Apua! Yövaippa takaisin vai ei?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Meidän 2v2kk tyttö jätti päivävaipat pois pari kuukautta sitten ja yövaippa jätettiin turhana pois noin kuukausi sitten. Nyt jätettiin yötutti pois viikko sitten, eikä kysele enää tuttia, mutta muuten on poissa tolaltaan, kova tahtokausi menossa ja nukkumaanmeno on tuskaa kaikille (ei halua nukkumaan, ei halua iltapesulle, ei haluaisi jäädä sänkyyn, pyytää viereen, ei saa poistua huoneesta jne.) Mutta pahin juttu on, että nyt on kastellut sänkynsä pari kertaa lyhyen ajan sisällä. Kysyin häneltä tänään, laitetaanko vaippa, mutta ei halunnut.

Mitä ihmettä tekisimme? Vaippa takaisin vai pyykätäänkö vaan jatkuvasti? Onko väärä viesti lapselle, jos laitetaan yövaippa takaisin, kun ei sitä halua?

Entä onko vinkkejä, miten pääsisi mahdollisimman vähällä pyykillä vahingon sattuessa? Nyt menee petari, peitto ja tänään jopa tyynykin pesuun. Muovifrotee on petarin ja patjan välissä. Ei olisi oikein aikaa arkiaamuisin pyykätä, kun pitää mennä töihinkin... Mietin jo toisen petarin hankkimista, ei olisi pakko pestä heti aamulla, jotta ehtii kuivua.

Auttakaa ja kertokaa mielipiteenne, vaippa vai ei?

Kommentit (8)

Vierailija

Se olisi mielestäni aika selvä viesti, että häneen ei luoteta tässä asiassa ja voisi hidastaa uudelleen kuivana pysymistä aika lailla.

Itse olen pedannut sänkyyn useamman kerroksen, niin että vahingon sattuessa ei tarvitse kuin ottaa yksi kerros pois ja unet voi taas jatkua. Eli meillä on patjan päällä muovifrotee, sen päällä petauspatja, jonka päällä muovifrotee ja lakana ja siinä päällä muovifrotee (lisäsuojaa antamassa olen pitäny pyyhkeitä) ja uusi lakanakerros. Useimmiten ei kastu petauspatjaan asti ja pyykkääminen helpompaa.

Vierailija

Sitkeys palkitaan, usko pois. Meillä saman tyyppinen sängynkasteluvaihe kesti KAKSI viikkoa, niin että lähes joka yö tuli pyykkiä, välil meni kahdetkin petivaatteet märiksi. Just ku kirosisn et nyt kyl koht luovutan, niin sänkyyn pissiminen loppui ihan yhtä äkkiä ku oli alkanutkin!

Nyt tyttö onkin jo 3,5v ja tottakai vieläkin joskus harvoin käy vahinkoja..

Pyykkikasat on, kokemuksesta tiedän, ärsyttäviä.. muovifroteeta vaan paljon ja välil tyttö sit nukkui päiväpeiton kanssa, tai pelkän pussilakanan kanssa jos pyykit ei ehtinyt iltaan mennessä kuivaa. Välil ku petari oli pesussa, lakana laitettiin suoraan patjan päälle jne..

Vierailija

Minä suosittelen myös aluksi tuota pissatusta eli sillon kun itse menet nukkumaan, nostat lapsen puolinukkuvana potalle (potta on hyvä olla sängyn vieressä). Meillä ainakin tuo on toiminut ja aika nopeasti sitten jäänyt poiskin, kun yöt alkavat olla " varmempia" .

Paluuta vaippoihin en suosittele, itselläni on samanikäinen lapsi ja hän ainakin olisi varmasti hyvin loukkaantunut, jos yhtä-äkkiä pukisin hänet taas vaippoihin.

Vierailija

- iltajuomista rajoitetaan klo18-19 jälkeen, jolloin lapset saavat iltapalalla enää max 1 dl juotavaa. Iltapalat ovat meillä kyllä varsin vaihtelevia, ja jossain vaiheessa 2 dl jugurtti saattoi johtaa lakanan vaihtoon

- esikoista pissatettiin alkuyöstä, kun mies meni perheestä viimeisenä nukkumaan.

- ja petaaminen: petauspatja on tainnut käydä pesussa vain kerran! Eli patjan päällä on petari, sitten muovifrotee, sen päällä pyyhe ja/tai 3 harsovaippaa. Harsovaipat keksin vasta viime kesänä lomamatkalla, ne kuivuvat paljon nopeammin kuin froteepyyhe. Peittona on villapeitto tai fleece, joita en pese, jos jostain nurkasta vähän kastuu. Kerran kokeilin tuota kaksinkertaista petaamista, eli uusi lakana vielä kaiken tuon alle, mutta yhtä hyvin se lapsi voi loppuyön nukkua pelkän patjankin päällä. Tällä petaamisella petarille menee joskus vähän muovifroteen reunasta, se kun voisi olla vähän isompikin.

Vierailija

Ei kastunut tänään sänky. Illalla annoin vain 1dl mehua ja selitin miksi, tyttö kertasi itse moneen kertaan, että ei lisää mehua, ettei tule yöllä pissahätä...

Liekö toiminut, itkeskeli yöllä, mutta ei halunnut pissalle, vaikka kysyin. Luulen, että meillä ei toimisi tuo pissalle herätys, tyttö on herkkä herättämiselle, itkisi varmaan, jos pakotettaisiin potalle yöllä. Inhoaa kaikkea pakottamista ja ohjaamista, osittain uhmaikää, osittain jääräpäistä luonnetta. Tyttö on kerran oma-alotteisesti mennyt aamulla aikaisin potalle, kun oli pissahätä, potta on hänen huoneessaan. Täytyy varmaan rohkaista siihen, koska osaa ihan hyvin käydä itsekseen.

Vierailija

Jos kastelu on vain satunnaista niin sitten ei kannata laittaa yövaippaa, mutta jos kastelee esim. joka toinen yö niin minusta se on merkki ettei ole vielä ihan valmis yökuivaksi ja silloin kannattaa harkita vaippaa takaisin. Mielestäni kannattaisi kokeilla ainakin jonkun aikaa sellaista että käyttäisi tytön pissalla yöllä, esim. jos menette itse myöhemmin nukkumaan niin siinä samalla ennen nukkumaan menoa voisi käyttää pissalla ja kokeilla estäisikö se kastelua. Sitten jonkun ajan päästä (esim. viikon-kahden) voisi kokeilla josko pärjäisi ilman yöpissatusta. Meillä on pedattu patjan päälle muovifrotee, iso pyyhe ja lakana, toinen muovifrotee, petari ja lakana. Vahingon sattuessa saadaan kuorittua kerros pois ja jatkettua unia. Pyykin vähentämiseksi voisit kokeilla petarin päälle muovifrotee+paksu froteepyyhe ja lakana, jolloin pesuun menisi lakana, pyyhe ja muovi. Tai meneehän ne tyynyt ja peitotkin tietysti usein...Mukavuussyistä olen laittanut muovifroteen päälle aina jotakin, se kun on aika ikävän tuntuinen, kylmä ja nihkeä yhtäaikaa ilman mitään " eristeitä" .

Vierailija

Olin itse kanssa kallistumassa tuohon, että emme palaa yövaippoihin, ellei tyttö itse pyydä. Ihmettelen sitä, että nukkuu märästä sängystä ja yöpuvusta huolimatta, ei ainakaan herätä muita, jos itse herää pissan tuloon. Säälittää, kun aamulla on ihan märkä koko tyttö.

Ja kiitos petausvinkistä, laitankin tänään useamman lakana+froteekerroksen.

Olisiko apua juomisen säännöstelystä? Mihin kellonaikaan pitäisi alkaa laskemaan, paljonko tyttö juo?

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat