Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi lennätte turistimatkoilla? Vähät välitätte ilmastonmuutoksesta?

Vierailija

Ja sitten viedään vielä lapsetkin mukaan. Eihän ne voi kotimaassa lomailla. Ja oppivat siinä hyvin myös tavoille ja lentävät jatkossakin paljon.

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Matkustelemme koska se on kivaa -pääsee lämpimään pois täältä pimeydestä.

Lentokentälle menemme 350-hevosvoimaisela maastoautolla.

Että haistakaa viherpiipertäjät pitkä paska vaan...

Vierailija

Mutta silti aiomme lentää tänä talvena. Kerroinkin jo aiemmassa viestissä miten muulloin toimimme, enempää meidän perhe ei oikeastaan voi tehdä. Säästämme myös sähköä, lämmitämme pääsääntöisesti puulla taloamme, samalla teen ruoat leivinuunissa. Emme omista "turhia" sähkövempaimia, pyykki kuivuu ulkona, tiskit hoituu käsin, meillä on kaivovesi.

Mutta jokaikinen meidän valintamme vaikuttaa siihen millaisen maailman jätämme jälkeemme. Itse poden maailmantuskaa monesta asiasta. Mutta tuon lentomatkan me teemme jokatapauksessa.

Kannattaa miettiä ihan sitä arkeaan mitä siinä voi parantaa. Pienet teot auttavat, inhottaa kun ihmiset ajattelevat että ei voi vaikuttaa, ja kun jenkit ja kiina jne jne. Omaa laiskuuttaan vai tyhmyyttään, en tiedä.

Terv. ketjun alussa vastannut, en muista numeroa.

Vierailija

USAn, Intian ja Kiinan kaltaisia takapajuloita ei meidän päästöt ole kuin pieru saharassa. Vaikka koko eurooppa vähentäisi puolet päästöistään ei sillä pelasteta maapalloa kun nuo mainitsemani maat syytä paskaa ilmaan minkä kerkiävät.....

Vierailija

Miksi ap käytät tietokonetta? Entä autoa? Miksi käytät esim. sisälämmitystä tai lämmintä vettä, tai käytät muutenkaan sähköenergiaa? Miksi asut yhtä puulämmitteistä huonetta isommassa asunnossa? Miksi pitäisi matkustaa kotimaassa edes? Kaikkein ekologisintahan olisi pysyä paikoillaan...asua pienessä tuvassa ja viljellä maaplänttiä tuvan vieressä.

Kukin asettaa oman rimansa ekologisuuden suhteen, mutta yleisesti ottaen meidän suomalaistenkin ekologinen jalanjälki on valtava lensi lentokoneella tai ei. Jos ap tuomitsee lentämisen, miksei niin montaa muutakin "ylellisyyttä", jotka voi korvata uusiutuvilla luonnonvaroilla tai vain jättämällä tekemättä/käyttämättä?

Kotimaan matkailu on toki kivaa ja rikastuttavaa, mutta eihän se mitenkään KORVAA ulkomaanmatkoja; maailman näkemistä ja sen antamia elämyksiä. Ja jos pelkkää ekologisuutta miettii, niin sitten voi lomalla olla ihan kotonakin.

Vierailija

Mies on kyllä parilla työmatkalla "joutunut" lentämään, mutta minulla edellisestä kerrasta noin kauan ja lapset 4 ja 5 v. eivät ole koskaan lentäneet.

Vierailija

istut pilkkihaalareissa sisällä kotona kynttilänvalossa ilman tv:tä, tietokonetta tai mitään kodinkoneita. Koskaan et käy kauempana kuin mihin pyörällä tai kävellen pääsee.

Joo ei mulle kiitos

Vierailija

suht hyvällä omallatunnolla ensi talvena Aasiaan. Emme ole lentäneet viiteen vuoteen, sitä ennen reppureissattu junalla/bussilla/liftilla ja pari kertaa lentäen ympäri Eurooppaa.

Omistamme yhden auton, pakosta, koska asumme 30km päässä kaupoilta ja työpaikoilta. Auto on uusi, pieni ja vähäpäästöinen. Sumplimme menomme niin että pärjäämme yhdellä autolla. Ostamme kaikki vaatteemme kirppiksiltä, kasvatamme itse suuren osan ruoastamme, kierrätämme kaiken minkä voi, lihaa syömme ainoastaan riistaa tai naapurista saatua luomulammasta. Huonekalut ovat käytettyinä ostettuja, ja valintamme joka asian suhteen ekologisia.

Kotimaassa olemme matkannet paljon lasten kanssa, samoin naapurimaissa.

Elämme erittäin ekologisesti joten kyllä me nyt suht hyvällä omalla tunnolla reissuun lähdemme ensi talvena. Muu elämämme kompensoi sitten aika hyvin valintaamme lentää Intiaan. Olen myös erittäin huolestunut ilmastonmuutoksesta, mutta suonen tämän perheellemme.

Vierailija

miettimättä omia lentomatkoja, että USA ei ole allekirjoittanut jotain sopimusta. Valtioiden tekemät sopimukset, jotka rajoittavat teollisuuden päästöjä, ovat yksi osa. Kuluttajien tekemät ratkaisut ohjaavat toisaalta, mitä ja miten teollisuus toimii.

Lisäksi en tajua tätä argumenttia, että ei ole väliä, mitä me Suomessa tehdään. Onhan sillä väliä osana muutosta, minkä täytyy tapahtua KAIKKIALLA maailmassa.

Itse päivittäin mietin toimieni ympäristövaikutuksia. Jos kaikki toimivat näin, niin eikö se ole parempi kuin että me Euroopassa ajattelemme, että ei me kun ei ne amerikkalaiset ja amerikkalaiset toistavat itselleen, että ei meidän autoilla ja lennoilla ole merkitystä, jos miljardi kiinalaista ei mieti ympäristöä. Ja miljardi kiinalaista miettii, että meillä on oltava oikeus kuluttaa, kun kerta eurooppalaisilla ja amerikkalaisillakin on.

Yhden suomalaisen tai edes kaikkien suomalaisten ratkaisuilla ei maailmaa pelasteta, mutta kaikkien eurooppalaisten toimilla yhdessä todella on merkitystä.

Ja minäkin lennän, mutta pyrin tekemään sitä vähemmän kuin ennen.

Vierailija

Suoraan sanoen Suomen kesä on niin hanurista että minä ainakin hyvällä omalla tunnolla vien kerran vuodessa perheeni sinne missä tiedän auringon paistavan ja helteiden olevan. Olen ekologinen sitten muulla tavoin.

Vierailija

se on kuule semmonen juttu, että jos maapallo päättää muuttaa ilmastoaan ja magneettisen napojensa paikkaa (kuten on tehnyt ennen ihmisen olemassa oloakin), niin ei paljon pakota meikän lennot. niin kauan, kun USA ei kirjota Kioton sopparia ja siellä kaikki myydään 2 litran muovitölkeissä, ei mitään refill-juttuja, niin niin kauan minä elän kuten huvittaa.

Vierailija

saastuttaa moninkertaisesti (muistaakseni 20x)verrattuna lentämiseen:) Ja vielä sekä veteen että ilmaan.... ja maailmassa laivat on liikenteessä vähintään yhtä paljon kuin lentokoneetkin.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat