Vauvan yksin nukahtaminen...

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Meillä poika 4kk ja nukutus on alusta saakka ollut vaikeaa. Alussa hän ei nukkunut kun vaunussa mutta pikkuhiljaa saatu nukahtamaan myös omaan sänkyyn. Hän nukkuu monet pätkäunet päivässä joten nukutuskertoja on monta. Nukutus menee jotakuinkin näin: Laulan aina hänelle saman tuutulaulun, oli yö tai päivä ja laitan tutin suuhun ja liinan silmille. Muuten ei malta laittaa silmiä kiinni. Sitten alkaa mahdoton tutin imeminen ja jalat ja kädet huitoo, ei itke kuitenkaan. Joskus nukahtaa 5 minuutissa, joskus menee 40 minuuttia...Päivät ja illatkin tuntuu olevan yhtä nukuttamista. Voiko tämän ikäistä vauvaa opettaa jo nukahtamaan yksin? miten teidän muiden vauvat? kiitos neuvoista!

Kommentit (14)

Vierailija

Meidän vauva nukahti alkuun aina tissille iltaunille, mutta reilun 3kk iässä aloin nostamaan hereillä sänkyynsä jonne jäikin kiltisti. Jonkin aikaa saattoi yksin sängyssä jokellella ja menoa joutui välillä käydä rauhoittamassa, mutta ei juuri koskaan alkanut itkemään. Ajattelin, että onpas helppoa ja ihme että jotkut alistuvat nukutusrumbaan. No, nyt neiti on 9kk ja pari viikkoa sitten loppui yksinukahtaminen. Sänkyyn menee ihan kiltisti, mutta kun yritän lähteä huoneesta, alkaa heti itkemään. Muutenkin käy tosi kierroksilla eikä meinaa rauhoittua, saattaa olla ihan nukahtamispisteessä mutta alkaakin peuhata ympäri sänkyä. Ekat hampaat kyllä tulossa ja ehkä joku toivottavasti ohimenevä eroahdistusvaihe...

Vierailija

Tyttö on nyt muutaman päivän vajaa 6kk ja jo tähän mennessä on ollut jos jonkinmoista nukuttamisjaksoa. Toisinaan on huutokausia, jolloin lähes jokaisilla unilla unen päästä saadaan kiinni vain huudon saattelemina - toisinaan taas on helppoja kausia jolloin ei tarvitse muuta kuin nostaa tyttö sänkyynsä tai vaunuihin ja sinne nukahtaa itsekseen. Meidän toimintatavat nukuttamisen ajoittamisen ym. suhteen on kutakuinkin aina samat joten ainakin meillä lapsi vain ei aina " toimi" samalla tavalla. Toki varmasti lasta voi totuttamalla opettaa tiettyihin käytäntöihin, ainakin joissain määrin ja juuri lapsesta riippuen, mutta ainakin itse olen joutunut asennoitumaan siihen että vaikka nyt saisin lapseni totutettua johonkin käyttäytymismalliin niin eipä se silti välttämättä jatku enää viikon tai kahden kuluttua .. Mutta meidän tyttö on nyt muutenkin varsinainen tempperamenttipakkaus, joten silläkin lienee vaikutusta asiaan :).

Vierailija

Toiset vaan nukahtavat kun jätetään nukkumaan. Sitten toiset " kouluttavat" lapsen nukahtamaan, joillain sekin kai toimii. Meillä 2-vuotiaskin vielä nukutetaan kainaloon köllimällä vieressä, joten arvaatte varmaan minkä kannalla minä olen...Joskus olen tuntenut tästä lapseni " huonosta" tavasta huonommuutta, mutta tämä sopii meille ja kun yritin nukuttaa lasta jättämällä vaan nukkumaan, niin siitä tuli vain jatkuvaa ravaamista ja itkua puolin ja toisin. Meille sopii tämä, nukahtaminen käy rauhallisissa merkeissä hyvin mielin. Meidän neidillä on ollut alusta saakka nukahtaminen ja nukkuminen vaikeaa ja levotonta, alkoi kävelemään tukea pitkin 6kk iässä joten voitte kuvitella mikä rumba siitä silloin alkoi. Kaiken kaikkiaan eka vuosi oli aika hulinaa, nyt nukkuu kyllä jo useimmiten yönsä läpi, vaikka usein puhuu ja naureskelee unissaan ja muutenkin pyörii kuin väkkärä.

Vierailija

mutta pakko sanoa. :) PILKUKAS, olen huomannut kirjoituksiasi ennekin, erityisesti koska silloin tällöin lueskelen jouluisten pinoa. Olen kiinnittänyt huomiota siihen, että teidän neiti tuntuu olevan hyvin paljon samanlainen kuin meidän. Nyt esimerkkinä tämä nukahtamisjuttu. Paljon muitakin juttuja on tullut vastaan, en nyt muista enempää, mutta muistan tyttösi nimen (on tosi kaunis!) ja muistan monesti ajatelleeni, että onpa tuo tyttö samanlainen kuin meidän Matilda. :) (Matildalla ikää ensi viikolla 6kk)

Nukahtaminen on meilläkin siis suuri ongelma, viime aikoina alkanut erityisesti rassaamaan kun on aina iso homma saada tyttö nukkumaan. Tyttö ei tosiaankaan nukahda itsekseen, kaikki temput ja niksit ollaan kokeiltu. Tästä nyt ei ap:lle ole hyötyä, mutta minäkin olen vain tyytynyt ajattelemaan, että tämä vauva ei itse nukahda ja sillä siisti. Vielä en ole aikuista tavannut, joka ei itse nukahtaisi, joten eiköhän tuo meidänkin neiti joskus opi... :)

Vierailija

Toiset vaan nukahtaa/nukkuu helpommin kuin toiset, eikä sille sinänsä mitään voi.

Meillä homma toimi niin, että vauva nukkui alusta saakka omassa sängyssään ilman mitään tuttia. Sinne hänet laitoin yösyöttöjen jälkeen jokeltelemaan, enkä jaksanut odottaa nukkuuko se vai ei, vaan nukahdin itse sitä ennen. Ajattelin että vauvalla kaikki on ok niin kauan kun ei itke. Päiväuninukutus sujuu vaihtelevalla menestyksellä. Joskus pitää sylitellä, lauleskella ja juottaa lohtumaitoa, joskus taas riittää kun laittaa sänkyyn unilelujen sekaan.

Jospa kokeilisit, että kun laulat sitä tuutulaulua, niin vähitellen hipsit poispäin, koko ajan laulellen. Voisit tehdä kaikkea muuta, esim. laittaa ruokaa, lukea lehteä, surffata netissä tms (riippuen tietty millainen asunto teillä on) samalla laulaen niin että vauva kuulee, eikä näin ollen ahdistu. Siten myös nukuttaminen sujuisi muiden hommien ohessa, eikä olisi rasittava sessio itsessään.

Vierailija

Aloimme opettamaan nyt nelikuista poikaamme vähitellen nukahtamaan itsekseen sänkyynsä. Syynä oli jatkuva yöheräily, minkä seurauksena vanhemmat meinasivat väsähtää ihan täysin.

Poika oli aikaisemmin nukahtanut tissille, josta sitten nostin hänet sänkyyn. Aloimme laittaa häntä sänkyynsä iltasyönnin jälkeen hereillä. Ja voi luona sitä huutoa! Aluksi huuto alkoi jo siinä vaiheessa, kun vauva huomasi että häntä ollaan laskemassa sänkyynsä. Emme antaneet hänen kauheasti huutaa sängyssä, vaan pidimme sylissä. Sänky - syli väliä toistettiin sitten kymmeni kertoja, mutta tissiä en antanut. Aluksi poika suostui nukahtamaan vain syliin, mutta nyt hän jää hyväntuulisena iltasyönnin jälkeen sänkyynsä. Kun vauva inahtaa, käyn katsomassa, sanon saman unilauseen ja puuhailen jotain lähistöllä. Meidän vauvalle sopi se, että hän kuuli äänemme lähistöllä. Silloin hän uskaltaa nukahtaa itsekseen, kun ei ole yksin.

Nyt nukahtaa siis hyvin, mutta kyllä me 3 viikkoa taisteltiin, joskus iltaitkua oli jopa 50 min!

TSemiä!!!

Vierailija

Olen itse opettanut kaikki lapseni nukahtamaan yksin. Laitan sänkyyn, peittelen ja pusuttelen ja toivotan hyvää yötä ja menen pois. Kun olen tehnyt näin vauvasta asti he ovat tottuneet nukahtamaan itsekseen. Välillä he ovat nukahtaneet heti välillä kuulunut jokeltelua ym. Ikinä he eivät ole pelänneet ja eihän se pelottavaa olekaan. Näin myös yöllä herääminen ei ole kauheaa kun he eivät säikähdä sitä että ovat yksin. Itse ajattelin että en jaksa joka päivä monen tunnin nukutus rumpaa ja hermot kireellä nukuttamista jos itsekin sattuu olemaan väsynyt. tämä on toiminut meillä hyvin. Lapset menevät hyvillä mielin itsekseen nukkumaan.

Vierailija

Voi että olen ihan kateellinen teille, joiden vauvat jää itsekseen sänkyyn ja nukahtaa sinne. Meillä ei vauvaa (4kk) todellakaan voi laittaa sänkyyn ja jättää sinne itsekseen jokeltelemaan ja nukahtamaan, koska huuto ja itku alkaa jo siinä vaiheessa, kun nostan hänet sänkyyn! Yritän tietysti tutilla rauhoitella, mutta yleensä nukuttamiseen menee kyllä aikaa!

Vierailija

Ihan tosi, ei tuo kaikkien vauvojen kohdalla toimi tuo " totuttaminen" . Meillä on yksi lapsi joka oli helppo totuttaa mihin tahansa. Hän on edelleen tällainen, tottuu uuteen nopeasti, pahemmin protestoimatta. Hänen kanssaan ei ole ollut mitään ongelmia siirtää isoon sänkyyn, siirtää omaan huoneeseen, ottaa tutti pois (vaikka oli jo melk. 2v), lopettaa imetys jne. Kaksi muuta eivät suin surmin olisi nukahtaneet itsekseen. Tai no, ehkä ne ois tuntikausien kiljumisen jälkeen nääntyneet sänkyynsä. Esim meidän kuopusta ei saaneet kätilötkään synnytyslaitoksella nukahtamaan sänkyynsä itse (eli siis todella aikasin yritettiin), vasta nyt kun tyttö on 13kk osaa ylipäätään nukahtaa sänkyynsä. Mutta tämä asian vierestä.

Jos lapsesi kuitenkin noinkin kivasti nukahtaa ilman huutoja niin luulen että hän voi hyvin oppia nukahtamaan itsekseen. Samat rutiinit vain joka kerran, vaikka pieniu yölamppu ja joku sellanen soiva mobile. Kokeile ihmeessa!

Vierailija

Siis " pitäisikö" tuon ikäisen nukahtaa itsekseen? Minulla on kokemusta vain meidän pian puolivuotiaasta tyttärestämme, joka ei tosiaankaan nukahda itsekseen. Nukuttaminen on ollut aina melkoista rumbaa, kovin helposti ei tyttömme vain kykene nukahtamaan tai rauhoittumaan niin, että voisi nukahtaa. Kai vauvojen temperamentti vaikuttaa asiaan?

Ollaan joskus kokeiltu laittaa sänkyyn ja annettu olla siellä - tuloksena hillitön huuto. Kaipa sitä huudattamalla voisi opettaa, mutta en ole vielä kyennyt. Vaunuissa nukkuu päikkärinsä (vaunuja saa kyllä joskus vatkata aika kauan), joskus useamman tunnin pätkissä, joskus heräilee puolen tunnin välein. Minusta tuo riippuu usein ilmasta, kolealla ilmalla nukkuu paremmin kuin aurinkoisella ja lämpimällä, vaikka vaatetus on ollut aina sään mukaan. Iltaisin nukahtaa tissille, se on ollut helpoin keino, vaikkakin huono siinä mielessä, että siitä on tullut tapa ja tuosta tavasta on pian päästävä eroon. Tutista meillä ei ole apua, kun sitä ei syödä.

Tästä kirjoituksesta ei ollut varmaan sinulle mitään hyötyä, mutta ajattelinpa kertoa, että on niitä muitakin huonosti nukkuvia vauvoja. Onhan se rankkaa, kun vauva ei tunnu nukahtavan juuri koskaan ilman taistelua. Jotenkin siihen on jo tottunut, että meidän vauvamme ei ole helposti nukahtavaa sorttia. Uskon kuitenkin, että joskus vielä meilläkin nukahdetaan itsekseen. :)

Tsemppiä ja toivotaan helpotusta nukuttamisrumbaan!

-Pilkku & Sara-Ellen 5,5 kk-

Vierailija

minulla poika kohta 5vko, ja olen alusta asti nukuttanut omaan sänkyyn, kun imetinkin niin laitoin syötön jälkeen omaan sänkyyn, nyt saa pulloa ja omaan sänkyyn nukahtaa hyvin..joskus saattaa kitistä kun tutti tippuu mutta käyn kärsivällisesti laittamassa tutin suuhun kunnes nukahtaa sikeään uneen. ja yöllä kun herää syömään niin syötän sylissä ja siirrän sitten omaan sänkyyn ja unet jatkuu hyvin. tytönkin (5wee) opetin samalla lailla ja nukkunut aina omassa sängyssä hyvin..illalla kun vie sänkyyn niin sinne nukahtaa hetkessä. ei ole ollut mitään ongelmia.

peetu ja onni kohta 5vko

Vierailija

Kaksi muuta eivät suin surmin olisi nukahtaneet itsekseen. Tai no, ehkä ne ois tuntikausien kiljumisen jälkeen nääntyneet sänkyynsä.

*Mun vauvat ei tosiaan ole itsekseen nukahtavaa tyyppiä. Mutta ei se vauvana haittaa kun oppivat kuitenkin joskus nukahtamaan itse. Pääasia et nukahtaminen tapahtuu turvallisesti, tapahtuu se miten hyvänsä. :)

Vierailija

Onko teillä päivärytmiä? Joskus auttaa kun otetaan käyttöön selkeä rytmi, leikitään, syödään, nukutaan suurin piirtein samaan aikaan päivästä.

Meillä ollut joskus myös nukahtamisvaikeuksia, jolloin olen joutunut vauvaa " nukuttamaan" . Sitten ollaan taas opeteltu nukahtamaan yksin: kun huomaan että nyt vauva makaa rauhallisena sängyssä ja räplää unilelua niin poistun huoneesta.

Nykyään vauvan nukahtaa joskus kiltisti yksinään ja joskus joutuu useamman kerran käydä kellistämässä sänkyyn.

Meillä otettiin käyttöön varmaan juuri noilla vaiheilla unirätti. Tai vauva otti itse käyttöön...

-s-

Vierailija

Oletko kokeillut jotain nallea tai muuta unilelua. Meillä ainakin poika nostetaan omaan sänkyyn, tutti suuhun ja nalle kainaloon. Vähän aikaa saattaa kuulua jokeltelua, mutta yleensä nukahtaa suht helposti.

Voit myös kokeilla (jos imetät) laittaa nalleen muutaman tipan rintamaitoa, silloin se tuoksuu äidille ja tulee turvallinen olo.

Meillä on vain yksi tietty uninalle, jota ei anneta pojalle muihin leikkeihin. Ollaan ajateltu, että silloin yhdistää parhaiten kaksi asiaa eli nalle tarkoittaa nukkumista :).

Toivottavasti en ollut liian sekava

Voipi olla että sama nalle on pojalla vielä armeijassakin kainalossa että uni tulee :D

mammeli + poitsu 6kk

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat