Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voisikohan synn. jälkeinen masennus johtua sopeutumattomuudesta äitiyteen?

Vierailija

Eli että äitiys tuntuukin liian vastuulliselta ja tekisi mieli paeta takaisin aikaan ennen vauvaa. Ja sitten masentaa, että sitä ei enää voi muuttaa, mitä on tapahtunut. Vähitellen tilanteeseen sopeutuu.

Kommentteja?

Kommentit (13)

Vierailija

Sen että myös useamman lapsen saaneet sairastuvat siihen joka kerta tai joku vasta vaikkapa kolmannen lapsen synnyttyä?

Tai onko kukaan täysin 100% valmis äiti lapsen syntyessä? ei minusta.

Ja millä perustelet, että olisi vain yksi syy joka pätisi kaikilla?

Vierailija

En kyllä itse saanut tuota synnytyksen jälkeistä masennusta, vaikka kovasti pelkäsinkin sen saavani. Olin ennen raskautta käynyt terapiassa 3 vuotta.

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

Se on aika iso pala nieltäväksi se lapsi. Minä olen masentunut joka kerran kun lapsi on ollut yli puolivuotias. Ja se johtuu siitä että en jaksa sen ikäistä, ei mistään hormooneista. Sen ikäistä joutuu vahtaamaan koko ajan ja sitä en vaan kestä, en jaksa koko ajan olla tietoinen jostakusta. Minun onkin syytä aina hankkia lapselle osapäiväinen hoitaja kunnes se on noin 2,5 -vuotias ja voi olla suurimman osan päivää yksin tai sisarusten kanssa. Sen jälkeen ei taas masenna yhtään.

Neljän äiti

Vierailija

Se on aika iso pala nieltäväksi se lapsi. Minä olen masentunut joka kerran kun lapsi on ollut yli puolivuotias. Ja se johtuu siitä että en jaksa sen ikäistä, ei mistään hormooneista. Sen ikäistä joutuu vahtaamaan koko ajan ja sitä en vaan kestä, en jaksa koko ajan olla tietoinen jostakusta. Minun onkin syytä aina hankkia lapselle osapäiväinen hoitaja kunnes se on noin 2,5 -vuotias ja voi olla suurimman osan päivää yksin tai sisarusten kanssa. Sen jälkeen ei taas masenna yhtään.

Neljän äiti

Vierailija

Mutta ensimmäisen lapsen syntymähän on aina pienoinen kriisi, kun kahdesta tulee kolme. Itselläni masennuksen puhkeamiseen vaikutti useampi tekijä yhdessä, näin ainakin psykologin mukaan. Niitä olivat mm.

- rankat lapsettomuushoidot, vuosien stressi ja pettymykset

- vaikea ja itselleni traumaattinen, pitkittynyt synnytys

- massiivinen univelka, joka alkoi jo sairaalassa. Saatoin valvoa useita vuorokausia putkeen

- itkuinen koliikkivauva, joka huusi lähes joka imetyskerran päätteeksi

- perfektionistinen luonteeni, otin joka asiasta kauhean huolen ja stressasin imetystä

- aikaisemmat käsittelemättömät elämänkokemukset, jotka nousivat pintaan synnytyksen yhteydessä

Että en usko tuohon yhteen selittävään tekijään. Mutta tuntuihan se äitiys todella isolta muutokselta.

Vierailija

eli olin liiankin kiinni siinä äitiydessä, en esimerkiksi pystynyt nukkumaan, kun pelkäsin, että lapselle käy jotain kun en valvo ja vahdi. Olihan taustalla uuden pelkoa varmaan, mutta se vaihtui ylisitoutumiseksi, kun olin niin älyttömän huolissani, että maailman rakkaimmalle olennolle tapahtuu jotain kamalaa.

Uusimmat

Suosituimmat