onko syytä huoleen kun 7,5kk ikäinen EI istu??

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

eli siinä huoleni vai onko syytä huoleen? onko muilla samanlaista ollut?

Tyttö kyllä jo nousee pystyyn,konttaa, muuten siis kehittynyt mielestäni normaalisti.

Istuu kyllä kyynärpäänvarassa sivuttain mutta ei selkäsuorana ilman tukea. Tuen kanssa siis istuu.

Kommentit (8)

Vierailija

meillä osaa ryömiä ja tuen varassa istuu kuten teilläkin.

mutta itsekseen ei oikeasti.

esikko oppi 8kk iässä itse konttauksesta menemään istumaan.

Vierailija

Lue tri spockin Järkevää lastenhoitoa kohdasta istuminen tai noudata seuraavia ohjeita:

Miten vauvaa koulutetaan?

Tässä kohdassa on miljoona eri koulukuntaa, mutta ne eroavat vain yksityiskohdissa. Kaikki menetelmät perustuvat samalle periaatteelle.

Näyttäminen. Ensin vauvalle näytetään käskyn merkitys. Vauvalle ei voi kertoa sanallisesti, että " Kun minä sanon istu, niin sinä laitat pepun maahan." Vauva oppii kokemuksistaan. Vauvan on kuultava käsky samanaikaisesti tai juuri ennen kuin se tekee käskyn vaatimalla tavalla. Naksutinihmiset odottavat, että vauva itse keksii tehdä vaaditun asian edes sinne päin. Vauva voidaan myös ohjata käsin tekemään asia. Kun vauva tekee niin kuin äiti haluaa, se palkitaan vauvalle mielekkäällä tavalla.

Harjoittelu. Oppimiseen ei riitä, että vauvalle kerran näytetään miten kuuluu tehdä. Toimintaa tulee toistaa tarpeeksi monta kertaa. Kyse ei ole sormilla laskettavista kerroista, vaan kymmenistä ja sadoista toistoista. Käskyn mukaan toimimisesta tehdään automaattinen suoritus, ihan kuin vaihteen vaihtaminen on paljon autoa ajavilla täysin automaattista.

Käyttäminen ja varmistelu. Kun vauva toimii häiriöttömässä ympäristössä käskyn mukaan, aletaan lisätä vaikeusastetta. Ulkopuoliset houkuttimet, aika miten pitkään käskyn alla on oltava ja etäisyys ohjaajasta ovat asioita, jotka vaikuttavat vauvan tottelemiseen. Vaikeusastetta lisätään vähitellen. Vauvaa ei voi esim. päästää irti kotona ja kuvitella, että se tottelisi tänne-käskyä kesken konttaamisen, jos sen kanssa on harjoiteltu vain omassa rauhallisessa olohuoneessa sitä ennen. Samoin jos vauvaa on koulutettu pitämällä namia sen suun edessä, ei se osaa yhtäkkiä totella ilman namia.

Vierailija

Mieheni oppi aikanaan istumaan 11 kk:n ikäisenä, käveli tukea vasten ennen sitä. Hyvinhän tuo nyt onnistuu pitämään takapuolensa sohvalla...

Hänen tyttärensäkin oppi istumaan hyvin vasta joskus 8-9 kk:n ikäisenä, ennen sitä istui tuettuna pitkään mutta yksin ei uskaltanut jättää.

Vierailija

Mun esikoiseni oppi nousemaan itse istumaan ja istumaan suorassa ilman tukea joskus hiukan alle 10-kuisena, mikä oli neuvolan th:nkinn mielestä ihan normaalin rajoissa. Poika oppi seisomaan ennen kuin istui.

Ajattelin, että osaksi meidän pojan myöhäinen istuminen saattoi johtua siitäkin, että hän oli niin kova menijä, koko ajan liikkeessä. Mietinkin, että malttaakohan hän koskaan pysähtyä istuskelemaan ;)

Vierailija

Oma poikani alkoi istua itse vasta 12 kk ikäisenä. En ikinä osannut edes huolestua asiasta, koska ajattelin, ettei hän " jouda" istumaan :) Neuvolakortissahan on rajattu ikä, jona lapsi " yleensä" oppii tekemään jonkun asian. Meillä kuitenkin valtaosa rakseista on tuon alueen ulkopuolella (oppinut siis joko aiemmin tai myöhemmin).

Mutta jos asia vaivaa, niin soita neuvolaan ja kysy!

Ninnu

Vierailija

meidän poikanen oppi ihan hiljattain istumaan (nyt vajaa 9kk) samoihin aikoihin kun oppi konttaamaan. Ja vaikka kuinka harjoittelimme istumista, niin yksin istuminen ei vaan luonnistunut ennen kuin tajusi sen " jujun" . Alkoi istumaan toiseen käteensä nojaten kun ryömi, ja kun oppi konttaamaan niin oppi siitä menemään istumaan kunnolla.

Itsekin olin hivenen huolissani kun terkka antoi 7kk neuvolassa ymmärtää että pitäisi jo osata istua eikä silloin ollut puhettakaan itsenäisestä istumisesta. Mutta turhia huolehdin. Nopeasti poika sitten oppi kun oli itse siihen valmis.

Mehis ja pojuli liki 9kk

Vierailija

Nousee seisomaan topakasti eikä varvasta mutta tuo istuminen ei onnaa :D Eikä konttaakkaan, ryömii vaan. Enpä ole ollut huolissani, jokainen ajallaan :) Esikoinenkin oppi istumaan vasta 8,5kk iässä mutta liikkui kuitenkin enemmän kun tuo poika.

JMMK

Vierailija

Meillä poika kääntyi vasta 6 kk iässä, mutta osasi pian sen jälkeen jo istua selkä suorana ilman tukea, ja 7 kk ikäisenä rupesi ryömimään ja nousemaan istumaan itse. Seisomaan poika nousi tukea vasten reilu 8 kk iässä ja kuukautta myöhemmin alkoi kävelemään tuen kanssa. Konttaamaan kaveri sitten oppikin vasta viikko sitten, kun ikää on nyt 10,5 kk.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat