Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

jos kerään lapsilisät lapsen tilille, meneekö siitä jotain lahjaveroa

Vierailija

Kommentit (11)

Vierailija

Raha on tarkoitettu äidille ei lapselle :)

Kannattaa tuhlata sieltä hieman. Ainakin jos on laittanut myös muita rahoja.

Sitten en tiedä mitä tapahtuu jos rahat tulee äidin tilille ja äiti antaa rahat aina silloin tällöin lapselle ja lapsi " itse" käy tallettamassa ne tilille.

Vierailija

Nimittäin, jos ja kun lahjoittajalla eli vanhemmalla on käyttöoikeus tiliin niin kauan kun lapsi on alaikäinen, verottaja voi katsoa, että rahat eivät ole lopullisesti siirtyneet lapsen yksinomaiseen hallintaan (mikä on täydellisen lahoituksen edellytys). Eli verottaja voi katsoa, että lapsi saa koko tilin summan oikeasti lahjaksi vasta kun täyttää 18 ja voi yksin päättää rahojen käytöstä. Tällöin menee veroa 3999 euroa ylittävältä osalta, jos verottaja saa tietoa tai vihiä lahjoituksesta (esim. lapsi ostaa asunnon tai muuta isoa omaisuutta, joka kirjaantuu verottajan järjestelmään).

Vierailija

Eikä tosiaan kannata laittaa enempää kuin tuon 3400 3 vuoden aikana yhden nimissä. Kun olet laittanut rahat lapsen tilille, ne on sitten lapsen rahoja, etkä niitä enää voi nostaa kuin perusteltuihin lapsen hankkeisiin, eli perheen ruokalasku ei ole lapsen velvollisuus maksaa.

Verottaja ei vielä kyselevähään aikaan, mutta kun tuosta kertyy 17 vuoden aikana kuitenkin aika mukava summa (varsinkin kun ei niitä rahoja kannata makuuttaa korottomalla tilillä, vaan laittaa esim. rahastoihin tai korkeakorkoiselle tilille) niin kun lapsesi ostaa auton tai asunnon niin verottaja alkaakin kiinnostua. Ellei ole tiliotteet tallella sinun on vaikea todistaa, että lapsi on saanut rahansa vuosien varrella.

Lapsilisä jossain määrin katsotaan lahjaksi molemmilta vanhemmilta, jolloin lahjoitussumma nousee tuplaksi. Meillä lapsilisät tulee minun omalle tilille, josta siirrän molemmille saman summan joka kuukausi ja maksaja molempien vanhempien nimi, joka näkyy myös tiliotteessa. Samoin olen pyytänyt esim. isovanhempia laittamaan rahat mieluummin suoraan lapsen tilille, jolloin tiliotteessa näkyy heidän nimensä talletajana.

Uusimmat

Suosituimmat