Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ylipainoiset odottajat HUOM!

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Hei kaikki reippaasti ylipainoiset odottajat,

Kiinnostaisi kuulla ja jakaa kokemuksia raskaudesta ja painosta. Miten olette onnistuneet raskauden aikana painon pitämisessä kurissa? Milmaista ruokavaliota olette noudattaneet? Miten neuvolassa ja muualla on suhtauduttu ylipainoonne?

Kommentit (13)

Vierailija

Jännää miten se riippuu ihan siitä ihmisestä joka nyt neuvolassa yms. sattuu tulemaan omalle kohdalle onko hysteerinen painosta ja missä vaiheessa.

Itse odotan nyt ensimmäistä rv6 ja painosta ei mitään tietoa, en omista vaakaa. Viimeksi vaa´alla käydessä taisi näyttää ylärajaa normaalipainoiselle, eli n. 70. Mutta sen jälkeen oli jo aloitettu tupakkalakko, jolloin nanna maistui... Enpä ihmettelis yhtään jos neuvolan vaaka taipuu yli 75kg. Eli ylipainon puolelle. Ei sitä kyllä kropasta huomaa, tasaisesti on tullut joka mutkaan.

Vierailija

Eli ylipainoa runsaasti. Paino nousi raskauden loppumetreillä vain 6kg.

Oksensin alusta loppuun asti. Rasvaiset herkut eivät maistuneet. Vihannekset, marjat, puuro, vesi maistui.

Vierailija

Itsellä on nyt n. 10 kg ylipainoa, mutta ovat aika hyvin ' jakautuneet' kun olen suhteellisen pitkä (183cm).

Esikoista odottelen nyt vasta viikolla 5, mutta mietiskelen nyt jo painonnousua ym. Toisaalta mun painoa ehkä (toivottavasti) vähän pitää kurissa se, että nyt en litki sidukkaa ja olutta joka ilta =) Nyt kylläkin litkin alkoholitonta olutta tölkin pari illassa, mutta toivottavasti se ei kauheesti lihota..enpä ole huomannut edes katsoa purkin kyljestä kalorimääriä =)

Ei voi kun toivoa, että itsehillintä pelaa ja alkaisin haluta vaan tosi terveellisiä juttuja =D

t. poppis

Vierailija

Ennen esikoista ylipainoa oli n.40kg. Terkkari vihjaili painosta ja lääkärin ensimmäinen kommentti oli: mitä meinaat tehdä tälle painolles? En tehnyt mitään, koko ajan protestoin sitä, ettei saa tulla kiloja. Tuli tunne, ettei ylipainoinen saisi tulla raskaaksi. Sokeriarvot oli ok ja painoa tuli kaikkiaan 4.5kg lisää. Tyttö syntyi rv42 ja painoi 3.590kg. Sairaaalaan jäi 8kg ja imetys vei 12kg. Nyt odotan toista, rv 22+1. Paino noussut tähän mennessä 800g. Nyt lähtöpaino ei ollut ihan niin huima, mutta liikaa kuitenkin. Nyt terkkari suhtautui ihan erilailla, ei vihjailuja.

Vierailija

Olen reippaasti ylipainoinen. Esikoisen kanssa paino nousi n 8kg, lopussa taisi turvotuksia olla aika lailla. Diettiä olisi pitänyt pitää silloinkin kohonneiden sokeriarvojen takia, mutta enpä ollut niin tarkka, kun paino ei noussut liikaa. Vauva painoi syntyessään 4200g, joten hieman sokerilla kasvatettu oli:) Nykyisen raskauden aikana paino on noussut 4,2kg ja rv nyt 34+1. Nyt sokeritkin ovat nousseet korkeammiksi, joten olen ollut tarkemmalla dietillä jo jonkin aikaa.

Dietin pitäminen on haastavaa, kun koko ajan tekee mieli makeaa ja hyvää... Pullat, suklaa ja suolaiset on pakko karsia minimiin. Jäätelöä tulee vielä lämpimillä keleillä syötyä... En pidä kotona ollenkaan vierasvarapullia, koska minun suuhunhan ne menee. Miehellekin on pitänyt opettaa, että karkkikätköjä ei saa olla. Yritän syödä kaksi ateriaa päivässä ja tarvittaessa välipalat, jotta nälkä ei aja harkitsemattomiin tekosiin. Kauhean työlästä vain vääntää itselle kotona päivälläkin ruoka.

Neuvolassa on suhtauduttu ihan hyvin minuun. Esikoisen neuvola-ajan th oli tosin paljon mukavampi. Nykyiseltä olen välillä saanut kuulla nättiä piikkiä dietin pitämisen haasteista. Ja joka kerta ihmettelyn, että eihän sulla ole verenpaineet nousseet, vaikka th sitä aina odottaa... Mutta olen ottanut sellaisen asenteen, että itsehän kiloni kannan ja syömisistäni vastaan, joten eipä ole muiden ongelma.

t. mm

Tsemppiä

MissSilver:

Lainaus:

Hei kaikki reippaasti ylipainoiset odottajat,

Kiinnostaisi kuulla ja jakaa kokemuksia raskaudesta ja painosta. Miten olette onnistuneet raskauden aikana painon pitämisessä kurissa? Milmaista ruokavaliota olette noudattaneet? Miten neuvolassa ja muualla on suhtauduttu ylipainoonne?

Vierailija

Elikkäs esikoista kun aloin odottamaan oli painoa 79kg,pituutta 165cm..raskauskiloja tuli 9 ja ne jäi laitokselle..toista kun aloin odottamaan painoin 89kg..kiloja raskaudenaikana tuli 8..kolmatta kun aloin odottamaan painoin 93.7..raskaus päättyi kuitenkin km rv:lla 10,nyt olen raskaana rv 4+6 ja painoa on 90kg.Toivon ettei kiloja tulisi paljoa.

Mutta siis se miksi tähän halusin kirjoittaa on se että ihan äskettäin perustin yhteisön ylipainoisille kuumeilijoille ja raskaana oleville!!Toivon että mahdollisimman moni liittyisi siihen niin voitais jutella henk.kohtaisemmin ja pitää taulukoita jne.:)

TERVETULOA MUKAAN!!!

http://groups.msn.com/Ylipainoisetkuumeilijatjaodottajat

Jonzu

Vierailija

Ennen raskautta mulle oli " vakiintunut" semmonen 10-15 kg ylipaino eli painoin keskimääärin 75kg. (Olen 168cm pitkä).

Vaikka en sen kummemmin laihdutellut niin se vaan heitteli ehkä liikunnan mukaan. Nyt painoin ennen raskauden alkua 79kg, joka on nyt tälle rv10+ tultaessa tippunut 76 kiloon.

Muutin ruokavalioni täysin raskauden myötä ja sitä edesauttoi etova olo kovasti: kasviksia, vihanneksia, jukurtteja, viiliä, myslejä jne..jne..

Neuvolassa ovat suhtautuneet todella asiallisesti, itse asiassa ovat sitä mieltä etten edes ole kovin ylipainoinen vaikka BMI:kin sen todistaa (28). Vaikka paino on nyt tippunut, eivät ole siitäkään nurisseet. Kysyivät toki syyn (varmistivat etten laihduta) ja kun kuulivat ruokavalioni niin sanoi, että voi vielä enemmänkin tippua.

Mulla varmaan hämää tämä kropan rakenne: olen koko lailla muualta hoikka vain vatsa kasvaa, siis takapuoleni on tosi hoikka ja pieni. Tämä tietysti on siinä mielessä huono, että sitä kertyy myös sisäelimiin.

Tässä nyt odotellaan ja katsellaan sekä toivotaan että painoa ei tulisi kovasti lisää. Vatsa on nytkin turvonnut jo niin ettei farkut yms mene kiinni. Tuntuu että tälläisellä kropalla varustettuna tuo vatsan kasvu alkaa heti: pienikin kohdun kasvu työntää muuta kertymää heti edellään ja varmaan on nestettäkin seassa.

Milloin teillä muilla pidemmällä olevilla vatsa oikein todenteolla alkaa kasvamaan?

Mary rv10+5

Vierailija

ja raskauden loppupuolella TODELLA paljon ylipainoa.

Paino nousi 40kg!

Ruokavaliotani syytän ensimmäisten 10kg kohdalla. Söin makeaa, suolaista enkä liikkunut paljonkaan.

Sokerirasituksessa kävin ja " jäin kiinni" .

Piikittelyä monta viikkoa, koska arvot eivät pysyneet kurissa.

Loppuraskaudessa raskausmyrkytys ja turvotusta paljon.

Pojan painoarvio oli 4.5kg (korkeintaan sanoi kätilö) mutta syntyikin rv:llä 41+3 5160g.

Sairaalasta lähdimme 12pvän kuluttua ja paino oli pudonnut 26kg!

Vanhat vaatteet mahtuivat päälle suunnilleen ja kengätkin menivät jalkaan.

Tiivistettynä:

Seuraavassa raskaudessa en jämähdä paikoilleni, en syö ylimääräisiä (tai ainakin mahdollisimman vähän).

Nämä jo oman olotilan vuoksi ja sen takia, ettei poika (heh, vauva siis..)

kasvaisi turhaan liian isoksi.

Eräs lääkäri sanoikin että lisäenergian tarve raskaana olevalle on yhden ruisleivän verran vuorokaudessa.

Tätä noudattaen seuraavalla kerralla ehkä mukavampaan synnytykseen ja raskauteen.

10kaks ja ukon köriläs kohta 6kk

Vierailija

Itselläni ei ole kamalasti ylipainoa mutta noin 15 kiloa ylimääräistä on jos ei raskauskiloja oteta huomioon. Lopetin tupakoinnin hieman ennen raskaaksi tuloa ja se aiheutti tuon 10 kilon painon lisäyksen kuukaudessa. Kamala taakka.

Neuvolassa on sanottu vain että nyt ei saa painoa tuijottaa ja laihduttaa ei kuulemma raskaana saa????

Närästys on kyllä hirveä ja helpompi olisi varmasti olla jos olisi hoikempi.

Vierailija

Eka raskaudessa paino alkoi tippua ja tippui melkein 9kg mutta vauva kun voi hyvin niin neuvolassa oltiin iloisia...paino tippui vielä imettäessä ja sen jälkeen mutta kaikki tuli korkojen kera takaisin.Nyt odotan toista ja painoni tippuu taas.Kehoni reagoi sitten näin päin ja iloinen olen.Nyt olen varautunut korkoihin ja niitä en anna tulla takaisin enää.=) Hassua että entiset vaatteet käy isoiksi vaikka olen raskaana....

Vierailija

Mua ärsytti suunnattomasti ensimmäisellä neuvolakäynnillä terkkari, joka ei suostunut uskomaan, että mun 8. raskausviikon paino ei ollut sama, kuin paino ennen raskautta! Painoa oli tullut ensimmäisen raskauskuukauden aikana ainakin viisi kiloa, kun en ollut jaksanut liikkua ollenkaan. Mulla ylimääräisiä kiloja siinä neuvolan punnituksessa 7-8 kg, ja ennen raskautta olin ollut normaalipainoisen ylärajoilla. Silti neuvolan terkkari passittamassa sokerirasitukseen! No, nyt painoa ei ole tullut kuin reilu 200g viikossa, joten ehkä se kauhistelu vähenee jatkossa. Mutta jotenkin jäi sellainen kuva, että neuvolassa katsotaan pelkkää painoa, eikä sillä miten kilonsa kantaa ole mitään merkitystä.

Vierailija

Esikoista odottaessa lähtöpainoa oli 5-10kg liikaa. Raskaus meni hyvin, sokerirasitus tehtiin (=normaali) ja painosta ei koskaan valitettu neuvolassa. Painoa tuli 16kg. Tulin silloin raskaaksi eka yrittämästä. Synnytys meni hyvin, poika painoi 3310g.

Kiloja jäi sairaalaan 4! Ei yhtään enempää. Siinä se paino sitten pysyikin, välillä laski pari kiloa, välillä nousi muutaman kilon.

Toista lasta yritettiin eka kotikonstein 2v kunnes menin lääkäriin. Sain ohjeeksi laihduttaa 20kg ja tulla sitten uudestaan. No, ei siitä mitään tullut, mutta menin n. 6kk päästä toiselle lääkärille. Hältä sain Clomifen + Terolut-reseptin (mulla oli koko tuon 2,5v tosi epäsäännöllinen kierto, saattoin olla 3kk ettei tullu menkkoja). Sitten tärppäsi ekasta Clomikierrosta. Lähtöpainoa oli 20-25kg liikaa. Raskaus meni hyvin, sokerirasitus oli normaali. Painoa tuli 7kg ja terkkari oli aivan kauhea (eri kuin ekalla kerralla) Koko ajan vaan odotti, että millon tulee verenpaine- tai sokeriongelmat, arvioi vauvan reilusti yli 4kg:ksi, juoksutti tyhjää äitipolilla jne. No, tyttö painoi 3000g ja synnytys meni hyvin. Samoin verenpaine ei ollu kertaakaan koholla. Melkein kaikki raskauskilot jäi taas mahalle roikkumaan.

Kolmas lapsi sai alkunsa 2kk yrityksen jälkeen (oli TOSI iso yllätys, luulin että siihen tarvitaan taas vuosia ja Clomit..). Tuossa välissä sain laihdutettua, mutta ylipainoa oli taas raskauden alussa 15-20kg. Terkkari oli sama kuin ekalla kerralla ja ei puhunut painosta mitään. Sitä tuliki taas 16kg ja loppuajasta olin valtava! Sokerirasitus tehtiin taas, oli normaali. Synnytys meni hyvin ja tyttö painoi 3410g.

Melkein heti synnytyksen jälkeen päätin viimein ottaa itseäni niskasta kiinni ja lähteä hitaasti, mutta varmasti tavoittelemaan normaalipainoa. 16kg lähti mukavasti, sitten tuli joulukuu ja suklaa yms maistui. Tuli sitten 5kg kuukaudessa takasin. Laihista oli tarkoitus jatkaa tämän vuoden puolella, mutta tulinki ehkäisystä huolimatta raskaaksi ja lähtöpaino oli sama kuin edellisellä kerralla. Terkkariki on sama, ihana ihminen. Kuulemma ei tarvi nyt mennä sokerirasitukseenkaan, kun aiemmat raskaudet on menneet niin hyvin. Nyt on menossa rv 19 ja painoa tullut 4kg. Ihan sopivasti neuvolan mielestä, itsellä pelottaa, että taas paisun aivan järkyttäväksi.

Vierailija

Kun rupesin odottamaan esikoista, painoin sen 60kg.

Lopetin tupakoinnin kun plussasin (yllätysvauva, muutenhan olisin lopettanut jo aiemmin!).

Samalla me muutettiin ja kuntosali jäi, muutenkin liikunta väheni....

Ja tulos: +38 kg!

Sairaalaan jäi 10 kg, mutta osa tuli vielä takaisin imettäessä.

Esikoinen oli yliaikainen ja painoi vain hiukan yli 3kg joten en usko että lasta voi millään sokerilla kasvattaa!

Uudelleen tulin raskaaksi kun vauva oli 4kk, lähtöpaino tällä kertaa 88kg.

Nyt sitten olen puolessa välissä, eikä ole tullut vielä yhtään kiloa :)

Aion pitää tämän linjan, että paljon liikuntaa! Välillä olen herkutellut (välillä= joka päivä) mutta käyn sitten illalla reippaalla lenkillä niin ei jää painolastiksi... Nyt ei ruokahalu tosin ole ollut samaa luokkaa kuin viimeksi.

Neuvolasta ei kommentoineet ekan raskauden aikana mitään, vaikka paino nousi hurjana, ja nytkään ei ole sanottu mitään.

Uusimmat

Suosituimmat