Eräs äiti noudattaa 1-vuotiaallaan eräänlaista karppi-ruokavaliota.

Vierailija

Sitten valittaa, kun lapsella on ummetusta. Siihen antaa sitten reilun annoksen ummetuslääkettä, jonka seurauksena sitä kakkaa tulee nauhana koko ajan...

lapsi ei siis syö perunaa, riisiä, viljatuotteita jne, vaan paljon lihaa, kanaa tai kalaa ja vihanneksia siihen lisäksi.

en ole kehdannut kysyä kun en tunne tätä äitiä niin hyvin, mutta eihän esim. perunalle voi olla allerginen? ja toisaalta allergiaa ei taida olla muidenkaan ruoka-aineiden kohdalla, kun " herkkupäivinä" lapsi saa syödä esim lettuja ja hilloa.

yllättäin lapsella on aika huono ruokahalu. vähän kurkkua kuristi kun näin hänen herkuttelevan noilla letuilla. kyllä näytti maistuvan.

onko teidän mielestänne tervettä?

Sivut

Kommentit (20)

Vierailija

Kuka on antanut ohjeeksi välttää viljatuotteita ummetuksen pelossa...onko toiminut..tuskin, kuidut ovat tärkeitä vatsan toiminnan kannalta! Kokojyväviljat ja kauraleseet ovat parasta ummetuksen hoitoa! Kyllä lapsen ruokavalio jää vajavaiseksi ilman viljatuotteita ja lapsi on se joka siitä kärsii, monet sairaudet ilmenevät vasta aikuisiällä.

Vierailija

Jos noudattaa, voi kyseessä olla muu kuin allergia. Mutta ei vilja-allergia nyt niin harvinaista ole. Ja peruna taas ei todellakaan ole mitenkään erityisen tarpeellinen ravinnon lähde.

Vierailija

ja vihanneksista paprikaa, kurkkua ja sipulia. Ihan allergioiden takia. Kyllä kaikelle kummallisellekin voi olla allerginen.

Edes hirssi, tattari tai riisi eivät käy.

Vierailija

mulle on annettu ummetukseen ohjeeksi ruokavalio, joka välttää viljoja ja kuivatuotteita, jos lapsella on taipumus muutenkin ummetukseen, niin ehkä ihan hyvä olla lisäämättä taipumusta enää ruokavaliolla.

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

Kuka on antanut ohjeeksi välttää viljatuotteita ummetuksen pelossa...onko toiminut..tuskin, kuidut ovat tärkeitä vatsan toiminnan kannalta! Kokojyväviljat ja kauraleseet ovat parasta ummetuksen hoitoa! Kyllä lapsen ruokavalio jää vajavaiseksi ilman viljatuotteita ja lapsi on se joka siitä kärsii, monet sairaudet ilmenevät vasta aikuisiällä.

Kiitos kysymästä, on toiminut. Kuidut ovat tärkeitä, mutta märät kuidut kuivia parempia, jos kyse on oikeasta ummetuksesta. Ummetukseni on ollut siis sitä luokkaa, että olen ollut useita kertoja sairaalassa asian vuoksi.

Ruokavalio on laadittu yhdessä ravitsemusterapeutin ja lääkärin kanssa. Keliakia on tutkittu ja sitä minulla ei ole, niin kuin tietänet, osalla keliakikoista viljatuotteet eivät teekään ripulia vaan pahan ummetuksen.

Ruokavalio ei ole vajaavainen jos huolehtii siitä, että syö monipuolisesti eri ravintoaineita. Toisen voi korvata toisella, eikä ole mitenkään kiveen hakattu, että ihminen tarvitsee viljaa tai perunaa, vaan kuituja ja vitamiineja. Silloin voi hyvin valita parhaiten sopivan ja valikoima on laajempi ja ehkä myös näin tulee syötyä monipuolisempaa ravintoa.

Mutta toki sinä saat itse syödä viljaa ja mitä ikinä hyväksi koet. Minun ruokavalioni sopii minulle, vaikka tuotkin esiin oman erinomaisuutesi ehkä jopa ohi ammattilaisten ruokavalioiden laadinnassa. Tuon näkemyksesi esiin lääkärilleni seuraavalla käynnillä.

Vierailija

Hiilihydraatit ovat ravinnon perusta. Tärkeimmät hiilihydraattien lähteet ovat viljatuotteet, kasvikset ja peruna, hedelmät ja marjat sekä sokeri. Hiilihydraatit ryhmitellään kolmeen pääryhmään: sokerit, tärkkelykset ja ravintokuidut.

Hiilihydraattien tehtävät

elimistö saa hiilihydraateista nopeasti energiaa

säästävät proteiineja elimistön tärkeisiin tehtäviin

hiilihydraatteja tarvitaan rasvojen hajottamisessa

ylimääräinen hiilihydraatti varastoituu glykogeeniksi tai rasvaksi, jota voidaan myöhemmin käyttää energiaksi

Voisitko välittää tämän tiedon sille ystävällesi!

Vierailija

mutta syynä oli allergiat.

Ja perunalle voi olla allerginen ja ihminen voi elää hyvää ja tervettä elämää ilman perunaa. (mitä suomalaisten on vaikea uskoa) Samoin ilman ruisleipää ja rukiille voi olla allerginen...

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat