Terolutista kyselisin...

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Meillä on 2v.4kk poika ja toista ollaan yritetty n. vuoden verran. Viime heinäkuussa oli ihan alkuraskauden keskenmeno.

Tänään olin naistentautien polilla kartoittamassa tätä lapsettomuustilannetta ja kiertoani, joka on n.31-53. Nyt on kp.15 ja viime kierto oli yli 50pvää. Limakalvo näkyi ultran perusteella olevan vain jotain 4mm, eli ohut, eikä ollut hallitsevaa follikkelia näkyvissä. Näyttäisi siis, että tulee pitkä kierto tästäkin.

Ovulaation olen mielestäni tunnistanut useastikin. Nyt sain Terolutit kiertoa tasaamaan ja voisin aloittaa ne sitten jo tänään. Epäilin kuitenkin(ääneen)lääkärille, että jäisi sitten tässä kierrossa varmaan ovulaatio tapahtumatta, jos Terot aloitan ja hän sanoi, että todennäköisesti. Aloittaisinkohan ne vasta seuraavassa kierrossa...

Tulin raskaaksi ekan kerran pitkästä kierrosta, eli ovulaatio oli sillonkin varmaan siellä lähemmäs kp40 tienoilla. Viime kesäisen keskenmeno raskauden ovulaatio tapahtui n.kp 21. Tulikin mieleeni, että jos limakalvoni on liian ohut ja siksi kiertoni on pitkiä, että se ehtisi paksuuntua tarpeeksi raskauttakin ajatellen. Myös ainut jatkunut raskauteni tapahtui tuolla pitkällä kierrolla ja tuli sekin mieleen, että olisikohan se viime kesän raskaus päättynyt heti alkuunsa(rv7, mut oikeesti se 6, koska kierto viikon verran " liian" pitkä), koska limakalvo oli liian ohut. Lääkäri ei sanonut näihin oikein mitään, mutta näin sen että tämä olisi hyvin mahdollista.

Mites nyt sitten jos alan syömään Terolutia. Kierto mahdollisesti tasaantuu ja lyhentyy, mutta entäs ne limakalvot ja ovulaatiot. Vaikka ovulaatiot alkaisi tapahtumaankin aikaisemmin, niin se limakalvo mietityttää. Vai voiko tuo keltarauhashormooni sitten paksuntaa limakalvoa?

Jaksaisiko joku vastailla tähän...KIITOS jo etukäteen.

Kommentit (4)

Vierailija

Mä olen oppinut tunnistamaan ovulaation ja olen usein osunutkin oikeaan siinä, kun usein menkat alkaa sitten 14-16 vrk kuluttua. Eli ovuloin uskoakseni kyllä, mutta myöhään. Nyt pitäis alkaa ovulaatiota testailemaan. Jotenkin olen niin vältellyt sitä, kun uskon sen lisäävän stressiä, jota yritän tämän asian suhteen välttää. Mutta on kai niitä alettava bongailemaan kuitenkin. Ainakin se lääkäri suositteli sitä. Sillähän se selviää, että ovuloinko.

Korjaan muuten, että olemme yrittäneet toista lasta n.2v.eikä vuoden.

Vierailija

Jos sulla kierrot ovat useinkin noin pitkiä, niin onhan se raskautuminen epätodennäköistä. Toki tietysti mahdollista.

Ehkä sun kannattaisi kokeilla vaikka 3 kiertoa teroja, jos elimistö tajuaisi niistä tehtävänsä ja alkaisi toimimaan ns. normaali-aikataulussa. Kierronhan tulisi olla n. 28 (vaihteluvälillä 21-35), jotta elimistö ja kaikki hormonit toimivat niin kuin pitääkin. Joskus muutaman kk:n terolut kuuri " herättää" elimistön ja kas kummaa, ovulointikin voi alkaa pelittämään.

Joskus taas terot eivät riitä, vaan tarvitaan esim. clomeja tai pistoksia, jotta ovulaatio saadaan aikaiseksi. Jos ja kun perheenlisäys on kerran toiveissa kannattaa varmaan oikeasti vaatia lääkitystä hommaan, jolloin mahdollisuudet olisivat varmasti paremmat :)

Tsemppiä!

Vierailija

Kyllähän ovulaatio voi tosiaan tapahtua pidemmässäkin kierrossa, mutta jos kierto on jatkuvasti " liian" pitkä, ei kaikki hormonit ole ihan tasapainossa. Onko sulta otettu hormonikokeita? Vielä noista ovis-testeistä.. Ovisplussa EI takaa ovulaatiota, se vain kertoo lh-tason nousseen. Siitä huolimatta rakkula voi jäädä puhkematta. Ultra ja/tai progesteroni-koe ovat ainoita varmoja keinoja tietää, onko ovulaatio tapahtunut vai ei. Mutta kyllähän ovistestit ovat hyvinkin suuntaa antavia, eivät kuitenkaan siis 100% varmoja.

Terolut EI estä ovulaatiota. Siitä ei myöskään ole suurempia apuja raskautumiseen, kuten ei haittaakaan. Terolut on synteettinen keltarauhashormoni ja joskus siitä on apuja elimistön herättelyssä ja/tai esim. tiputtelun vähentämisessä. Jos tiputtelu on isompi ongelma, määrätään yleensä Lugesteronit, jotka ovat aitoa keltarauhashormonia. Mikäli kierto on luonnostaan tosi pitkä ja ovis myöhään, ei ovista ehdi välttämättä Terolut-kierrossa tapahtua. Jos kp15 aloittaa terot ja käyttää niitä kp 24 asti, tulee kierrosta usein n. 27-28. Jos ovulaatiota ei ole tapahtunut, ei elimistössä ole omaa keltarauhashormonia eikä vuoto pysy pois sen pidempään. Jos taas ovulaatio on kuitenkin tapahtunut, voi kierrosta tulla pidempi, koska Terolutin vaikutuksen jälkeen elimistön oma keltarauhashormoni pitää vuodon poissa. Itse olen elävä esimerkki siitä, että ovulaatio voi tapahtua Terolut-kierrossa: terot aloitettu kp15, ovis kp18 --> varmistettu ultrassa sekä progesteroni-kokeella. Jos ovista ei siis tapahtuisi ekassa tero-kierrossa, voi se toisessa tai kolmannessa hyvinkin tapahtua, jos elimistö ikään kuin " herää" ja tajuaa toimia nopeammassa aikataulussa.

Vierailija

Heipähei,

Laitoinkin oman aloituksen aiheesta viime viikolla - sain siis minäkin lääkkeeksi Terlolutin lääkäriltäni menneellä viikolla, tiputtelun takia. Kiertoni siis n. 26 vrk - ovulaatio kaiketi tapahtuu? Ainakin ultran perusteella - en tosin ole testaillut tikuilla - nyt sain siis terot juri tämän yhden kierron tiputtelun takia - estääkö Terolut ovulaation? Haaveissa meilläkin toinen lapsi (eka iui:lla) ja epäilyttää tämä lääkkeiden napsiminen mikäli estää kokonaan ovuloimisen...ja näinollen siis ylipäätään raskautumisen - kertoisiko joku viisaampi myös tänne, aloitttaako lääkitystä vaiko eikö? Auttaako se mahdolliseen raskautumiseen??

Syksyllä vasta ajatuksissa hoitoihin meno - ja väkisinkin sitä joka kierrossa toivoo ettei tarvitsisi mennä :(

Salivatar

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat