Miten sijoittaa KHH, PKH,PH,S...

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Suunnitelmissa on rakentaa 1 kerroksinen, L -muotoinen talo.

Kodinhoitohuone, pesuhuone ja sauna sijoitetaan sinne L -siipeen.

Mielellään haluaisin sinne myös pukuhuoneen ja pienen vaatehuoneen.

Meillä on 2 lasta, joten 2 suihkua on pakko olla.

Niin ja vessa pitää siivessä myös olla.

Löytyykö keneltäkään vastaavaa suunnitelmaa, miten olette ns. kosteat tilat sijoittaneet??? Vastaavanlaisia valmiita ratkaisuja en ole löytänyt, en toki ole ihan kaikkia talosivuja käynyt lävitse, yleisimmät kylläkin. Ja itse suunnittelemalla ei nuo kaikki tunnu asettuvan kovinkaan kauniisti.

Tuo L-siipi on tarkoitus sijoittaa pohjois-eteläsuunnassa, terassi länteen.

Kommentteja!

- Minlee

Kommentit (4)

Vierailija

itse sijottaisin kodinhoitotilat aivan eri paikkaan kuin saunan. se on ihan mielipidejuttu, että tykkääkö mennä saunaan ja pesulle jos kodari toimii myös kuraeteisenä tai onko saunavieraiden tullessa kiva viedä heidät pyykkikasojen sekaan?

-en ymmärrä tätä " vieraat pyykkikasojen sekaan" juttua. :) Eikö kannata suunnitella khh niin, että on paljon tilaa likapyykille ovien takana. Ja puhtaat pyykit esim khh:ssa olevaan erilliseen kuivaushuoneeseen kuivumaan.

Itse ajattelen että on mukava jättää vaatteet suoraan pyykkiin saunaan mennessä. Itse saunotaan kuitenkin useammin kuin vieraat, enkä rakenna taloani vieraille.

Vierailija

itse sijottaisin kodinhoitotilat aivan eri paikkaan kuin saunan. se on ihan mielipidejuttu, että tykkääkö mennä saunaan ja pesulle jos kodari toimii myös kuraeteisenä tai onko saunavieraiden tullessa kiva viedä heidät pyykkikasojen sekaan?

Voisko siis olla khh esim niin, että olisi vierekkäin kaksi ulko-ovea joista toien olisi khh:n ovi? Siitä voivi kulkea sitten edelleen joko eteiseen tai keittiöön. Minusta nämä saunatilat, pukuh, ja niiden yhteydessä oleva erillinen wc olisi loistojuttu!

Tässä nyt tuli vähän sellasia ehdotuksia mitä itse olemme juuri rakentamassa. Tosin meidän kotimme saunatilat sijaitsevat alimmassa kerroksessa ja khh keskimmäisessä.

Tässä mun ajatuksia.

Vierailija

Kyllähän hyviäkin huoltotilojen pohjapiirustuksia on olemassa, myös sellaisia, joissa on pukuhuone ja kodinhoitohuone eri tiloina.

Mielestäni toimiva malli on ikäänkuin neliö, joka on jaettu neljään ruutuun, kaksi ylhäällä, kaksi alhaalla. Huoneet ovat alhaalta katsottuna seuraavasti: alaoikealla pukuhuone, jossa kolme ovea. Yksi ovi, josta pukuhuoneeseen tullaan, toinen ovi wc:hen (ruudukon yläoikea) ja kolmas ovi pesuhuoneeseen (alavasen). Pesuhuoneesta taas mennään saunaan (ylävasen). Pukuhuoneen läheisyydessä voisi olla pikkuinen " eteinen" , josta pääsisi sekä ulos että kodinhoitohuoneeseen. Näin ei tarvittaisi kuin yksi uloskäynti pihalle, ja pukuhuone ja kodinhoitohuone säilyisivät erillään. Jos tila ei anna myöten, voi joutua päättämään, kummasta huoneesta mennään ulos, puku- vai kodinhoitohuoneesta. Noita ruutuja ja niiden mittasuhteita joutuu venyttelemään, niiden ei tarvitse olla kaikkien samankokoisia, pääasia, että saat teidän perheelle sopivan käytännöllisen ratkaisun.

Ilmeisesti muualle asuntoon, makuuhuoneiden yhteyteen kenties, kannattaa tehdä reilu kylpyhuone, jossa voi peseytyä iltaisin.

Vierailija

Minä kuulun siihen porukkaan joka kammoaa sitä kun khh on saunan pukuhuone. Valmissa talopakettipohjissa näin on lähes poikkeuksetta - ovat varmaan suurimmalta osin miesten suunnittelemia :)

Meillä yksi peruslähtökohtia oli sijoittaa noi kosteat tilat siten että khh kautta ei tarvitse kulkea saunaan (sitäkin kautta saunaan pääsee jos haluaa viedä likaiset sukat suoraan pyykkikoriin). Perusteluna juuri tuo että meillä 3 lapsen perheessä esim. kuraeteinen on ahkerassa käytössä ja aina kuivumassa on haalaria, hanskaa, lenkkaria tms. vaikka niitä säännöllisesti omiin kaappeihin viedäänkin. Samoin pyykkiä kertyy melkoisesti ja tykkään että saan rauhassa lajitella pyykit pöydille ja silittää sen mitä silitän kodinhoitohuoneessa. Vaikka inhoankin yleisesti kaaosta ja yritän saada pyykkirumban pysymään hallinnassa niin aina khh:ssa on joku proggis meneillään. Sitä varten meillä on khh että siellä saa kuivatettua, silitettyä, viikattua ja lajoiteltua pyykin ja lapset sisään ilman että kuraa ja hiekkaa tai sitten lumisista vaatteista sulavaa vettä on joka paikassa. En tykkää oman perheenkään kanssa kulkea saunaan kodinhoitohuoneen läpi vaan aina mennään erillisen kirjaston ja pienen pukeutumistilan kautta. Vieraiden kanssa näin toimitaan aina ja ovi kodinhoitohuoneeseen pysyy kiinni vaikka siellä silloin yleensä siistiä onkin :)

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat