Sektio ja imetys

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Miten sektio vaikuttaa imetyksen käynnistymiseen ja maidonnousuun? Eli onko maidonnousu hitaampaa ja annetaanko sairaalassa helpommin korviketta alkuun?

Kommentit (5)

Vierailija

Käsittääkseni maidon nousuun vaikuttaa lähinnä istukan irtoaminen, joten sinänsä sektion ei pitäisi aiheuttaa erityisiä ongelmia. Mutta tietysti sillä on merkitystä, jos äidin mieli on maassa tai on kipuja. Pienikin määrä ternimaitoa riittää vauvalle ensimmäisinä päivinä.

Vierailija

Laitoksella annettiin lisämaitoa (luovutettua äidinmaitoa) pullosta parina ekana päivänä ennen maidonnousua. Ensin imetin ja sitten pulloa. Ei haitannut vauvan imuotetta.

Vierailija

Kolme tuntia leikkauksen jälkeen mua tultiin lypsämään. Kuulemma alussa ei tarvitse kuin pari teelusikallista niin se on jo lapselle hyväksi. He antoivat myös lisämaitoa( korviketta luulisin),mutta sektio tehtiin tiistaina ja torstaina tuli sitten hihhuli-kätilö vuoroon joka sitten lypsi mua joka vaiheessa. Lypsämisestä en tykännyt yhtään, mutta sitten se maitoa rupesi vaan tulemaan. Syötin lasta aluksi kolmen tunnin välein.

Laitoksella eivät antaneet pulloa vaan hörpyttivät.

Vierailija

Minulle tehtiin kiireellinen sektio nukutuksessa ja näin lapsen vasta seuraavana päivänä. Maidon kunnon nousemiseen taisi mennä kaksi tai kolme yötä, tyttö osasi heti hyvän imuotteen joten kaikki sujui varsin hyvin.

Olen ainakin käsittänyt että sektion jälkeen saattaa mennä pari ylimääräistä päivää ennen maidonnousua, mutta muita ongelmia siitä ei välttämättä tule.

Vierailija

Eka sektio tehtiin ponnistusvaiheessa ja sen jälkeen mulla oli vaikeuksia maidon tulon kanssa. Synnytys oli tosi rankka ja vauva oli erittäin itkuinen ja ns. huono imemään, imetys takkusi tosi pahasti eikä kestänytkään kuin osittaisena kolmisen kuukautta.

Toinen sektio tehtiin sovitusti ja se oli kaikin puolin hyvä kokemus ja vauva oli mestari imemään rintaa :). Imetys sujui tosi hyvin alusta asti ja täysimetin yli 5kk ja muutoinkin vajaan vuoden.

Eli ei se sektio itsessään ole ainakaan este/hidaste kunnon imetykselle, enemmän varmaan vaikuttaa just se miten vauva alkaa imeä ja itse uskon ainakin että oma mieliala vaikuttaa paljon. Itse olin ainakin niin järkyttynyt ekan synnytyksen jäljiltä että tuntui ettei maitoa vaan tullut ja tosiaan vauva oli tosi lyhytpinnainen rinnalla. Vauva alkoi parkua heti kun maitoa ei tullut suun täydeltä ja minä tuoreena äitinä sitten yhdyin itkuun ja lopuksi siirryimme lypsämisen kautta ihan korvikkeeseen. Ehkä jos olisi ollut enemmän tukea ja tietoa niin imetys olisi ekankin kanssa saatu kunnolla käyntiin...

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat