Mitä maksaa lapsenlikalle?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Paljon teidän mielestä olisi sopiva summa maksaa tuntiliksaa lapsenvahdille, joka kävisi silloin tällöin hoitamassa taaperoa kotona? Kyse olisi kahdesta kolmesta tunnista. per kerta

Kommentit (10)

Vierailija

kun mietin esikoisellemme hoitajaa, jota ei sitten olekaan tähän päivään mennessä tarvittu/pyydetty. Mutta siis vieraammalle hoitajalle

nuori (14-17v) alaan kouluttautumaton, jolla kuitenkin vähän kokemusta lasten hoidosta 5€/h.

nuori aikuinen (18v+) alaan kouluttautunut 7€/h.

En osaisi kuvitella jotakin toista hoitamaan lapsiani, joka on minulle vieras ja itseäni vanhempi (olen 21v). En myöskään sellaista ihmistä jolla ei ole kokemusta lasten hoidosta.. Alaan kouluttautumista olen pitänyt tärkeänä kriteerinä itselläni :) Tai esim. että on käynyt MLL:n lastenhoitajakurssin tai vastaavan.

Mä olen aikoinani hoitanut lapsia niin, että olen ollut yön (/kerta) hoitamassa, saanut palkaksi 20€ yhdestä lapsesta omassa kodissani yhdeltä perheeltä ja 30€ neljästä pienestä lapsesta yhdeltä perheeltä heidän kotonaan. Omasta mielestäni tuo on pilkkahintaa, mutten ole valittanut :)

Ehkä voisitte myöskin sopia hoitajan kanssa jonkin kiinteän hinnan, esim. viikottain tai kuukausittain maksettavana? Ei tule sitten niin kovin tarkkaan seurattua niitä tuntimääriä vaan toisinaan saa enemmän palkkaa ja toisinaan taas vähemmän tehtyihin tunteihin verrattuna :)

Vierailija

Hei! Moni on oudoksunut maksamaani alhaista parin euron tuntipalkkaa nuorelle lapsenlikalle. Kyse on ollut perhetutusta tytöstä, joka jopa aluksi sanoi että hän ei välttämättä tarvitse mitään palkkaa, mutta en nyt sentään kehtaa riistää tyttöä tällä tavalla. Hän on ilmeisesti kokenut taaperon kanssa leikkimisen vain mukavaksi vierailuksi, ei niinkään työksi. Kovin monta kertaa hän ei ole vielä ollutkaan. Ajattelin että nostan palkkaa vähitellen kunhan hänellä vähän kokemus karttuu ja alan uskaltaa jättää häntä enemmän kahdestaan lapsen kanssa. Nyt en ole vielä jättänyt häntä ollenkaan yksin vaan olen aina itse ollut paikalla, vaikka puuhaillut omia juttujani toisella puolella taloa.

Mutta tietty jos haluaa ihan 'kunnon' lapsenvahdin jonka turviin uskaltaisi jättää lapsen muutamaksi tunniksi niin silloin varmasti pitäisi ottaa vanhempi ihminen jolle tietenkin pitäisi maksaa enemmän. MLL:n maksut ovat hyvä ohjenuora.

Vierailija

Meidän paikkakunnalla nuorille on kunnalla kampanja 300 e / 3 vko:a ja S-ryhmällä 300 e/ 2 vko:a. Tuossa kampanjassa nuoret tekevät 6 tunnin päivää ja saavat lisäksi ruuan. Kunnalla siis tuntihinnaksi tulee 3.3 e ja S-ryhmällä 5 e.

Meillä on nyt kahtena kesänä ollut samainen, nyt 17 v naapurin tyttö hoitamassa nyt 2 1/2 vuotiasta lastamme kesäkuun eli koko kuukauden yksin aamu kahdeksasta puoli kolmeen. Olemme suhteuttaneet palkan noiden kunnan ja S-ryhmän väliin. Tyttö on ollut tyytyväinen. Yksittäisistä tunneista silloin tällöin olen maksanut viitisen euroa. Ruoka on aina valmiina ja mitään muita kotitöitä ei tarvitse tehdä. Tyttö on sanonutkin, että päivät ovat tosi helppoja, kun poika ei ole vielä hereillä tuona välinä kovinkaan montaa tuntia. Nukkuu vieläkin yhdeksään saakka aamulla ja päiväunia veteli viime kesänä vielä jopa 4 tuntia ja nytkin vielä lähemmäs2 1/2 tuntia. Tyttö on ollut viime kesänä heinäkuun S-ryhmällä ja tänä kesänä kunnalla ja kuulemma huomattavasti enemmän on tykännyt niin palkasta kuin työstäkin meidän kotona. Maksettavia kokonaissummia olen aina hieman pyöristellyt ylöspäin.

Näin meillä!

Vierailija

olettepas te saaneet halvalla MLL:ltä lastenvahdit! Taitaa olla tässäkin asiassa joku Helsinki-lisä, koska täällä (Hgissä siis) heille maksetaan 8,20 tunnilta - ja ihan virallisesti, eli kaikki työnantajamaksut lankeavat perheen hoidettavaksi siihen päälle myös.

Kannattaa varmaan ainakin aluksi tarjota sitä 6,20? Nostaa sitten, ellei sillä hinnalla saa ketään riittävän pätevää?

Minustakin pari euroa kuulostaa aika vähältä, vaikka toisaalta kyse olikin lapsen leikittämisestä äidin ollessa itse myös paikalla. Oikeata lapsenvahtia sillä hinnalla ei toki kannata edes kysellä :).

Vierailija

joka n.20v tyttö ja on katsonut meidän tytsiä esim. aamupäivän: sen 6,2€/h. Lisäksi olen huolehtinut ruokaa hänelle, jota on voinut lämmittää sekä on tehnyt aamiaisen meillä jne.

Vierailija

Meillä tuttu 20 v tyttö käy silloin tällöin hoitamassa (kolmea vanhimpaa) ja ollaan sovittu, että on 20 € kerta, kun parista kolmesta tunnista kyse, jos tiedossa selkeästi pitempi keikka niin sitten enemmän, mutta kullakin kerralla sovittu sitten erikseen. On toiminut ihan hyvin, ei tarvii kenenkään minuutin päälle laskea ja pennosia haalia...

Vierailija

Meillä käy kaksi hoitajaa, vähemmän kokenut 16v. saa 6e/h ja selvästi kokeneempi 19v. 7,5e/h. Ei ole halpaa lystiä, mutta hintansa arvoista kuitenkin. Meillä hoitajat vain hoitavat lapsia, eli ei mitään kotitöitä, ja saavat meillä syödä samoja ruokia kuin lapset (ruoat laitamme aina mikrovalmiiksi). Ruokaetu on siis myös.

Vierailija

Minä olen maksanut 5 euroa, jos itse olen lähettyvillä tai tyttö on nuori/kokematon. Jos itse olen poissa tai tyttö on kokenut, taksa on ollut 7 euroa. Hoitopaikka.netin kautta on saanut hyvin hoitajia. Aika alhaiselta tuntuu parin euron taksa. En uskoisi edes saavani ketään sillä hinnalla.

Vierailija

ja hänelle maksetaan 6 €/h. Hänellä ei ole aikaisempaa kokemusta lastenhoidosta, mutta on tullut hyvin toimeen lastemme kanssa. Jos olisi kokemusta ja/tai koulutus, 7 € ois musta kohtuullinen summa.

Itse kun aikoinani toimin lapsenvahtina ja mulla oli sekä koulutus että paljon kokemusta, oli taksani kaikki ne vuodet 5 €/h. Ois varmaan jossain vaiheessa pitänyt nostaa sitä hintaa, mutta en tajunnut.

Vierailija

..eli mm. lastenhoitajan iästä ja 'ammattitaidosta', siitä miten paljon vastuuta hänelle annetaan ja odotetaanko jotain muutakin hommia kuin pelkkää lasten vahtimista.

MLL:n kotisivuilta löytyy suositukset mitä heidän mielestään lapsenvahdille pitää maksaa. Niissä on ajatuksena että lapsenvahti olisi ainakin 15-vuotias. Vähimmäishinta MLL:n lapsenvahdeilla on nykyään 6,20 €/h, joskus enemmänkin. Ja vähintään 2 tunnista maksetaan, ja puolen tunnin tarkkuudella. Ei ihan halpaa lystiä siis. Ja ajatus on kai että maksetaan ihan 'virallisesti'.

Itse olen näistä suosituksista poiketen maksanut nuoremmalle (juuri 13-v. täyttäneelle) ei-koulutetulle lapsenvahdille käteen pari euroa tunnilta, jos tämä on vain leikittänyt lasta ja olen itsekin ollut lähietäisyydellä. Olen ajatellut nostaa palkkiota sitä mukaan kuin kokemusta karttuu ja vastuu lisääntyy. Lisäksi voisi minusta tarjota pientä syötävää ja juotavaa jos kyseessä pidempi rupeama.

Olis mielenkiintoista kuulla mitä muut maksavat.

t. Sirita

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat