Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tehdä yö heräämiselle???

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Mitä tehdä ku 1v2kk ei nuku öitä. Yö herätyksiä on 2-7 kertaa mikä sisältää itkua huutoa ja kaikkea mahdollista. Univelka vaan lisääntyy ja voimat loppuvat. Yhtäkään yötä ei meidän talossa olla nukuttu heräämättä. Onko ketään kellä on samanlainen " ongelma"

Kommentit (12)

Vierailija

Meillä molemmat on olleet yökukkujia..

Esikoinen rupesi nukkumaan yöt paremmin n. 2 vuotiaana siis ei herännyt 1-2 kertaa useammin ja aika pian oppi itse tulemaan meidän huoneeseen yksin.. Esikoisen kanssa kokeiltiin kaikki mahdollinen, nukkui omassa sängyssä alusta asti, siirrettiin toiseen huoneeseen 5 kuisena, yösyötöt jätettiin pois 9 kuisena, jne.. silti heräili monta kertaa yössä.. Yhä lähes 4 v, herää vähintään kerran yössä, yleensä kipittää viereen herättämättä!

Kuopus on nukkunut koko ajan meidän sängyssä kiinni, rupesi nukkumaan yöt pahemmin heräilemättä 1,5 vuotiaana.. Mutta yhä lähes 2 vuotiaana saattaa saadä " raivareita" parikin kertaa yössä... En usko, että tähän auttaa mikään muu kuin aika! Toiset lapset vaan on tällaisia..

" Hyviä" neuvoja kyllä satelee hyvin nukkuvien vanhemmilta...

Koeta jaksaa!!!

t:Meri, joka 3 vuoden valvomisen jälkeen on pikkuhiljaa palaamassa " elävien" kirjoihin..

Vierailija

Näyttääpä harvinaisen tutulta, kun noita viestejä lukee. Meillä esikoispoika on ollut huonouninen alusta asti. Kaikki mahdolliset ja mahdottomat temput on varmaankin tullut kokeiltua. Nyt poika on 3,5 v ja herää vieläkin vähintään kerran yössä. Nukkuu omassa huoneessaan ja hiippailee sieltä hiljaa äidin ja isin väliin nukkumaan, joten heräily ei enää omiin yöuniin vaikuta.

Meillä ehkä isompi ongelma on edelleen nukahtaminen. Vaikka takana olisi tarhapäivä aikaisine herätyksineen saatetaan unta vastaan taistella toista tuntia. Mietinkin usein, onko muiden " heräilijöillä" sama ongelma...

Tässä hommassa ei ainakaan sukulaisten/anopin/hyväunisten lasten vanhempien kommentit siitä, kuinka lapsi on " opetettu" tälläiseksi ole auttaneet tippaakaan.

Onneksi kuopus puolestaan on nukahtanut/nukkunut hyvin alusta asti.

Lapset vaan ovat yksilöitä. Eiköhän se uni viimeistään murrosiässä maistu ;-)

Vierailija

Esikoityttömme on ollut huono nukkumaan ihan vauvasta saakka. Nukahtaa aina hyvin ja helposti, mutta unessa pysyminen onkin ollut se vaikeampi juttu. Meillä tuo ikäisenä oli niinikään lukuisia yöheräämisiä, jolloin auttoi vain hyssyttely ja tutin laittaminen takaisin suuhun, jos oli tippunut. Perhepedissä unet maittoivat paremmin, mutta vauvan tultua taloon (esikoinen silloin 1v 4kk) alkoi perhepedissä olla tungosta...

Koetimme ties mitä konsteja huudattamisesta sängyn vieressä nukkumiseen, mutta kummastakaan ei tuntunut olevan merkittävää apua. Kun yöhyppiminen sitten sai äidin pinnan lopullisesti palamaan, menin ja ostin tytölle unipussin ja vóila! Ensimmäisenä yönä pussissa tyttö heräsi kerran ja seuraavan yö nukkuikin sitten jo putkeen! Sen jälkeen tyttö pääsääntöisesti on nukkunut yönsä hyvin. Satunnaisesti on joskus herännyt yöllä, mutta tyyntynyt takaisin nukkumaan, kun tutin on palauttanut suuhun takaisin. Ja tyttö tykkää pussista itsekin kovasti - myös päiväunet haluaa nukkua pussissa!

Eli meillä oli ratkaisuna unipussi. Kaipa reppana on herännyt aikaisemmin kylmään ja viluun... Mutta nyt pussin ansiosta pysyy lämpötila tasaisena ja tyttö unessa!

Vierailija

Meillä tytöllä alkoi yöheräilyt just tuossa vähän reilu vuoden ikäisenä ja rauhoittui vain rinnalle. Parin kuukauden jälkeen olin ihan poikki ja tuttavien kokemusten perusteella päätin lopetella imettämistä. Nyt ollaan noin 3-4 vk vähennetty pikkuhiljaa ja melkein heti alkoi yöt rauhoittumaan. Nyt ei olla otettu tissiä pariin päivään ollenkaan ja tyttö nykkuu 8-9 tuntia tosi sikeästi ja sit vielä 1-2h vähän levottomammin mutta ilman huutoa ;)

En tiedä oliko sulle apua mutta tässä omakokemukseni ;)

Honey =)

Vierailija

loppujen lopuksi tyttö alkoi jättää päikkäreitä vähitellen pois joskus 2v4kk ikäisenä. Nyt, kun antaa nukkua max puoli tuntia ja välillä ei nuku ollenkaan, niin illan nukahtaminen ja yötkin menevät paremmin.

Yhä heräilee kyllä 1-3 kertaa yössä. Univelka ei ole vieläkään poisnukuttu...

Vierailija

Kova yökukkuja rupesi nukkumaan vähän päälle 2-vuotiaana. 1v4kk iässä pidettiin vähän lempeää unikoulua, mutta vaikutus jäi tosi lyhytaikaiseksi. Tämä on varmaan luonnekysymys, meidän neiti on ollut tosi menevä aina ja rauhoittuminen ja nukkuminen on hankalaa. Puhuu ja naureskelee unissaan, pyörii kuin väkkärä. Mutta siis pääosin nyt nukkuu yönsä. Yksi tuttu lapsi alkoi nukkua 3-vuotiaana yönsä läpi, eli joillain tämä vaan kestää vähän kauemmin eikä mitkään " temputkaan" välttämättä auta vaikka tietysti sitä yrittää kaikkensa että saisi itse nukkua vähän ennemmän ja paremmin. Jaksamista sinulle!

Vierailija

...meidän neiti kans on ollut aina semmonen yö kukkuja.

On herätty 3-5 kertaa yössä aina sinne lähemmäs kahta vuotta ja nyt kun neiti on 2v 4kk, niin vieläkin heräilee 1-2 kertaa yössä. Onneks kyllä välillä nukutaan täysiäkin öitä, mutta niitä kyllä on tosi harvassa.

Meillä nukutaan omassa huoneessa ja päikkärit jätettiin (tai neiti päätti jättää) pois jo vajaa 2 vuoden iässä, mut ainakaan meillä ei vieläkään nukuta kunnolla.

Täällä kovasti toivon, että yöt parantuisivat siihen mennessä kun lähden töihin eli joskus loppu vuodesta......

Välillä kyllä tuntuu ettei jaksa millään touhuta pirtiänä koko päivää muksujen kans, mut sit kun saa yhden yön nukuttua kunnolla, niin taas jaksaa! :)

Vierailija

Tämä voisi auttaa tosi paljon. Kaverin kanssa just juteltiin, miten tuttavapiirissä kaikki lapset jotka nukkuu yksin/sisarusten kanssa, nukkuu hyvin ja vanhempien kans samassa huoneessa nukkuvat nukkuu huonosti. Jos lapselle ei ole antaa omaa huonetta niin nuku itse olohuoneen lattialla tms paikassa. Sitä ei uskoisi että voi auttaa mut itsellä kolmen lapsen kokemus siitä miten radikaali muutos nukkumiseen tulee kun lapsi nukkuu eri huoneessa.

Jos teillä on näin jo tehty, niin sitten mietin et miten toimitte kun lapsi herää?

Vierailija

ikää neidillä nyt kohta 1v5kk. Itse epäilen muutamaakin juttua...

Ensinnäkin on se, että erityisen levotonta on silloin, kun on paljon " actionia" . Siis ihan vaan se, että lämpimillä ilmoilla on oltu iltaan asti ulkona. Silloin on tosi vaikea rauhoittua unille ja yöt on levottomia... Vähän rauhoittaa, kun iltapalaksi tullaan viimeistään sisälle ja kylvetään ja luetaan kirjoja yms rauhallista ja tuttua tekemistä.

Ja sen olen huomannu, että jos on ollut jotku lastenjuhlat tms. niin silloin on yöt tosi levottomia. Ilmeisesti lapsi vaan käsittelee kaikkea tapahtunutta ja uutta unensa aikana... Tähän liittyy myös se, että 1-2 (noin) vuoden välillä opitaan niin paljon uutta ja sitä pitää taas käydä jotenkin läpi. Meillä saattaa typy herätä vain höpisemään pariksi tunniksi ja sitten alkaa huuto, kun väsyttää, mutta uni ei tulekaan niin helposti.

Sitten se toinen juttu. Mä epäilen jotain allergiaa/maitojuttua. Aloin antaa 1v2kk iässä laktoositonta maitoa, kun kakka oli aina vain niin löysää ja sitä tuli koko ajan ja pylly oli ihan ruvella... Suunnilleen viikossa kakkiminen harveni, pylly parani ja yllätyksekseni yöt alkoivat rauhoittua. Satunnaisesti nukkuu koko yön heräämättä. Yleensä kuitenkin muutaman kerran herää kun tutti on jossain. Myös jotain muuta ruoka-ainetta epäilen, sillä satunnaisesti kakka löysällä ja pylly punainen. Silloin myös yöt menee huonosti.

Olen kuullu, että jollain on lapset rauhottunu, kun on vaihdettu luomumaitoon. Joillekin ei vain sovi käsitelty tavallinen maito, vaan aiheutta laktoosi-intoleranssin tapaisia oireita. Ehkä sitäkin voisi kokeilla?

Niin, mä ajattelin, että olisko teillä jotain tän kaltaista. Jotenkin toi maito epäilyttää mua eniten, kun ongelmat alkaa hirveen usein vähän sen jälkeen, kun on alettu antaa tavallista maitoa. Meilläkin ongelmat alko pikku hiljaa (ja jälkeenpäin ajateltuna juuri siinä tahdissa, kun oltiin totuteltu maitoon sekoittamalla tutteliin). Mutta tosiaan, silloin tapahtuu niin paljon muutakin, että on tosi vaikea vetää mitään johtopäätöksiä ihan suoraan.

Vierailija

Meidän neiti on ollut kanssa huono nukkumaan. KOko yön kestävä huutaminen jäi sairaalaan vajaa 2kk ikäisenä. Siellä tutkivat neidin eikä mitään allergiaa tai fyysistä vaivaa löytynyt. Nyt 1v7kk iäiseä herää kerran yössä ja silloin pitää hakea meidän viereen.

Joskus tosin saattaa nukahtaa omaan sänkyyn takas nukuttamalla, mutta se on todella harvinaista. Nyt siis herätään kerran yössä ja silloin tällöin (noin 1 kerran 2-3 kuukaudessa) Tyttö huutaa ja saa monen tunnin raivarin keskellä yötä herättyään. Mutta ne on onneksi noin harvinaisia.

Tää on varmaan vaan sattumaa, mutta minä olen ennenkin kiinnittänyt huomiota että usein tytöt on näitä huutajia. Kattokaahan tätäkin listaa... mutta tosiaan varmaan vaan sattumaa.

Kai nää huutajatkin oppii joskus nukkumaan.

Vierailija

Meillä allergiat herätteli öisin. kun ne on saatu hallintaan yöt menee paremmin. myös jossain vaiheessa oli korvatulehdus jota ei heti tajuttu.

Meillä oli paljon myös tapaheräämistä. Aluksi juoksi aika pienestä katsomaan mikä hätänä, mut sitten vaan pidensi luokse meno aikaa, niin oppi itsekseen rauhoittumaan ( meillä lapsi nukkuu omassa huoneessa ). Kai se on aika normaalia tuo herääminen,mutta erittäin rasittavaa ja västtävää. Kyllä ne aikanaan loppuu, mut tiedän että se ei nyt lohduta. Tsemppiä teille!

Vierailija

Tyttö ei ole ikinä nukkunut öitään, ja välillä olen ihan puhki noiden öiden takia. Tyttö herää 2-7 kertaa yössä, ja itkee ja huutaa äitiä ja sitä rataa. Hänellä epäiltiin maitoallergiaa, mutta testit eivät näyttäneet sitä (tosin käytännössä se on niin, että jos tyttö juo liikaa maitoa ja syö maitotaloustuotteita, niin hänen vatsaan kyllä sattuu öisin varsinkin, lisäksi aina tulee iho-ongelmia, mm. posket tulevat punaiseksi sekä pepusta pyllyaukon ympärys). Joten rajoitamme maitoa. Mutta on siis hyviä öitä (herää 2 kertaa yössä) ja sitten on niitä hirveämpiä (kuten viime yönä heräsi 8 kertaa, ja klo 04 itki äitiä 20 min. herättäen koko mökin koirineen päivineen, meidän uroskoira reagoi itkuun itse ulvomalla, ei kiva :().

Jaksamista voin vaan toivotella ja uskoa paremman ajan olevan tulossa!

Uusimmat

Suosituimmat