Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Matka eskariin ja muuta...

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Moi!

Esikoinen aloittaa syksyllä esikoulun ja se aiheuttaa jo nyt harmaita hiuksia....

Matkaa on 10km/ suunta ja sinne kyyditään koulubussilla 400m päästä kotoa. Kävelymatka ei ole pitkä, mutta tie on pikkuinen hiekkatie, jossa ajetaan lujaa ja siinä on mutkainen alamäki, joten kotoa en näe koko matkaa.

Eskari alkaa jo klo8.30, tienvarressa pitää olla n 7.30!!!!

Eli siis talvella on vielä pilkkopimeää...

Saattaja tarvitaan, mutta aikainen herätys kauhistuttaa jo valmiiksi, kotona kun on syksyllä minun lisäkseni myös vauva, 2v ja 4v.

Porukka täytyy herättää tosi aikaisin, että eskarilainen ehtii syödä aamupalan ja muut lapset ehtii pukea.. huh huh...

Mies on kotona joinakin aamuina ja voi hoitaa saattamisen, mutta ei aina.

Kotiinpaluukin mietityttää, eskari loppuu klo 12.30, lapsi on tienhaarassa n klo13.30. Kyyti on kuulemma usein myöhässä, joten tienvarressa joutuu odottelemaan... Tämä on juuri päiväuniaikaa, vauvan kanssa ei ole ongelmia, sehän nukkuu vaunuissa ja ne saa helposti mukaan, mutta 2v:tä ei todellakaan voi jättää yksin kotiin nukkumaan, mutta tarvitsee vielä ehdottomasti päikkärit. Tällä hetkellä nukkuu n klo13-15.30.

Onko muilla kokemusta vastaavanlaisesta tilanteesta? Miten selvisit? Onko mitään mahdollisuuksia saada kyyti kotiportilta?

Apua!

Kommentit (7)

Vierailija

Tästä on kuntakohtaisia eroja. Joissakin kunnissa huoltaja voi allekirjoittaa lapun tuosta että lapsi kulkee/odottaa yksin. Eli jos tämä onnistuu, niin miten olisi että lapsi kulkee yksin tämän matkan?

Jossei mahdollista, niin olisiko ketään naapuria tms. auttamaan? Tuleeko kukaan muu samasta paikasta kyytiin?

Muuten taitaa olla vaihtoehdot vähissä.

Vierailija

myös sitä vaihtoehtoa, että lapsi ei menisi eskarin olenkaan. vuoden päästä, kun koulu koittaa ovat sisarukset vuoden vanhempia ja saattaminen hankalina aamuina helpompaa.

Minä olen ensimmäistä kertaa pistämässä lasta eskariin, ei sen takkia, että hänen tarvitsisi siellä jotain oppia, vaan että hän saisi kaveriseuraa, koska omat sisarukset ovat niin isoja, että eivät enää kovin paljon hänen kanssa touhua. Eskaritehtäviä olemme nettistä ja kirjastosta hankineet ihan sen mukaan, mitä lasta kiinnosti ja huomasimme tutustumiskäynillä, että ne ovat juuri samanlaisia tehtäviä mitä he siellä tekevät.

Tietenkin jokin kerho tai urheiluharrastus olisi hyvä, että oppisi suuremmassa ryhmässä olemaan.

Vierailija

Itse lähtisin siitä, että näin pienillä ihmisillä kaikki lähtee kuitenkin turvallisuudesta. En missään tapauksessa laittaisi lasta yksin kävelemään itsekin mainitsemallesi turvattomalle tielle.

Kaikkein parhaimmalta vaihtoehdolta tuntuu todellakin se, että kuljetat itse autolla eskariin.

Ja positiivisella asennoitumisella se vuosi varmasti sujuu, ajatellen, että se on vain tämä vuosi omasta elämästä, kun on tätä kuljettamista, ja sitten taas tulee ehkä toisenlaista kuljettamista jne.

Niinhän me muutkin kuljettelemme lapsiamme, minä olen usean kilometrin kävellen saattanut pienemmän kanssa satoi tai paistoi. Oikealla asenteella homma kyllä sujuu!

Ja varmasti on oikea ratkaisu se eskari aloittaa, kun lapsi sitä odottaa ja kavereita ei lähettyvillä ole.

Tsemppiä!

Vierailija

Sillä vaikkakin joissakin kunnissa se on mahdollista vanhempien allekirjoituksella, niin kaikissa ei! Joissakin kunnissa vastaanottaja tarvitaan paikalle, esim. kaverilla kyyditettävä lapsi jätetään yksityisen kotitien päähän, niin että paikan näkee sisältä ikkunasta ja silti lapsella on oltava vastaanottaja paikalla odottamassa- kunnassa ei hyväksytä muuta vaihtoehtoa. Vastaavasti meillä kunnassa/kaupungissa lapset saavat surutta kulkea yksin kunhan vanhemmat ottavat vastuun, ainakin päiväkodissa jossa esikoulu on on aika löysä linja, mutta nämä lapset eivät ole kyyditettäviä, vaan asuvat esikoulun vieressä. Luulisi esikoulun toiminnasta riippuvan näiden ei kyydittävien lasten osalta, mutta kyydittävien lasten osalta kai enemmän kuntakohtaista, koska kyydityksetkin kuuluvat kunnalle. Tällöin voi olla että kunnat ovat tiukempia juuri näiden kyydittävien lasten kanssa (vastuukysymys voi olla vaikeampi). Eli ehdottaisin että selvität tuon voiko lapsi edes kulkea yksin.

Hyviä ehdotuksia sait. Ainakin tuo itse esikouluun vieminen kuulostaa hyvältä, jos sillä aamu saadaan myöhäisemmäksi ja aikaakaan ei kulu paljoa enempää. Myös jos takaisin tulee kyydillä, niin ehdotettu kännykkä voisi olla toimiva, jotta voisi soittaa aina milloin on tulossa (voisi sopia vaikka jonkun paikan minkä kohdalla aina soittaa tai vaikka kun kyyti lähtee), näin ei tulisi niin turhia odotusaikoja. Sillä kavereiden kokemuksista täytyy sanoa että juuri kyydittävillä lapsilla saattavat nuo ajat matkoissa heitellä aikasen paljonkin. Ja lisäksi saattaa olla että kyydit kulkevat eri päivinä eri reittejä ja jopa olla eri kuskeja ja autojakin. Tällöin hajontaa ainakin tulee.

Vierailija

Itse en ainakaan uskaltaisi jättää muita lapsia kotiin yksin tuota aikaa, en valveilla enkä nukkuessa!

Onko sulla auto käytössä, eli voitko viedä lapsen vaikka koko matkan eskariin. Matkaanhan ei menisi kuin 10-15min, mutta linja-autolla kauemmin kun pysähtelee ja kiertelee. Lapset saisi nukkua aika paljon pidempään ja ehtisit hakemaankin eskarilaisen pois ennen pienempien päiväunia.

Tai sitten kuskaamaan van pysäkille.

Onko 2v mahdollista nukkua päiväunet rattaissa? Jos olisi tuplaraattaat ja hänkin nukahtaisi unille sitten kun menette eskaria vastaan. Näin hänen unensa eivät katkeaisi.

Voisiko eskari opetella kulkemaan pysäkille yksin? Matkahan ei ole pitkä ja ainakin täällä eskarit saa kulkea yksinään. Jos vaikka olisi kännykkä turvana. Vaan on silti 6v aika pieni yksin kulkemaan.

Vierailija

Eipä tähän taida mitään patenttiratkaisua olla :-(

Lapsi odottaa eskariin pääsyä kovasti, joten eskarin väliin jättäminen ei ole mielekäs vaihtoehto. Ja koska asumme korvessa, jossa kavereina vaan omat sisarukset, muidenkin lasten tapaaminen ja ryhmässä toimiminen ovat mielestäni tärkeitä juttuja.

Auto on käytössä, ehkä tosiaan olisi paikallaan viedä lapsi aamuisin eskariin itse, saisi nukkua n tunnin kauemmin, eikä yöunille tarvitsisi mennä kohtuuttoman aikaisin. Näkisi illalla isääkin, joka tulee töistä kotiin yleensä klo19.

Naapuri- tai muutakaan apua ei ole saatavilla, valitettavasti.

Ehkä alkuharjoittelun jälkeen voisin antaa lapsen kävellä itse bussilta kotiin, matka ei todellakaan ole pitkä (n400m) mutta ei kyllä kovin turvallinenkaan. Ja voinhan itse olla pihalla " kuuloetäisyydellä" vastassa. Ja yritän vielä sopia kuljettajan/ kunnan kanssa siitä mahdollisuudesta, että lapsi tuotaisiin kotipihaan saakka. Tämän onnistumista kyllä suuresti epäilen...

En kyllä vieläkään ymmärrä, miksi eskarin pitää alkaa niin hirveän aikaisin?!? Muutenkin elämä on nykyään kovin iltapainotteista...

Kiitos ajatuksista, lisää kommentteja otetaan vastaan.

Vierailija

Onnistuisiko aamut niin, että pienemmät sisarukset vielä nukkuisivat, kun eskarilainen pitää viedä pysäkille?

Tai ovatko jo sen ikäisiä, että jaksaisivat tuijotella lastenohjelmaa telkkarista sen 5 minuttia, kun olet eskarilaista viemässä?

Onko sulla auto käytössä? Silloin ei tarvisi hirveesti pukea pikkusisaruksia kun heittäis ne vaan autoon ja sit veisi sen esikoisen pysäkille pienempien kanssa.

Miten " reipas" eskarilainen on? Oppisiko kulkemaan tuon matkan yksin? (Meillä eskarilainen kulki yksin kouluun, matkaa tosin vain 300 metriä ja kevyen liikenteen reittiä).

Ja nyt saattaisi olla ihan oikeasti sellainen tilanne, että jo eskarilaiselle kannattaisi hankkia kännykkä. Voisi sitten soitella, jos koulukyyti myöhässä/ajoissa/tai jotain muuta.

Uusimmat

Suosituimmat