Lapset pelkää just niitä asioita, mitä vanhemmat opettaa pelkäämään!

Vierailija

Pelottelu voi olla sanallista tai sihen riittää myös pelkkä vanhemman käyttäytyminen tai reaktio! Esim. joka koiran kohdalla vaihdetaan kadun toiselle puolelle tai Lordin kohdalla käännetään kanavaa! Ei lapsi pelkää kyykäärmettäkään luonnostaan!

Kommentit (12)

Vierailija

Lapseni oli löytänyt etanan ulkoa ja toi sen käsissään ihan innoissaan sisälle mulle näytille. Mähän säikähdin sitä, niin eiköhän alkanut itekkin huutaa ihan hysteerisena vaikka oli muina miehinä pidelly sitä jo pitkän aikaa.

Vierailija

Minulla on aspergerin syndroomaa poteva lapsi. Hänellä on aistiyliherkkyyttä, inhoaa ihan yli kaiken tietynlaisia ääniä. Saa hysteerisen kohtauksen joistakin lauluista/tunnareista, joita me aikuiset emme ymmärrä laisinkaan. Samoin pelkää esim. höyheniä, en ymmärrä miksi.

Mutta muuten varmasti on niin, että lasten inhoamisiin ja pelkoihin voi aikuinen vaikuttaa suuresti. Ei normaalilapsillakaan TÄYSIN, lapsi voi esim. säikähtää tv:ssä jotakin, jota aikuinen ei ymmärrä ollenkaan varoa.

Vierailija

Että oikein etanaa säikähdit, luulitko se limovan päällesi tuhatta ja sataa? xD

Vierailija:

Lainaus:

Lapseni oli löytänyt etanan ulkoa ja toi sen käsissään ihan innoissaan sisälle mulle näytille. Mähän säikähdin sitä

Vierailija

Minusta tuli samanlainen. Päätin, että mun lapsen ei tarvitse ukkosta pelätä ja oon niin " cool" ukonilmalla kuin vaan pystyn. On juteltu luonnonilmiöistä ja oon kertonu, että esim. ukkosta pitää tavallaan kunnioittaa, että ei saa mennä korkean puun alle yms. yms. Mutta ei toi lapsukainen ukkosta pelkää lainkaan.

Vierailija

Esimerkiksi ap:n mainitsema KÄÄRMEET on yksi ihmisen luontainen pelko. Kuuluu olennaisena osana koko ihmislajiin, ilmeisesti jotenkin niin on käynyt että käärmeiden pelko on ollut evolutionaarisesti suosiva tekijä. Ei se toki poissulje sitä, etteikö nämä evoluution suosimat vanhemmat olisi opettaneet pikemmin kuin geeneissä siirtäneet käärmepelkoa lapsilleen.

Samoin korkeat paikat tai liian kova vauhti pelottavat ihmistä luontaisasti koska hengenlähdön vaara siinä kasvaa, pelottavat myös useimpia pieniä lapsia.

Kaikki tämä tutkimuspohjalta siis...

Noin yleensä ottaen otsikko ei ole aivan totta, paremmin olisi " lapset pelkäävät ainakin niitä asioita, jotka vanhemmat opettava" . Pelkoja voi tulla myös muualta, esim. traumatisoivat kokemukset (koira puree) tai ne voi tarttua vaikka kaveripiiristä. Jotkut pelot taas ovat projisointia muualta.

Joka tapauksessa sinänsä ihan asiallinen ajatus, että vanhempien ei pitäisi ainakaan omia turhia pelkoja siirtää lapsille!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat