Bataatista haittaa?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Muistan joskus lukeneeni tältä palstalta, että bataattia ei saisi antaa jostain syystä pitää aikaa. Meillä bataattia on ollut aika pitkään ainoita ruokia, jotka lapselleni käyvät, joten vähän pakkokin antaa usein. Aiemmin olen kuullut batatista pelkkää hyvää. En löytänyt enää tuota viestiä, muistaako joku lukeneensa samaa?

Kommentit (8)

Vierailija

itseasiassa se oli varmaan minun laittamani viesti.

Tarkistin asian ravitsemusterapeutilta joka selvitti asian siltä jolta " juoru" lähti liikenteeseen (siis taysista..)

ei pidä paikkaansa, saa antaa ihan huoletta, paitsi jos antaa sitä 5x päivässä kauheita määriä niin on eri juttu =)

Vierailija

No siis, taysissa oli jollain lapsella ollut kilpirauhashäiriötä (joskus viime syksynä) ja lääkärit olivat arvuutelleet että voisikohan se johtua bataatista kun sen lapsen ainoa sopiva ruoka oli ollut bataatti.

Mutta mitään arvuuttelua kummempaa ei tähän liittynyt. Täällä sitten tämä " juoru" lähti eteenpäin, ja me huolestuneet bataatin syöttäjät kyselimme asiaa, niin asia selvisikin että oli ollut ihan vain arvailua että olisiko niillä asiayhteyttä, mutta mitään virallista tutkimusta asiasta ei ole, voi olla myöskin täysin sattumaa.

Vierailija

En usko että syytä huoleen, on varmasti ihan oikeasti tosi harvinainen juttu, jos sellaista yleensä on, varmasti vaikea jotain yksittäistä tapausta sanoa johtuvan juuri bataatista. Ehkä puuttui siksikin siihen, kun sanoin että mua palelee aina, kuulemma aikuisten kilpirauhasen vajaatoiminnassa tulee palelua. Johtui ehkä ennemminkin siitä se palelu, että mulla oli jatkuva nälkä. Tosin söin kyllä bataattia aivan mielettömiä määriä, sain hyvien rieskojen ohjeen täältä.. Voithan kysäistä lääkäriltänne, mitä hän asiasta on mieltä. Itseasiassa varmaan vähän varalta kun olimme menossa muihin verikokeisiin laittoi sen kilpirauhaskokeen, tuskin sitä muuten olisi yksinään edes laittanut. Eikä siinä tosiaan mitään ollut.

Vierailija

ja vakuuttelivat vielä taysista että ihan huoletta voi bataattia antaa niinkuin " perunana" ihan normaalisti aterialla pari kertaa päivässä

Vierailija

Meidän poika on syönyt kohta vuoden verran melkein pelkkää bataattia 2x päivässä.... Onneksi ei ole muita oireita tullut! Meille ei ole kertonut lääkäri miytään tällaisesta ( olemme käyneet säännöllisesti kahdella kokeneella Lastenklinikan lääkärillä)

Vierailija

Tämä asia kuultu 3 viikkoa sitten lastenlääkäriltä. Siksi esim. meidän vauvalta otettiin kilpirauhaskokeet, vaikkei hän bataattia itse syökään, mutta olin riisi-bataatti dietillä viikkotolkulla. Ilmeisesti aika harvinaista, mutta siis mahdollista. Saman voi tehdä kuulemma jos syö lähestulkoon pelkkää kaalia. Mutta syökö sitten joku, en tiedä..

Vierailija

uskoisin kyllä että kokeneet allergia lääkärit, ravitsemusterapeutit, suolisto alan lääkärit + monet muuta lasten lääkärit olisivat sanoneet asiasta kyllä.

Vierailija

Minä kuulin tosiaan tuosta 3 viikkoa sitten eräältä erittäin kokeneelta lastenlääkäriltä, hän sanoi että on itsekin törmännyt tällaiseen tapaukseen. Sama koskee kuulemma aikuisia. Mutta en tiedä sitten, luulisin että on aika kaukaa haettu vaihtoehto kuitenkin.. Ja onko sitten oikeasti törmännyt sellaiseen, niin vaikeahan on sitä tietää, mutta heti siihen puuttui kun mainitisin tuosta ruokavaliostani, joka onneksi nyt jo vähän laajempi.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat