Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

*****PITKIKSET vko21******

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Huomenta kaikille!!Ihana aurinkoinen päivä tulossa, mikä saa hyvälle mielelle!!!

Tulin just ultrasta ja se mitä oon pahasti " pelänny" kävi oikeestaan toteen.

On ollu ihme mahajuilimisia koko v-lopun ja siellähän ne mun rakkaat munasolut oli hurjasti kasvanu! nyt kp14 ja sielt löyty 5kpl yli 15mm soluja, ku olis saanu olla vaan kaks sen yli. kaks 18mm molemmilla puolilla ja 3kpl 16mm. Et sellasta mukavaa, oli lääkäri vähän ihmeissään.

Vaihtoehdoiks anto seksikiellon, ivf:än tai muutaman munasolun poisottamisen riippuen mikä tilanne on keskiviikkona. päädyttiin inssiin ja jos tarvii niin munasoluja otetaan pois. Tänä iltana irrotuspiikki ja ke inssi.

No vähän hirvittää se punkteeraminen, joku tunkee neulaa mahaan ja iiiiiiiiiik ja käääääk.....

Ihan liikaa stressiä, huomenna autokoulun inssi ja jännittää hurjasti, vaikka ihan ihan turhaa jännittää, saan kohta vatsahaavan , onneks kohta kesätauolle kaikista asioista.

Omanapaista puhetta...

-maya-

Sivut

Kommentit (20)

Vierailija

Pitkästä aikaa käyn pinoutumassa..

Siis kauheeta Maya minkä törpön lääkärin sait!Muutenki epämukava toimenpide ja sit vielä yks törpöissään pistää verisuonen rikki..Toivottavasti toivut kuitenki normaalisti siitä toimenpiteestä!

Omaa napaa sen verran et oltiin eilen rakenneultras ja kaikki oli hyvin. Oli hienoinen ero lapsen koossa nyt ku vertaa siihen ku oltiin 5 vkoa sit ultras..:)

Nyt saatiin se laskettuaika vihdoinkin ja se on 24/10 joten voisko joku laittaa sen tohon meijän listaan?Niin ja sit saatiin tietää sukupuoli..Pikku prinsessahan siellä uiskenteli:)Miehellä oli tyttötunne koko ajan ja mul ei oo kyl ollu minkäänlaista tunnetta missään vaiheessa..Tai nyt kun miettiin niin oon kyl enimmäkseen puhunu nimistä tytöille ja yrittäny yli puhua miestä Mimosa nimestä;)

Vatsa kasvaa ja kaks viikkoo aikaa häihin!Eikä stressaa yhtään;)Sormus on jo haettu ja mä oon treenaillu sen pitämistä melkein joka ilta;)

Paljon plussa säteitä ja tarrasukkia kaikille!

Tilulilu ja toivottu mimosa 18+1

Vierailija

Lainaus:

[color=darkturquoise] Pitkiksillä eli pitkäkiertolaisilla on nimensä mukaisesti tavallista pidemmät kuukautiskierrot. Syitä pitkiin kiertoihin on monia, osalla kierto on mennyt sekaisin pillereiden tai synnytyksen jälkeen, joillakin kierto aina heitellyt. Olet lämpimästi tervetullut porukkaamme![/color]

[color=darkturquoise] [size=5]***Pitkikset***[/color] [/size]

[color=darkorchid]Mia79[/color] [color=deeppink]26-vuotias clomituplamamma, mies 29vee. Pillerit lopettanut 02/04, minkä jälkeen ei luomusti kuukautisia. Vauvatouhut aloitettu 10/04. 12/04 todettu pco. Lääkitys: metformiinia, teroja ja clomeja. Tärppi tuli kolmannesta clomikierrosta 04/05.[/color]

[color=darkorchid]Mikaela77[/color] [color=9BCD9B]Minä -77, mies -75. Esikoisen (02/04) yritystä ½ vuotta, tärppäsi luomusti. Pikkukakkosen (02/06) yritystä reilu vuosi, tärppäsi 5:stä clomikierrosta. Pco vaivana.[/color]

[color=darkorchid]Kristiin@82[/color] [color=deeppink]Minä 24v, mies 28v, pillerit jätetty pois 10/04, jonka jälkeen kuukautisia ei kuulunut -> Primolut-kuureja. 8/05 todettu pco -> clomit+terot.Nyt oltu luomukierroilla, ja tehdään lisätutkimuksia.[/color]

[color=darkorchid]vikli80[/color] [color=9BCD9B]Minä 24, mies 30, Olen 5-v tytön äitipuoli, Ensimmäisen yhteisen yritys aloitettu 7/04. 9kk yritettiin saada raskautta alulle. Kuukautiskierrot vaihteli ~26-70. Lapsettomuustutkimuksiin oli juuri tullut lähete kotiin, jonka jälkeen tulinkin raskaaksi. Ensimmäisiä menkkoja odotellessa... [/color]

[color=darkorchid]Veera24[/color] [color=deeppink]Minä ja mies 26 v. Pillerit pois 5/04. Kierrot 32-142. PCO todettu 2/05. Hoitona 10 kg pois ja Metformin reilu 2 kk, tuloksena raskaus.[/color]

[color=darkorchid]tilulilu[/color] [color=9BCD9B]ikä 25v. mies 32v.Nuvaringin jätin pois 03/05 jonka jälkeen kierrot on ollu 53,72,116 ja 33 pitkiä..Lapsettomuustutkimukset alkaa 03/06..Ensimäistä yritellään.[/color]

[color=darkorchid]MAYA79[/color] [color=deeppink]Minä 26, mies 25v,ensimmäistä yritetään. Pillerit pois 10/04, pco 08/05 ja nyt lapsettomuustutkimukset alotettu.[/color]

[color=darkorchid]kanelisokeri[/color] [color=9BCD9B]33v kahden lapsen äiti (tyttö 1/98, poika 4/99). 8kk yrityksen jälkeen meille on vihdoinkin saatu kaivattu plussa. Pitkät kierrot saatiin tasaantumaan Teroluteilla ja tärppiin vaadittiin 2 Clomikiertoa. Kolmannen lapsen la näillä näkymin 18.11.2006.[/color]

[color=darkorchid]pantteri[/color] [color=deeppink]Minä 30-v, mies 31-v, tyttö 2,5-v. Toisen yritys aloitettu 06/05. Kierrot nuvaringin jälkeen täysin hukassa ja teroilla käynnistelty. Ensimmäinen sai alkunsa hyvällä tuurilla, vaikka kierto silloinkin aivan sekaisin.[/color]

[color=darkorchid]mimmu_78[/color] [color=9BCD9B] Minä ja mies 27v. Esikoinen täyttää kesällä 2v. Toista yritetty marraskuusta -04. Kierrot 25-x [/color]

[color=darkorchid]Nuuhistelija[/color] [color=deeppink]Olen 24v ja mieheni 26v. Pillerit jätin pois vuoden vaihteessa, jonka jälkeen tuli luomumenkat 4-5 kertaa. Sitten menkat katosivat ja söin keltarauhashormonikuurin jolla ne alkoivatkin.[/color]

[color=darkorchid]olivia@[/color] [color=9BCD9B]Molemmat 25, naimisissa kesästä ' 05 lähtien, yritys aloitettiin 09/05. Kierrot olleet Cilest-pillereiden jälkeen 36 ja 59[/color]

[color=darkorchid]myttö75[/color] [color=deeppink]Minä 30v. ja mies 34v. PCO ja pitkät kierrot riesana. E-pillerit lopetettu 7/05 ensimmäisen lapsen toiveessa. 1/06 tuulimuna, 3/06 clomit, 4/06 puregon+pregnyl. [/color]

[color=darkorchid]pumpsu[/color] [color=9BCD9B]Minä -82, mies -80. Kierrot 37 päivästä ylöspäin. PCO-tyyppisyyttä munasarjoissa. Raskaaksi 3/06 -> km 7 rv:lla [/color]

[color=darkorchid]pipu-77[/color] [color=deeppink]Minä 28 ja mies 32 jätin pillerit 11/05 ja kierto on ollut koko elämäni pitkä ja epäsäännöllinen, mutta nyt esikoista kovasti toivotaan. [/color]

[color=darkorchid]Tuulia-79[/color] [color=9BCD9B]minä ja mieheni 26 vuotiaita. Esikoista yritetään ja pillerit lopetettu syyskuussa 05. eka kierto 47 ja toka 63[/color]

[color=darkorchid]Janice82[/color] [color=deeppink]Olemme mieheni kanssa 23-vuotiaita, yrittäminen aloitetaan. Minulla aina ollut pitkä kierto. Nytkin väh.2kk väliä. Ens kuussa gyne, selvitetään mistä johtuu. [/color]

[color=darkorchid]manti76[/color] [color=9BCD9B]toista lasta halajamme, pitkät kierrot johtuen pcosta[/color]

[color=darkorchid]töppönen.[/color] [color=deeppink] olen itse 25v, mies 26v. pillerit jätetty pois 09/05 ja pitkät kierrot riesana. huidellut kp38-59 välillä. ensimmäinen pikkuinen olisi toiveissa.[/color]

[color=darkorchid]RuuPikkuinen[/color] [color=9BCD9B] ruu 28, mies 30 & vauvahaave 01/06. PCO 2002, lisätutkimuksiin lääkärin kehoituksesta 04/06. Kierrot pidetään kurissa proveralla.[/color]

[color=darkorchid]Rouva81[/color] [color=deeppink]Olen 25 vuotta ja mies 31. Yritettiin koko viime vuosi raskautta ja tutkimuksissakin käytiin. Mulla ongelmana pitkät ja epäsäännölliset kierrot. Tulin sitten yllättäin raskaaksi syyskuussa. Joulukuussa sikiö todettiin kuitenkin menehtyneeksi ja tehtiin lääkkeellinen tyhjennys. Nyt siis alkaa taas uusi yrittäminen.[/color]

[color=darkorchid]pömppö79[/color] [color=9BCD9B]Mieheni ja minä molemmat vm.-79, esikoistyttö on iki-ihana 3-vuotias rasavilli, pikkusisarusta hänelle ollaan toivottu ja yritetty 2vuotta (väliin mahtuvat nuo ikävät keskenmenot). Kiertoni on aina ollut vaihteleva. [/color]

[color=darkorchid]Olvi[/color] [color=deeppink]Olemme mieheni kanssa vähän yli kolmekymppisiä ja esikoinen olisi toiveissa. Kesästä asti olemme yrittäneet saada lasta, mutta vaikeaa on ollut, kun aiemmin ihan normaali kierto on heitellyt 40-60 päivän välillä. Ensimmäinen clomi-kuuri maaliskuussa.[/color]

[color=darkorchid]Möhköfantti84[/color] [color=9BCD9B]Minä 22v ja mies 23v, poika syntynyt 12/04. Toinen ollut haaveissa huhtikuusta 05. Aina on ollut pitkät ja epäsäännölliset kierrot, mutta synnytyksen jälkeen pahemmin sekaisin. kiertojen kesto 35 päivästä ylöspäin. Lääkäriin pitäisi mennä.. [/color]

[color=darkorchid]Irmeli72[/color] [color=deeppink]Minä 33v ja mies 37v. Kaksi poikaa (99 ja 02), kolmatta ruvetaan yrittämään toukokuussa. Nyt olen pillereillä, mutta ilman niitä kierto on pienimmilläänkin n.47pv ja pahimmillaan 60pv. Lääkärin kanssa sovittu että heti pillereiden jälkeen terot, ei edes yritetä " normalisoida" kiertoa.[/color]

[color=darkorchid]lieppu[/color] [color=9BCD9B]Olen itse kohta 25v. ja mies 27v. Olemme juuri aloittaneet lasten yrittämisen. Minulla on todettu pco 05/00 ja kuukautiset epäsäännölliset ilman e-pillereitä. [/color]

[color=darkorchid]maalislapsi[/color] [color=deeppink]Meillä on yksi lapsi (synt. maaliskuussa 05). Synnytyksen jälkeen kierron pituus aikalailla aina 50 tai vähän yli. Yritämme siis toista lasta.[/color]

[color=008B45] [size=3]Plussanneet pitkikset [/color] [/size]

[color=43CD80]Veera24[/color] [color=FF6A6A]la 8.8.2006[/color]

[color=43CD80]Pantteri[/color] [color=FF6A6A]la 5.8. [/color]

[color=43CD80]Olivia@[/color] [color=FF6A6A]la 6.10.[/color]

[color=43CD80]tilulilu[/color] [color=FF6A6A]la [/color]

[color=43CD80]Nuuhistelija[/color] [color=FF6A6A]la 10.10. [/color]

[color=43CD80]Kanelisokeri[/color] [color=FF6A6A]la 18.11.[/color]

[color=coral] [size=3] Synnyttäneet pitkikset [/color] [/size]

[color=darkorange]Mia79[/color] [color=crimson] (la 18.12.) [/color] [color=cornflowerblue]poika (2780g, 49,5cm)[/color] ja [color=crimson] tyttö (2805g, 50cm) syntyivät 26.11. rv 36+6 käynnistyksellä raskausmyrkytyksen vuoksi. [/color]

[color=darkorange]Mikaela77[/color] [color=crimson] (la 27.2.) Tyttö syntyi 23.2. painoi 3432g ja pituutta 49cm, pää 35cm [/color]

[color=darkorange]mimmu_78[/color] [color=crimson] (la 15.3.) [/color] [color=crimson] tyttö syntyi 20.3., paino 3090g, pituus 50cm [/color]

[color=darkorange]vikli80[/color] [color=crimson] (la 24.1.06) [/color] [color=cornflowerblue]poika syntyi 22.1.2006,mitat; 3305g, 50cm, päänympärys 39,5cm [/color]

Vierailija

Täällä sitä tsemppiä tarvitaan. Mul tosiaan oli vaan se 50yks puregonia, mut kun sain sen ylimääräsen 75yks menogonia to:na. Eihän ne sillon viime torstain ultrassa ollu ku 9mm, ihme kasvupyrähdys. Luulin jo viime viikol et puregon ei toimi lainkaan.

Toivottavasti osa muniksista surkastuis, jotenkin vaan ymmärsin et siin voi olla riski et ne ne" huonommat" saattaa irrota myöhemmin.

Toi on kyllä vaikeeta saada puregonkynään se 50yks siis unisilla silmillä:)!

Oon meinannu ite tehä saman virheen!

-maya-

Vierailija

Mä oon juuri palannu autokoulun inssistä hylättynä, ja taas surku iski. Tuntuu vaan et liian paljon pettymyksiä osuu tälle kuukaudelle ja mieli ei kestä. Luulin vielä et saan kortin kun ajoin ihan ok ja se inssiakka puhuki aluks sihen malliin, et kaikki hyvin. Mut ei, ens viikolla uus yritys, pienestä oli kiinni, ei voi muuta sanoa...

Eilen illalla pistin Pregnylin, ite pistäminen ei sattunut, mut ku rupes painamaan sitä ainetta niin taju meinas lähteä. Enkä mielestäni oo kovin kipuherkkä. No huomenna saa nähä miten käy.

Nyt lähen rauhottuu..

-maya-

Vierailija

Toivotaan et se 10mm follikkeli jatkaa kasvuaan ja pääset nopeesti inssiin.

Noista limakalvoista mitä oon lukenu niin musta 5mm on siinä rajoilla, sillon pitäs vielä kiinnittyminen onnistuu.

Sillon viime kierrossa mul oli kp14 limis vähän yli 5mm, lääkäri sano et rajoilla mentiin.

Nyt tässä kierrossa kp10 n.7.5mm ja kp 14 melkeen 9mm, tän päiväsestä en tiedä, kait ihan ok.

Missäs kristiina???

-maya-

Vierailija

Kristiina82: Hyvä et oot selvinny hengissä kotiin, hurjalta kuulosti noi sun kivut. On kyllä kauheeta kun ei pysty liikkumaan kunnolla! Yritä levätä ja keräillä voimia!

Tilulilu:Ihanaa kuulla hääjuttuja!!! ja hyvältä kuulostaa häämatka!

On: Kiitos kun ootte jaksanu ymmärtää mun lääkärireissua, Mä kyllä sain panadolia 2x500mg toimenpiteen jälkeen, mut se on yhtä tyhjän kanssa. ja lääkäri oikeesti on huippulääkäri, harmi vaan et osu suoneen.

Nyt pp2 ja tissit kipeet, johtuu varmaan siitä irrotuspiikistä.

Hyvää v-loppua!

-maya-

Vierailija

Toivottavasti Kristiinan laparoskopia meni tänään hyvin!

Maya, sulla oli aikas hurja tuo munisten punktio tänään. Onneksi se päättyi kuitenkin onnistuneesti ja simpatkin olivat paremmassa iskussa pesun jäljiltä!

Kiva taas kuulla Mikaelan kuulumisia ; ) Hyvälle kuulostaa, että tyttöjen yöt sujuvat hyvin ja muutenkin kaikki mallillaan.

Mulla oli tänään kp12 ultra ja yksi isompi, 10mm, munis löytyi. Toivotaan, että jatkaa kasvamistaan. Lekuri sanoi, että inssi ehkä ensi viikolla tai sitten sitä seuraavalla, jos on taas hidas kasvu kuten viime kierrossakin (viimeksi pistin pregnylin kp23). Minkälaisia limakalvoja teillä on ollut yleensä ennen ovulaatiota? Mulla on aina se sama 5mm, en tiedä onko se ok tai onko sillä edes mitään merkitystä?

myttö

Vierailija

[color=blue]MAYA79[/color] ...inssin reputtamisen voi hyvin laittaa jännityksen piikkiin, kyllä se siitä. Ensiviikolla varmasti menee jo läpi!

Niin ja tsemppiä huomiseen lääkärikäyntiin.

[color=purple]myttö75 [/color] Tuollaista " lahopäisyyttä" on näköjään liikkeellä. Mulla ei sentään noin suuria mokia käynyt, mutta en oikein ole jaksanut/pystynyt keskittyä mihinkään kunnolla, joten kaikkia asioita hoitanut silleen vaan " toisella kädellä" .

Niin ja mä todella toivon ettei tästä tosiaankaan tulisi " piikittelijöiden" pinoa...!!! Siis toivon meidän muiden puolesta ettei tarvisi alkaa piikittelemään.

Mulla on nyt sitten huomen aamulla sairaalaan meno siihen laparoskopiaan. Jänskyttää se meno sinne ja se minkälainen olo on sen jälkeen. Sieltä kun selviän niin tulen kertomaan kuulumisia ja kokemuksia leikkauksesta tai oikeastaan tähystyksestä.

Saas nähdä miten tulee nukuttua ensi yönä...

Vierailija

Maya: johan sun munikset olivat villiintyneet! Oliko montakin johtofollikkelia tänään nähtävissä? Onnea inssiin!! Ja tsemppiä myös autokoulun uusintainssiin! Nyt on varmasti niin paljon asioita mielessä että jos ote yhtään herpaantuu ajossa, niin hetihän ne hylätyn antavat. Mun pitäis tänään kanssa soittaa vihdoin autokouluun jotta pääsisin sen aloittamaan! Jännittää vain se rattiin astuminen, vaikka olenhan mä autoa ajanut joskus sivuteillä, tosin vuosia sitten.

Kristiin@alle onnea laparoskopiaan! Tulehan kertomaan minkälainen kokemus oli ja mitä tähystyksessä selvisi.

Omassa navassa ja perheessä kaikki ennallaan. Tosin juteltiin miehen kanssa tässä viikolla ja päätettiin ettei ainakaan heti käydä yrittämään kolmatta lasta. Tehdään nyt ensin talo valmiiksi ja mä katson jos etsin uuden työpaikan tai ehkä vaihdan alaa kokonaan! Mieli voi tietysti muuttua, mutta näillä näkymin joko pitäydymme näissä kahdessa tyttösessä tai sitten yritetään kolmatta joskus parin-kolmen vuoden päästä ehkä. Nyt menee kuitenkin niin hyvin ja helposti tyttöjen kanssa. Molemmat on rauhallisia ja hyviä nukkujia. Noora-vauskikin vetelee jo neljättä viikkoa 10h unia putkeen, eli syö usein vasta aamulla klo 5.30-6 maissa. Muutenkin on itse aurinkoinen aamusta iltaan. Ei itke mistään eikä koskaan. Ei voi valittaa :)

Mutta nyt äitiä huudellaan piirtelemään, täytyy mennä.. Myöhemmin lisää!

Mikaela ja plikat

Vierailija

olipa hurjan kuuloinen operaatio! :O Mutta loppu hyvin, kaikki hyvin. Hienoa, että myös simpat noin hyvässä vedossa :) Nyt vain peukut pystyyn että inssi tuottaa ihanan onnistuneen tuloksen!! Tosi jännät ajat nyt tulossa! Onkos huomenna sitten niinkuin pp1? Täällä peukut kovasti pystyssä sinulle!

Mikaela

Vierailija

Mulle soitettiin juuri sairaalasta ja tarjotiin ensiviikolle peruutusaikaa!!! Nyt pääsen jo ensiviikon tiistaina selvittelemään jatkotoimenpiteitä!!! Muuten aikani olisi ollut vasta joskus elokuussa. Niin hienoo, hyppisin tasajalkaa tai edes tanssisin onnesta, mikäli se olisi mahdollista, mutta kun kävelykin tekee kipeää! =)

Vierailija

Myttö kyseli limakalvojen paksuudesta. Mulla oli ensimmäisissä clomikierroissa 12mm limis. Lopulta viidennessä kierrossa oli enää 4mm eikä hirveästi annettu enää toivoa vaikkakin sanottiin että hyvin voi onnistua. Ja jäin raskaaksi juuri siitä kierrosta! Eli hyvin voi ohuellakin limiksellä onnistua! Peukkuja sullekin!!

Tilulilu: kuulostaa NIIN ihanalta sun kuulumiset.. masussa pieni prinsessa ja häät tulossa pian.. ah.. Voi että. Hääpäivä on yksi elämän hienoimmista päivistä! Meillä on aika lähekkäin hääpäivät sitten. Meillä on 6.6. hääpäivä, tänä vuonna jo kolmas sarjassaan.

Kristiin@n operaatio kuulosti kanssa hurjalta!! Iiks! Mutta onneksi selvisit sieltä ongelmitta ja sait noin nopeasti vielä ajan jatkojuttuihinkin, onnea siitä!! Kerrohan sitten mitä lääkäri sanoo! Se hartiapistos on ikävän tuntuinen. Mulle tuli se sama kun kävin munatorvien aukiolotutkimuksessa. Tuntui ettei voinut suorassa kävellä kun niin törkeästi pisteli. Mulla helpotti onneksi aika nopeasti, mutta kyllä se sen illan oli aika hellä.

Nyt menen iltapalalle. Nyyh, niisk, meidän Noora siirtyi nukkumaan lastenhuoneeseen tänään :`( Haluaisin niin pitää hänet täällä meidän huoneessa iäisyyksiin, mutta mitä nuorempana siirtää, sitä helpommin se käy. Kiirakin siirtyi aikanaan vähän alle nelikuisena omaan huoneeseen. Menee meinaan monen monituista yötä huonosti nukkuen -äidillä siis. Laitetaan itkari tohon väliin vähäksi aikaa, että kuulen kun Noora herää aamulla. Se kun ei itke vaan önisee siellä, ja kun tarpeeksi önisee niin alkaa semmoiset kukko-kiekuu-kiljahdukset kun virkostuu ja alkaa jokeltelemaan että johan siinä on isosiskokin hereillä :) Mutta nyt murkinoimaan, hirmuinen nälkä. Mulla onkin terveelliset nämä iltapala-ajat ;)

t. Mikaela

Vierailija

Just palattu inssistä ja heti oli pakko tänne tulla purkaa tuntoja. Eli homma siis meni niin, et 2 munasolua piti ottaa pois ja se ei sit sujunukkaan ihan niin helposti. Ensinnäkin se tehtiin ILMAN puudutusta, ja voin kertoa et harvoin oon ollu noin pulassa ja avuton, sattu perkeleesti. Neulalla alakautta ja naps. ja ei siinä mitään, kivun kestin kyllä mut lääkäri osu verisuoneen ja mä rupesin holottamaan verta oikein kunnolla. siis lattialle saakka, oli hoitsun ilmeessä näkemistä. kesti aikansa ennekun veri satiin tyrehtymään...

No lopulta inssi saatiin tehtyä ja se suju ongelmitta.

Päivän iloisin uutinen oli se, et miehen näyte oli parempi kun sillon ekassa spermatestissä. Määrä oli tuplaantunut, siis pesun jälkeen!!!!!

Ja siis jäljelle jäi mulle kaks follikkelia, ei ollu viel puhjennu. Kooltaan 20mm, ihan kuulemma ok. ja molemmilla puolilla.

Nyt oon turvallisesti kotona, tein matkaa kotiin 1 !/2h ja joka ikinen askel teki kipeetä, nyt alkaa olla olo jo voiton puolella.

Nyt vaan ootellaan 2viikkoa ja toivotaan parasta. Ite en kauheesti jaksa uskee onnintumiseen, mut ainakin on tähän asti paras tilanne raskautua.

Kiva Mikaela77 kuulla sun kuulumisia, älä unohda meitä!!!! Ja onnea autokouluun!!!

Toivottavasti kristiinalla laparoskopia on sujunu hyvin!!!!

pakko mennä lepäämään nyt...

-maya-

Vierailija

Mutta täällä sitä ollaan ja tässä tarinani tähystyksestä.

Olin tosiaan eilen siellä laparoskopiassa eli munanjohtimien tähystysleikkauksessa. Onnekseni minulla oli ensimmäinen aika leikkaussaliin, ettei tarvinnut odotella pitkään. Aloinkin heti valmistautumaan, sain Ketoriinin, napani puhdistettiin ja pian minua vietiinkin jo leikkaussaliin. Siellä oli todella kylmä ja sainkin heti lämpöpeiton päälleni. Ihmisiä hyöri ympärilläni tehden esivalmisteluja ja vitsailimmekin jotain unenlahjoistani. Pian olinkin jo untenmailla.

Seuraavaksi havahduin siihen, kun minulla oli todella pahaolo. Tällöin minua kärrättiin leikkaussalista heräämöön ja sainkin hoitajiin vipinää ja pian kaarimalja olikin nenäni alla. Tämän vuoksi sain jotain pahoinvointilääkettä suoneen ja hoitaja kävi tasasin väliajoin kysymässä vointiani.

Osastolle saavuttuani nukuin melkein koko ajan. Alussa ähisin ja puhisin kivuista niin paljon, että hoitaja toi minulle Panacodin. Makasin kyljeltäni ja yritin vaihtaa asentoa, mutta en uskaltanut/pystynyt koska sattui niin paljon. Vieruskaverini söivät jo klo14 jälkeen, itselläni ei ollut yhtään nälkä. Hoitaja oli todella ihana, kävi muutamaan kertaan kysymässä vointiani ja haluaisinko jotakin. Toiselle vieruskaverilleni oli tehty samalla periaatteella eri toimenpide, ja hän alkoi jo jaloitella. Hän valitteli alavatsaa ja sanoi että on sellainen olo kuin olisi kännissä. Hoitaja kävi sanomassa molemmille vieruskavereilleni, että voivat lähteä kotiin kun siltä tuntuu. Lääkärikin kävi heistä toista vielä tapaamassa. Minulle ei sanottu mitään. Myöhemmin kuulin kun hoitaja antoi toiselle raporttia, että minulla ei toinen munanjohdin ollut auki, mutta se ei vaikuttaisi raskautumiseen ja lääkärin pitäisi tulla myös tapaamaan minua vielä. Sitten hoitaja kävi hyvästelemässä meidät ja kertoi kuka tilalleen tuli ja kertoi pyytävänsä lääkäriä vielä käymään luonani. Hetken kuluttua lääkäri tulikin ja kertoi saman mitä hoitaja raportillaan. Kysyin, mistä se tukkoisuus johtuu, johon lääkäri vain sanoi, ettei löytänyt sille mitään perustetta, voi olla toimenpiteestä johtuvaa, että johdin olisi liimautunut kiinni. Toivotti minulle onnea jatkossa, koska olen menossa tilanteeseeni erikoistuneelle osastolle, eri sairaalaan jatkohoitoon.

Vieruskaverini suunnittelivat jo kotiin lähtöä ja päätin itsekin tsempata ja käydä vaikka vessassa. Olin ollut ensimmäinen leikkauksessa ja vielä makoilin sängyssä samassa asennossa. Vedin itseni ylös sängynlaitaa pitkin, laskin jalkani lattialle ja olin valmis jaloittelemaan. Nyt ymmärsin mitä vierustoverini oli tarkoittanut kivuilla ja kännisellä ololla. Päässäni heitti hirveäsi ja toimenpiteessä laitettu kaasu mahassani muljasi todella ikävästi. Pääsin vessaan ongelmitta. Siellä oli pakko kurkata mahaani, jossa olikin kaksi haavaa tietysti hieman peitettyinä. Oloni huononi, silmissä alkoi sumenemaan ja etsin hoitajakelloa, mutta en löytänyt. Hetken istuin pytynkannen päällä ja sitten päätin pinkaisa ylös ja kävellä seinistä kiinni tukea ottaen edes käytävälle. Käytävältä oli todella lyhyt matka huoneeseeni ja sänkyyni, joten päätin yrittää omin voimin. Huoneen oven aukaistuani näin sänkyni, sanoin että nyt lähtee taju, syöksyin sänkyyni ja menin heti makaamaan. Jälleen nukkusin hetken.

Toinen vierustoveristani lähti ja toinen tuli huoneeseen tekemään lähtöä. Pyysin tältä, että hän hakisi minulle jotain syötävää, koska omat jalkani eivät pitäneet eikä hoitajaa hetkeen ollut näkynyt. Sain ruokaa ja jäin yksin huoneeseen. Sitten soitin miehelleni, että tulee hakemaan minut heti kun töistä kotiin asti pääsee. Taas otin tunnin tirsat.

Herättyäni aloin valmistelemaan kotiin lähtöä. Taas sama keskittyminen miten nousta sängystä. Vaatteita laittaessani päälle kuulin käytävällä kun mieheni kyseli minua. Sain vaatteet jotenkin päälleni ja oli kotiin lähdön aika.

Oloni oli aikas kauhea, mahaan sattui, mutta mahassa vellova kaasu tuntui vielä ilkeämmältä. Nyt minulla oli kaasusta aiheutuvaa hartiapistosta, jonka vuoksi hengittäminenkin tuntui inhottavalta. Lököttelin koko illan välillä nukkuen ja koko yön nukuin samassa asennossa kyljellään.

Aamulla mieheni auttoi minut ylös sängystä. Jännitti, että minkälainen olo nyt olisi. Erittäin varovainen sai olla vieläkin liikkeissään, kaasu vaivasi vähemmän, mutta haavat vastaavasti enemmän. Kävin suihkussa, jolloin näin molemmat haavani kunnolla.

Yritin tsempata koko päivän periaatteella, että kyllä minä pystyn... Ja sen nyt illalla huomasi, olo on kuin olisi tehnyt tuhat vastalihasliikettä, jonka jälkeen liikkuminen on vähän hankalaa. Mutta onneksi nyt ollaan jo paranemassa!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat