusta asti hanakka syömään ja myös siksi että 5kk neuvolassa jo th sanoi (oltiin vasta maistelu aloitettu), että lihat vaan kuvioihin. Annoskoot eivät toki ole olleet suuren suuria (mutta kasvavat koko ajan) ja alkuun annoinkin vain muutamia lusikallisia, mutta rytmiin ollaan siis päästy. Oisinko edennyt niin, että eka vko 1 ateria, toka vko 2 ateriaa jne. Nyt ollaan reilu vko menty neljällä, broileri otettu kuvioihin mukaan viime viikolla. Eikä ole poju valitellut, kakkaa tulee monta kertaa päivässä :o) Edelleen rintamaitoa menee mielestäni " paljon" . Vauvanruokakurssilla neuvottiin, että puoli vuotiaan voi antaa syödä jo sen verran, kun syö, ei siis tarvitse säännöstellä.

Vierailija

Mun vanhemmat eli Jessen ukki ja mummi ovat olleet perjantaista lähtien Tampereella. On ollut pojalle mukavaa kun on nähnyt isovanhempiaan paljon ja tulee näkemäänkin vielä tämän viikon aikana kun ukki ja mummi viipyvät Tampereella perjantai-aamuun saakka. Itsekin saa vähän hengähtää kun isovanhemmat viihdyttävät ja hellittelevät ihan tohkeissaan pikkuista kullanmuruaan. :-)

Vanhempani asuvat vähän kauempana ja ovat nähneet ainokaista lapsenlastaan noin kerran kuukaudessa tahtiin, ja ensi alkuun poika vähän vierastikin. Eilen ei ollut vierastamisesta enää jälkeäkään vaan poika hymyili ja lirkutteli ihan onnellisena ukille ja mummille. Ja toisinpäin. ;-)

Aion varata Jesselle tänään ajan yksityiselle ihotautilääkärille, ei jaksa odottaa sitä että milloin Tayssiin pääsee. Ja vakuutus meillä kuitenkin on eli ei senkään puoleen syytä odotella. Pojan iho ei näytä mitenkään kauhean pahalle (tai ehkä omat silmät ovat jo niin tottuneet siihen punoitukseen), mutta tuntuu kutisevan niin kovasti että pakkohan pikku-reppanalle on siihen jotain apuja saada. Ajattelin myös kokeilla pian maidotonta ja munatonta dieettiä jos siitä olisi jotain apua. Tuntuu ainakin usein siltä että kun on itse vähän enemmän herkutellut jäätelöllä, pullalla jne, että ihan kuin pojan iho kutisisi entistäkin enemmän sen jälkeen. Rintamaidolla kun mennään siis edelleen kiinteiden ohella.

Nyt on pakko mennä aamiaiselle kun niin on nälkä että näköä haittaa. Poika on nyt ekoilla päikkäreillään kun heräsi aamusella jo 6.30. Mua ois väsyttänyt ihan kauheasti vielä silloin, mutta ei auttanut kuin nousta. Tai hetki kyllä köllöteltiin pojan kanssa vierekkäin, haliteltiin ja pussailtiin. Ihana aamuhetki. :-)

Auringonkukka ja ihottuma-Jesse 6,5kk

Vierailija

Mietiskelin tässä vain että te jotka annatte jo enemmänkin kiinteitä niin mitenkä aloititte kiinteiden sylmisen. Olen antanut ukkelille jo n.4kk ikäisestä erilaisia soseita, ollaan maisteltu vaan niitä, kun on nin hyvin kasvanut imetykselläkin. Nyt sitten tänään aloitin suoraan peruna-porkkanalla ja monet teistä antavat jo puuroa aamuin illoin. Onkohan liian rankka homma jos aloitan tässä samalla sen yhden peruna ruoan ja iltapuuron? Meillä kun kans nukutaan levottomasti ja toivoisin että pikkuhiljaa pääsis itekin paremmille unille. Ja tietysti pikku-ukkelinkin puolesta, nimittäin jos se nälkä yöllä vaivaa .. Mutta kiitoksia jollekulle vastaavalle :) Huomisiin!

Vierailija

Enpäs löytänyt minäkään viikonloppupinoa. Kaikki niin kiireisiä kevättouhuissaan, kai?!

Anni nukkuu jo aamutirsojaan tyytyväisenä omassa sängyssään. Ajattelin että pikkuhiljaa alkas taas totuttaan pinnikseen, joskos kohta rupeais sitten eka syöttöön asti nukkumaan ainakin pinniksessä ja jäis sitten viereen. Katotaan miten käy.

Bataattia maisteltiin lauantaina eka kerran. Ai että tyttö tykkäs. Perunan ja porkkanan kanssa meni reilusti yli viikon, että tyttö avas suunsa myös toiselle lusikalliselle. Tosin nyt pe-po sosekin uppoo jo ihan mukavasti... jos siis on teollista sosetta. Mun muusaama perunasose ei kyllä mene alas. Luovun siis siitä ja teen itte soseet bataattiin ja annan perunan sitten näistä teollisista... ainakin nyt jonkun aikaa.

Anni on ruvennut nyt pyöriin ihan kunnolla. Osaa siis mennä masulleen jo sekä vasemman että oikean kyljen kautta ja takas selälleen. Kovasti yrittää perään päästä kun vierestä poistuu, ei vielä kuitenkaan liikkeelle muuten pääse. Eikä kunnolla vielä napansa ympäri käänny, paljaalla lattialla ehkä helpommin, muttei maton päällä...

Palailen iltapäivällä vielä kurkkimaan kuulumisia, nyt taidan mennä keittään ittelle toisen kupin kahvia.

Hyvää alkanutta viikkoa kaikille tasapuolisesti!

T: Hertta ja Anni 6kk ja 15pv

Vierailija

No onpas mennyt meidän pino hiljaiseksi! Vai taitaa nuo vauvat olla jo sen verran seurallaisia ja seuraa vaativia et eipä taida mammat enää koneelle ehtiä. Musta ainakin tuntuu et tosi vaikee löytää enää rakoa tänne tuloon paitsi illalla kun lapset nukkuu.

Syömisestä ja ilmavaivoista..Meidän poikahan on perunalle, porkkanalle, kukkakaalille, omenalle ja päärynälle ainaskin aika voimakkaasti allerginen. Silloin kun vielä imetin ja pojan ihottumat oli pahimmat niin vauvan pierut oli ihan järkyn hajuisia ja niitä sitten riitti koko ajan. Kun sit lopetin imettämisen ja allergia jutut alkoi selvitä ja ne jäi pois niin masukin rauhoittui. Ilmavaivoja on enää todella harvoin,jos ollenkaan. Bataattia oon antanu eikä se tunnu aiheuttavan muuta kuin masun täyttymisen:) Nyt oon alkanu laittaa sekaan kanaa ja kyllä maistuu hyvälle!

Puuroistakin joku kyseli..Mä teen ihan mikrossa korvikkeeseen kaurapuuron. Poika tykkää sen verran puurosta ja annos kokokin on jo aika iso. Laitan melkein sen 2dl purkin maitoa ja hiutaleita vapaalla kädellä ja kiehutan valmiiks. Notkistan vielä lopulla korvikkeella jos meni paksuksi. Tarjoan soseen kans ja johan maistuu. Päälle vielä 100ml unimaitoa ja poika nukkuu sit aamuun asti.

Aika jännä toi vellin tarjoamis juttu. Meilläkin neuvolassa sanottiin et mieluummin puuroa kuin velliä.

Kattoku joku muu Euroviisuja? Meillä katottiin ja jännättin:) Isommat muksut soittaa nyt lähes 100 kertaa päivässä Hard Rock Hallelujaa, ovat tykästyneet siihen kovasti! Kyllähän se omassakin päässä soi, ja ihan tarttuva biisihän se on.

Poitsulla on tulossa ylös kai hampaita. Muttuuttaa alahampailla ikeniä koko ajan ja tosi itkuisen oloinen. Laitoin supon nyt yöksi että uni on edes vähän rauhallisempaa kuin viime yönä. Niin tosiaan, poika on vetelemässä nyt yöuniaan. Ihanaa kun jää aikaa isompien muksujen kans vähän tuusata vielä ennekuin ne menee nukkumaan.

Pitääkin lähtee huutelemaan lapset sisälle, tämmönen ilma houkuttaa vaan olemaan ulkona leikkimässä.

eipä tässä sit ihmeempiä, palaillaan taas!

äitykkä ja poika

Vierailija

Huh, ekojen päikkäreiden aikaan sain pihatöitä tehtyä, sillä seurauksella että nyt on nenu tukossa... taitaa vielä vähän toi koivu kukkia.

Tintta-Liisa: mä luovuin siitä äm:n soseeseen lisäämisestä just sen takia, ettei jaksa muutaman millin takia ruveta lypsämään. Ja meillä kyllä soseet melkein menee paremmin. Eli maito maitona ja sose sitten soseena. Tein bataatista valmiiks aika löysää sosetta. Porkkana meni jo liiankin löysäksi... siis soseutusvaiheessa lisäsin keitinlientä soseeseen.

Anni on myös nyt piereskellyt jonkin verran. Liekö bataatti syynä tosiaan!

Nyt nauttimaan tämän viikon ainoasta(?) aurinkoisesta päivästä!

Hertta ja Anni 6,5kk

Vierailija

Heipat,

pitää paikkansa että marraskuisissa oli hiljaista viikonloppuna. En itsekään jaksanut aloitella pinoa kun tuntui olevan niin hiljaista.

Viikonloppu meni melko normaaleissa merkeissä meillä, käytiin mun äidin luona syömässä ja ruokakaupassa nyt kun kaupat on sunnuntaisin auki. Ihanaa kyllä, mä tykkään käydä mielummin sunnuntaina kaupassa kuin lauantaina.

auringonkukka 05:

Meillä Lotalla kans on ollut noita iho-ongelmia.

Huomioin seuratessani omaa ruokavaliotani että kananmuna selkeesti

aina laittaa ihotaipeet punoittamaan.

Hertta05: Mekin ollaan nyt vko maisteltu bataattia,

eka aloitettiin perunalla, mutta tuli yökäten ylös.

Päädyin sitten bataattiin, ja oikeastaan ekaa kertaa

meni vasta eilen kunnolla alas kun isi syötti ...

Hmmm, onkohan äidin antamassa lusikallisessa jotain

erikoista?? ;)

Pikkasen hankalaa vain kun olen pumpannut eka maitoa hieman vielä löysentämään sosetta, onko hyviä neuvoja miten tehdä?? Tuntuu niin turhauttavalta pumpata vaan muutama milli. Kun ei ole viitsinyt pakkasesta ottaa äm:a kun siitä on sitten isompi satsi, tosin sen loppuosan vois toki juottaa pullosta ..Hmmm..

Tänään meillä oli 6 kk neuvola: ihme ja kumma,

suositteli myös vellejä ... Mä en kyllä ymmärrä ku

muutama viikko sitten puhelimessa joku toinen sanoi

että ei vellejä vaan puuroa. Mistä te muuten ootte

tehneet puuron? Ja ootteko tehneet veteen vai äm:oon?

Niin joo, onko muilla bataatti aiheuttanut ilmavaivoja? Meidän viime yö oli aivan KAUHEA. Tunnin, kahden välein heräiltiin, kauhea huuto ja perään kunnon pörinät, raukka-parka :( Mä oon ihan väsynyt ja poikki kun en montaa tuntia sitten saanut nukuttua. Enkä sitten saanut Lotan päiväunienkaan aikana nukutuksi, vaan stressasin ja mietin kaikkea ...

Tänään on taasen sit sellanen fiilis että voi ku tuon imetyksen saisi jo lopettaa .... Ei jaksais just nyt sitä ...

Tintta-liisa ja Lotta päivää vaille 6 kk

Vierailija

[color=green] eksyin koneelle taasen.

Käytiin siellä hammaslääkärissä. Hampaita ei tällä hetkellä ole tulossa ja veikkasi että menee ekojen hampaiden kanssa lähemmäs vuoden ikää.

Kuulema parempi mitä myöhemmin hampaat tulee.

Me jännättiin kanssa euroviisuja ja VOI että! Oli kyllä mahtava fiilis ku " suomi" voitti :) Hyvä Lordi!

Ihmetyttää muuten, että Lordista älistiin kamalasti mutta karsinnoissa oli joku maa, jonka " tanssitytöt" hyppi alusvaatteilla..

Ehkä se on nykyään sallitumpaa?

Soseiden teosta: Laitan keitin vettä soseisiin ja aika sosetta saa pojulla vielä olla, että uppoaa.

Puuroa keitellään iltaisin ja yleensä aamullakin.

Vispipuuroakin tein, saa nähä miten pojulle uppoaa. Voipi olla liian kitkerää vielä.

Kirjoittelemisiin!

10kaks ja ukko 4pvä vajaa 6kk (ja niin se aika vain menee..)

Uusimmat

Suosituimmat