Mistä johtuu kiusaaminen?

Vierailija

Olen aina ihmetellyt, miksi jotkut ihmiset harrastaa kiusaamista. Lasten osalta vielä ymmärrän, että lapsi saattaa kiusata, koska on vielä keskenkasvuinen. Mutta mistä johtuu aikuisten harrastama kiusaaminen esim. työpaikkakiusaaminen? Kertokaapa mulle, jos vaikka olette itse syyllistyneet kiusaamiseen, miksi olette sitä tehneet.

Sivut

Kommentit (27)

Vierailija

Musta olisi kiva kuulla muidenkin kiusaajien kommentteja asiasta, koska haluan vain oppia ymmärtämään kiusaamisen syitä. Itse en koskaan ole tarkoituksella halunnut ketään kiusata ja siksi mun on vaikea ymmärtää sellaisia, jotka sitä harrastaa. Haluan siis oppia ymmärtämään erilaisuutta ja kait kiusaamisenkin takana piilee joku inhimillinen syy.

Vierailija

Niinkuin sanoin, en kiusaa, mutta joskus voin suoraan sanottuna...hmm, vittuilla!

Mutta kyllä osaan pitää mölöt mahassani, eli en ole sellainen minä olen aina oikeassa-tyyppikään. Asiayhteydessä voin kenkkuilla, suoraan! Itseasiassa se taitaa vaan tarkoittaa rohkeutta.

T.3

Vierailija

Ihmisillä on kovat yhdenmukaistamisen paineet. Kaikkien pitäisi olla samanlaisia ja mielellään vielä sellaisia kuin itse on...tavallisuus ja keskivertaisuus on turvallista ja hyvää, erilaisuus pelottaa...

Vierailija

Olet varmaan itse jo pähkinyt syitä.

Niitä voisivat olla seuraavat, mieti itse, mikä osuu, mikä ei:

- haluat syystä tai toisesta olla ystävyyssuhteessanne ns. niskan päällä. Pyrit siihen litistämällä toista.

- et muutenkaan ole kamalan avarakatseinen, jos kaikki omasta toimintatavastasi poikkeava saa sinut ärsyyntymään. Miksi näin on, onko se elämäntilanteesta kumpuavaa vai sinulle luonteenomaista?

- projisoit ystävääsi tyytymättömyyttä omaa elämääsi kohtaan. Et saa miehestäsi koulittua sellaista, kuin haluaisit ja muutenkin podet voimattomuutta elämäsi suhteen. Kiukkua ja turhautumistasi suuntaat ystävääsi, joka ei vastaa takaisin.

- juuri ystäväsi kiltteys ärsyttää sinua. Naljailu on alkanut ns. viattomasti, mutta kun kiltti kaveri ei reagoi, se provosoi sinut entistä häijymmäksi. Haet siis riitaa ja oikeasti toivoisitkin, että kaveri joskus antaisi samalla mitalla takaisin.

Tuossahan noita... älä nyt loukkaannu, tämä siis on täydellistä pimeään ampumista.

Todennäköisesti se, että inhoat pistelemistäsi itsekin vain LISÄÄ sitä. Koeta nyt kuitenkin päästä siitä eroon, koska kaverisi on sinulle tärkeä.

Vierailija

Eli ihmisillä on alitajuinen tarve rakentaa hierarkioita ja vierittää syytä epäonnistumisista tai vaikka vaan huonosta ilmapiiristä jonkun syyksi. Että vitsi meillä olis hyvä ja tehokas työyksikkö, jollei Matti olisi tollanen munapää ja kuppaisi kaikkien paperien kanssa loputtomiin...

Tuo siis on ryhmään liittyvä, sosiologinen selitys. Tuossa selitysmallissa kiusattavaksi osuu usein jollakin tavoin muista poikkeava ihminen. Siis sellainen, joka ei noudata ko. ryhmän yhdenmukaisuuspaineita.

Toinen voi olla vallankäyttö ja kiusaajan huono itsetunto. Kiusaajasta tuntuu, ettei häntä arvosteta tarpeeksi, voi alkaa siksi lytätä jotakuta/joitakin muita. Kerää huomiota ja tukijoita itselleen ja samalla poistaa valtapelistä jonkun vastustajan. Tämä selitys kohdistuu kiusaajaan yksilönä. Tämän mukaan kiusattavaksi voi osua melkeinpä kuka tahansa, usein jopa kilpailijaksi koettu ihminen (eikä mikään ryhmän nyhverö).

Mutta tiivistäen: joo, se on uskomatonta, miten aikuiset ihmiset viitsivätkin käyttää energiaa tuollaiseen.

Vierailija

15

Voisiko olla, että vihaat siinä toisessa sitä heikkoutta mitä itsekin välillä koet, mutta näet sen vain negatiivisena. Eli et hyväksi omaa heikkouttasi (aina pitäisi olla kova ja kestää) ja se saa inhoamaan muidenkin heikkoutta..

Vierailija

Sellaiseen on vaikea vastata tai on hankala " nostaa kissaa pöydälle" , koska muut eivät sitä yleensä huomaa. Ainostaan aikuiset osaavat tällä tavalla kiusata.

Vierailija

eli hiukan fiksummat ihmiset ei tosiaan vaivaudu paneutumaan kiusaamispeleihin, vaan heillä on tärkeämpää tekemistä elämässään ja työpaikoillaan. Eli vittuilijat ja kiusaajat eivät ole kamalan älykkäitä ihmisiä.

Minäkään en siedä kaikkia ihmisiä, toiset ärsyttää enemmän toiset vähemmän ja hyvin monista pidän. Mutta kaikkien kanssa tulen silti toimeen enkä alennu kellekkään vittuilemaan, paitsi silloin kun joku kuvittelee voivansa nolata tai lyntätä minut julkisesti. Kosto voi olla yllättävä silloin!

Vierailija

Siitä, että av-mamma haukkuu kotonaan naapurin läskiä äitiä ja hänen tummaihoista miestään, siskon huonosti käyttäytyviä kakaroita tai tuttavaperheen äitiä, joka menee töihin vaikka lapsi on vasta 2-vuotias. Siitä se johtuu, että ei hyväksytä erilaisuutta ja erilaisia elintapoja ja omaa egoa pönkittääkseen pitää alistaa toista!

Lapset imevät nämä vaikutteet kotoaan ja osoittelevat kiusaamalla kaikenlaista erilaisuutta.

Vierailija

...se olisi oikein, mutta niin se vaan tulee aina olemaan.

Voinpa melkein vannoa, että lisääntyy vaan. Kannattaa opettaa lapsille erilaisuuden hyväksymisen lisäksi myös kovuutta, sillä tässä elämässä pärjää.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat