Jugurtista...

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Tälläinen tyhmä kysymys...Voiko vuoden ikäiselle antaa jo ns.tavallista jugurttia? Maustamatonta jugurttia saanut jo pari kuukautta ja lehmän maitoa juonut pari viikkoa?

Kommentit (4)

Vierailija

Olen jo antanut pari viikkoa ihan " tavallista" jugurttia meidän vajaa 11 kk pojalle. Kysyin esikoisen aikaan hammashoitajalta jugurtista (tai siis lähinnä sen sisältämästä sokerista) ja hän oli sitä mieltä, että saa antaa ihan tavallisia jugurtteja, kun se happohyökkäys tulee joka tapuksessa, söi tavallista tai jotain muuta :) Pääasia on, että ruokailut keskittyvät ruoka-aikoihin, eikä syödä turhia välipalojen välipaloja, jolloin tulee ylimääräisiä happohyökkäyksiä. Esikoiselle taisin aikanaan yrittää maustamatonta jugurttia hedelmäsoseella, eikä uponnut - pikkukakkoselle en edes kokeillut ja hyvinhän nuo tavalliset jugurtit ovat uponneet. Ja nythän on paljon kaupoissa sellaisiakin jugurtteja, joissa on vähemmän lisättyä sokeria, jos sokeria " pelkää" :)

Vierailija

Mutta ei voimakkaasti maustettua ja lähes suolattomana. Tällaisen ohjeen ainakin minä olen neuvolasta saanut.

Jugurttejen sokeroinnissa on suuria eroja, kannattaa lukea purkin kyljestä. Muistaakseni ainakin Ingmannin rasvattomissa jugurteissa oli paljon enemmän sokeria kuin Valion vastaavissa. Niin, ja tuo rasvaton jugurttihan on aikuisille, mutta vastaava ero varmaan löytyy normaalirasvaisissakin jugurteissa.

Marja888 ja 10kk poika

Vierailija

Tarkoitin lastenjugurtteja, esim. uusia Jacky-jugurtteja, joissa on vähemmän lisättyä sokeria ja tätä vähennystä ei ole korvattu keinotekoisilla makeutusaineilla (kävin ihan kattomassa paketin kyljestä). Itsekin vältän keinotekoisten makeutusaineiden antoa lapsille, annan sokerin sokerina, eli olen samalla linjalla kilkatuksen kanssa. Suosittelen siis tuoteselosteen lukemista, jos yhtään arveluttaa. Myös Valion Kidius -jugurit ovat näemmä uudistuneet ja niissäkin on vähemmän lisättyä sokeria.

Vierailija

me saatiin neuvolasta ohje välttää nimenomaan sellaisia ruokia jotka ovat ns. kevyempiä ja vähäsokerisia, sillä usein sokeri on silloin korvattu jollain keinotekoisella makeutusaineella.

Kannattaa siis lukea paketin/purkin kyljestä, mistä ruoka on tehty -minä ainakin pidän oikeaa sokeria pienempänä pahana kuin eirlaisia lisäaineita.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat