Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Omatekoista ruokaa 1v:lle

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Meillä me aikuiset syödään vähän mitä sattuu millon sattuu eli meidän ruuat ei ole aina kovin " lapsiystävällisiä" ja tahtoisin tehdä muksulle omat pöperöt pakkaseen eli paljon kerralla. Soseaikaan tämä oli helppoa, keitti vaan lihaa ja kasviksia vaihdellen ja surautti sekaisin. Nyt tuntuu et ideat loppuu kesken!

Olen tehnyt sellaista italianpatatyyppistä ja kanarisottoa (vähän hienontanut sauvasekoittimella tarpeen mukaan) ja sit sakeaa jauhelihakeittoa. Oon maustanu yrteillä ja pippureilla, en oo laittanu suolaa paitsi mitä nyt tomaattimurskassa on (laitoin sitä italianpataan). MItä muuta herkullista vois muksulle tehä? Me ei olla vielä maitojuttuja paljoo annettu ku niistä meni maha sekaisin. Eli millasia yhdistelmiä lihasta/kalasta (oon kyllä vähän huono kalojen kanssa...) ja kasviksista vois tehä et ois vähän vaihtelua. Kai sitä vois persikkaa ja omenaakin ruokiin laittaa mut tartteis reseptin! Helppotekoista (palasiksi ja kattilaan vaan eli patoja yms) ja pakastettavaa. Ois kauheen kiva jos joku vinkkais mitä voisin tehä!

Kommentit (3)

Vierailija

Risottotyylisiä ruokia olen minäkin tehnyt pakkaseen ja esim. kanakeitto on meillä kova sana ihan meidän vanhempienkin ruokana. Siitä saa tosi hyvin just lapsen suuhun sopivan, kun vaan muussaa haarukalla kypsiä kanapaloja ja perunaa ym. kasviksia pieneksi.

Itse en ole pahemmin vielä mitään ns. valmiaruokia (nakkeja, kaupan lihapullia tms.) antanut, kun niissä mielestäni on niin paljon sitä suolaa. Vaikka voishan sitä pikkasen antaa ja pitää sitten parin päivän tauon, jotta munuaiset saavat levähtää.

Eilen tein koko perheelle karjalanpataa ja sekin sopi hyvin lapsen ruoaksi. Lihat olivat 3h muhimisen jälkeen todella mureita ja liemestä ja perunasta sain hyvän sössön lihan seuraksi.

Mä olen monesti lueskellut nuita lastenruokapurkkien tuoteselosteita ja sieltä saa hyviä vinkkejä pakastettavan ruoan tekoon. Vaikka ainekset olis samat, niin maku itse tehtynä on aivan erilainen.

Mainitsemasi hedelmät käyvät tosi hyvin ruoan joukkoon. Eli esim. kanasuikaleita, riisiä, paprikaa, porkkanaa, persikkaa, currya, valkopippuria ja vaikkapa kookosmaitoa, jos lehmänmaito ei sovi. Tiettty tuo coocoskin kannattaa testata ennen suurempaa annosta. Nuista aineksista vaan pata muhimaan ja lopuksi vaikka suurustaa hieman Maizenalla, jos jää löysäksi. tai sitten karjalanpata tyyliin lihapaloja, porkkanaa, sipuli ja vaikkapa omenapaloja ja tomaattimurskaa uuniin muhimaan. Tullee hyvää!

Mutta kyllä nuihin risottotyylisiin ruokiin saa vaihtelua aika paljon jo pelkästään muutamaa ainesta vaihtamalla ja erilaisilla mausteilla.

Vierailija

Siitä saat hyvää helposti pakkaseen. Eli peruna-sipuli-pussi, kinkkua/kalaa/jauhelihaa/kanaa/vihanneksia ja jos et halua käyttää maitoa, niin voit tehdä kiusauksen lihaliemeen tai vaikka " kaura-kermaan" . Itse teen kaiken ruuan näihin kaura-tuotteisiin, koska olen täysin maidoton, edes laktoositon ei käy. Jos päädyt korvaavaan " kermaan" älä käytä soija-kermaa, se ei kestä lämmittämistä niin hyvin kuin kaura-tuotteet. =)

Vierailija

Meillä jo totutellaan kotiruokiin, vaikka yksivuotispäivä on vasta kesäkuussa.

Olen havainnut helpoksi kotiruaksi esim. pakastekirjolohen, Pirkka-annospalat on helppoja. Kypsennys pannulla tai mikrossa, tarjolle löysän perunasoseen kanssa. Nykyisin muussaan pojalle perunan haarukalla ja lisään vähän nestettä. Lohi muussautuu myös ihan haarukalla ja on takuulla ruodotonta. Lisukkeeksi vaikka keitettyä porkkanaa, raejuustoa (ilman sitähän ateria on maidoton, meillä tehdään aina perunamuusi ilman maitoa). Ei tarvitse suolaa edes omaan annokseen, lohi on sen verran maukasta.

Jauhelihakastiketta olen keittänyt näin: kalttaa tomaatteja ja pilko ne. Silppua sipuli ihan pieneksi tehosekoittimella. Laita kattilaan tomaatit, sipuli ja jauhelihaa ja keitä kypsäksi. Mitä kypsemmät tomaatit, sitä maukkaampi kastike. Mausteeksi yrttejä, esim. basilikaa ja oreganoa. Voi pakastaa ja tarjota sitten fiilisten mukaan perunan, pastan (rakettispagettia) tai riisin lisukkeena. Ja tätä samaa kastiketta syö miehenikin hyvällä halulla, vaikka muuten kaipaakin aina suolaa ruokaansa.

Uusimmat

Suosituimmat