Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

mistä nimistä ette pidä

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Täällä on paljon ihania nimiä ja haetaan apua nimen antoon, hyvin tuloksin. Harvoin kritisoidaan nimiä, hyvä niin, koska makuasioista ei voi kiistellä. Nyt haluaisin kuitenkin tehdä pientä galluppia mistä nimistä ei tykätä. Eikä kannata välttämättä etsimällä etsiä mitään nimihirviöitä vaan ihan yleisiä nimiä tai vähän harvinaisempiakin joita kuitenkin annetaan. Itse tykkään kovasti vanhoista nimistä ja tiedän että joku on varmaan kauhistellut kuullessaan lapsieni nimet.

itse en tykkää moderneista nimistä kuin joistakin vaan. Uudet nimet jotka liittyvät luontoon pidän.

Mitkä on teistä " huonoimmat " nimet kaveripiirissänne esimerkiksi.

itse en pidä esim. nimistä Jemina, Janica, Janna tai pojista Miro. En myöskään pidä perus suomalaisista nimistä joihin on k-kirjaimen tilalle vaihdettu c-kirjain esim mica. Myös ulkolaiset nimet vaatisivat siihen mielestäni seurakseen Ulkolaisen sukunimen tai jomman kumman vanhemman kytköksen ulkomaille. Ei esim. Patric Virtanen.

Nämä on makuasioita ja toivon että kukaan ei loukkaannu, mutta vaihteluksi haluaisin tehdä tällaista en pidä-galluppia.

Sivut

Kommentit (33)

Vierailija

... en pidä useimmista vanhoista suomalaisista nimistä, vaikka niihin toisaalta alkaa yleistymisen myötä tottuakin (en kuitenkaan edelleenkään itse laittaisi niitä, harvoja poikkeuksia lukuunottamatta). Siis sellaisista nimistä, joita itse muistan vanhojen mummojen tai pappojen niminä tyyliin Viljami, Veikko, Urho, Tyyne.

En pidä myöskään oman tai edellisen sukupolven nimistä, tyyliin Päivi, Heidi, Mika, Pirjo, Ritva, Jari jne. Tai siis en ainakaan osaa kuvitella niitä pienelle lapselle.

En pidä myöskään niin erikoisista nimistä, etteivät kuulosta nimiltä ollenkaan vaan täysin tekemällä tehdyiltä (useimmat erikoiset nimet ovat kuitenkin ihan ok). Myös sellaiset erikoiset nimet, jotka on tehty muuttamalla normaalista nimestä yksi kirjain, tyyliin Janina=>Jenina ovat musta vähän kummia.

Vaikka pidän vierasperäisistä nimistä, mielestäni ne eivät sovi suomalaisen sukunimen kanssa, enkä itse ikimaailmassa antaisi omalle lapselleni nimeä tyyliin Caroline Mäkinen.

Vierailija

Minulla on kans Niko viimeisiä nimiä almanakassa mitä laittaisin.

Usein nimiin liittyy jokumielleyhtymä joka vaikuttaa sen " tykättävyyteen"

Vierailija

Monet tässä jo mainitut ovat minulle ei-mieluisia, mutta pahimmat vibat saan usein yhdysnimistä. Pahimpia ovat Wille-Valtteri ja Vili-Verneri -henkiset " vilkkaiden poikien nimet" ja tytönnimistä jostain syystä en kestä -Tuulia -loppuisia. Sini-Tuuliat, Suvi-Tuuliat ja muut, ei kerta kaikkiaan, ei.

Tietysti löytyy myös puhtaasti huvittavia yhdysnimiä tyyliin (keksitty esimerkki) Kimi-Väinö, mutta niille sentään nauraa toisin kuin noille alussa mainitsemilleni.

Vierailija

No, väristyksiä aiheuttavat nämä hörhelöiset sekamelskat, joissa

kirjaimia on korvattu " hienommilla" (Carolina, Elizabeth, Marco...) ja

yleensäkin vierasperäiset suomalaisen sukunimen kera (Eric Ridge Virtanen).

En myöskään pidä lyhyistä lempinimen kuuloisista " koirannimistä" (Timi, Jeni, Semi, Simi, Rene...)

Mutta kaikenkaikkiaan nimimaku näköjään muuttuu ja laajenee ja ymmärtämys erilaisia kohtaan kasvaa. Vaikka en kaikkia omalleni laittaisi, ymmärrän, että joku toinen voi tykätä nimestä ja haluta sen lapselleen. Onneksi kaikki eivät kanna samaa nimeä!

Vierailija

" Lempiniminimet" kuten Osku, Santtu, Samu, Eetu

Monet lyhyet nimet kuten Roni, Niko, Toni, Ari, Neea, Kiia, Tiia, Mira

Muunnokset tavallisista nimistä kuten Jami, Miko, Jonne

-ja-loppuiset nimet: Sonja, Tanja, Ronja, Katja...

Tytöillä monet s:llä alkavat nimet: Sanni, Senni, Siiri...

Suurin osa P:llä alkavista nimistä

Vierailija

Mutta on totta, että on nimiä, joista en vaan yksinkertaisesti pidä. Kaikilla kai on? Ja koska olen tällainen totuuden torvi, enkä kovin hiljainen ja diskreetti, veikkaanpa että jotkut vakiopalstailijat osaisivat jo sanoa nimiä joista en pidä... ;o)

Pidän paljon siitä, että nimessä on pontta, tomeruutta ja reippautta. Ei sitä loputtomasti tarvitse olla, mutta sentään. Pehmeät nimet kun ovat sitten helposti liiankin lällyjä. Esimerkkinä Nella, Viivi, Inna, Onni, Veeti ja Eeli.

Nimessä saisi mieluiten olla jokin " selkärankainen" kirjain, kuten k, r, p, s tai t. J-kirjain on minusta valitettavasti ruman kuuloinen, joten suurin osa J-alkuisista nimistä on minusta " rumia" tai vähintäänkin en-ikinä-antaisi-tätä-nimeä- kategoriaa. En yleensä myöskään pidä nimistä, joissa on j keskelläkään.

Sofia nimen suosiota en mitenkään voi ymmärtää, minusta nimessä ei ole mitään ihmeellistä ja minulla tulee mieleen Bulgarian pääkaupunki. (Meillä oli koulussa tyttö nimeltä Sofia, ja muistan hänet koulukiusaajana, ehkä assosiaatio tulee niinkin kaukaa?) Aavasta tulee mieleen rannaton, lohduton meri. Kaamea assosiaatio!! Muistakaan luonto- ja muista merkitysnimistä en myöskään kauheasti pidä, enkä edes tiedä miksi... Kai minusta nimen pitäis olla vaan nimi. En yleensäkään pidä 4-kirjaimisista nimistä, tai vielä lyhyemmistä, ne vaan ovat nimeksi liian lyhyitä. Lisäksi nimet, jotka ovat selviä lyhennyksiä ja/tai lempinimiä eivät ole suosikkejani. Esimerkkejä poikien puolelta, joista en pidä yhtään Niko, Eetu ja Jere.

Ai niin ja vielä yksi kategoria. Asun itse ulkomailla, ja ehkä siksi ajattelen tästä voimakkaasti, mutta en ikinä voisi antaa lapselle nimeksi Fanny tai Vili... Se miten englanninkielinen lukisi ne, kuulostaa tasan naisen ja miehen sukuelimiltä. Nimenä Fanny (y:llä lausuttuna) olisi ihan nätti muuten, mutta se merkitys... Todennäköisyys, että suomalaislapsi asuisi koko ikänsä vain Suomessa, eikä koskaan tapaisi ulkomaalaisia on minusta niin pieni, että ei millään pahalla, mutta en voi tajuta, että monet vanhemmat tänäkin päivänä -tietäen tämän!- silti päätyvät noihin nimiin. ...

Toivottavasti kukaan ei nyt loukkaannu henkilökohtaisesti, se ei ole tarkoitukseni. Nämä nyt vaan ovat minun mielipiteitäni.

yst. terv. abaco

Vierailija

- keksityn kuuloiset nimet

- nimet, jotka syntyy, kun muutetaan esim. yksi kirjain jostain vakiintuneesta nimestä

- sama kuin edellisellä kirjoittajalla eli nimet, jotka miellän vanhojen mummojen ja pappojen nimiksi

Vierailija

koska pelkään pahoittavani jonkun mielen haukkumalla/lyttäämällä nimen, vaikkei sitä ole " pyydetty arvioimaan"

Mutta on kyllä totta, että kaikilla meillä on omat " en-laittaisi" -nimet ja makuasioista ei voi kiistellä. Ja onneksi makuja on monia, niin sitten on nimiäkin!!

Nämä siis mistä minä en pidä omalla kohdallani, mutta muilla eivät minua haittaa.

pohjustuksen jälkeen paljastuksiin.

Mulle ei kolahda

-Jessikat, Jonikat, Jeritat, Samitat

-Marco ja Mircca Yli-Mäki-Kokkilat

-yltiöröyhelöiset prinsessanimet

-lellunlöllöt-nimet ilman sitä jotain (<- ja tää onkin se hankalin juttu, esim- Salla on tosi kiva, Malla ei)

Samoin yritän orientoitua näkemään omat lapsenlapseni, mahdolliset Pirkot ja Ritvat, Maurit ja Pertit avoimin mielin.. =D

Vierailija

Toni,Joni,Arto,Aki,Ari,Anssi,Asko,Atte,Erkki,Elmeri,Esa,Esko,

Hannu,Harri,Heikki,Hermanni,Ilkka,Ilpo,Ismo,Isto,Jani,Jari,

Jarno,Jere,Jesse,Jimi,Jori,Jouni,Jouko,Jyrki,Kaarle,Kalevi,Keijo,Kim,

Kyösti,Kustaa,Mauri,Mika,Osmo,Sampo,Otto,Ossi,Pasi,Saku,Seppo,

Tatu,Tero,Turo,Timo....ja tytöistä..

Aada,Heta,useimmat J-alkuiset Jannikat ja Jonnat..Moona,Sara,Rosa,

Salla,Sonja,Teresa,Veronika ja viveka.

Tässä nyt joitain poimintoja..ja minusta on tylsää antaa muksuille samalla kirjaimella alkavat nimet...varsinkin jos niitä rupeaa olemaan 5 tai 6 J-alkavaa nn-aa....

Vierailija

Äkkiseltään tulee mieleen vain Aino.

Anna ja Maria ei kuulosta kenestäkään ulkomaalaisilta nimiltä - mutta miltä ne kuulostivat silloin kun ne rantautuivat Suomeen satoja vuosia sitten kristinuskon myötä?

Moniko äiti vierasti niitä silloin?

Anna on varmasti ollut heistä suorastaan rivo nimi, ja Maria on varmasti korskahtanut monen suuhun liian oudolle. :)

Vierailija

Itse en pidä noista c-nimistä, enkä myöskään suurimmasta osasta J:llä alkavista (poikkeuksiakin on).

Eniten minua miellyttää kalenterissa olevat nimet, joten monet kalenterin ulkopuolelta annetut nimet saavat minut kohauttamaan kulmakarvojani.

Mutta kuten joku sanoikin, jonkin ajan kuluttua oudon ja vähemmän miellytävän kuuloinen nimi alkaa kuulostaa ihan ok:lta. Esimerkkinä ammoin vieroksumani Aapo tai Alma, nykyään kuulostavat kivoilta.

Vierailija

Erityisesti nimestä Sohvi.

Sofia, Emilia, Sara ja Iida on myös sellaisia mitkä ei ole makkuuni.

Pidän kyllä monista oman ikäluokkani nimistä ja vanhemmista, esim. Marika, Jaana, Mirkka....

Poikien nimissä ei suosiossa minulla: Oiva, Onni, Sulo, Armas

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat