Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

PCO ja raskaana

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Itselläni on todettu Pco juuri ja asia on aiheuttanut aikas paljon mietteitä. Yritystä vuosi takana ja hoidot alkamassa.

Toivoisinkin että te PCO:laiset voisitte kertoa kuinka olette tulleet raskaaksi.. Mitkä keinot ovat olleet apuna?

Hormoonit? Hoidot? Laihdutus? tai mikä tahansa muu seikka?

Kiitos jo etukäteen niille jotka jaksavat vastata... =)

Kommentit (11)

Vierailija

Tuolla meitä plussanneita pco:laisia on (sietä varmaan löytyy taustatarinoita kuinka pn tärpännyt) http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=7175235&p=1&tmode=1&smode=1

Mutta...kirjoitanpa lyhyesti omani.

Itsellä pco:n suurin ongelma epäsäännölliset kuukautiset ja siis myös ovuloimattomuus. Aluksi oli Terolut ja Clomifen hoitoina. Clomit ei olleet ollenkaan mun juttu eli sain kauheita sivuoireita mutta en siltikään ovuloinut. Hoitopaikan vaihtuessa vaihdettiin lääkitys pistoksiin eli Puregoniin (+Pregnyl), kesti aika kauan et löydettiin sopiva annostus ja kehittyi vain 2 munasolua. Sit päästiin tekeen inseminaatio ja se tuottikin tulosta. Nyt ollaan rv 33 menossa. Olen kuullut et moni on saanut avun myös metformiinista (mikä on siis sokeritautilääke oikeesti). Ai niin ja itse myös alakarppasin juuri ennen plussaamistani, en painon vuoksi (olen norm. painoinen) mutta plussan toivossa koska olen kuullut sen auttavan. Tiedä sit oliko omalla kohdalla sattumaa vai ei...

Voimia!

Vierailija

eli tosiaan vähähiilihydraattisella ruokavaliolla (itse söin kyllä hedelmiä ja vähän juureksia mutta en perunaa). Jätin siis sokerit ja jauhot pois, on muuten vaikeaa löytää sokerittomia tuotteita mutta toi linkki minkä joku antoi on mainio ja sieltä löytää hyviä ruoka-ohjeitakin :) Aluksi vaatii vähän työtä ja tuntuu ettei mitään saa syödä mutta kyllä sitä sit nopsaan oppii...

Vierailija

Moi!

Mulla ongelmana oli myös ovuloimattomuus, eikä edes kuukautisia pillereiden poisjättämisen jälkeen. Ensin söin Teroja, mutta eihän ne auttaneet, paitsi että menkat tuli ajallaan. Sitten sain Clomit, ja niillä tärppäsi heti ekasta kierrosta! Nyt on poika 1v4kk!! : )

Ja pojan ollessa 1v tärppäsi ihan luomusti, ja nyt on rv23.

Tsemppiä!

-Tua

PS. Muita pco-oireita mulla ei ollutkaan kuin ovuloimattomuus ja jonkin verran iho-ongelmia.

Vierailija

Tässä vanha viestini yhdestä toisesta pinosta:

Piippuli - 24.02. 10:39 (9/20)

Tässä jotain toivonrippeitä

eräältä joka luuli olevansa toivoton tapaus..(tai siis uskoo vieläkin olevansa ennenkuin toisin todistetaan elokuun alussa)

Yritys aloitettu n.3v sitten. Pillerit pois ei menkkoja 8½kk.teen. Ensin gynelle hoitoon-sitten julkiselle hormonipolille-->

Ekaksi clomit 3kiertoa 1tbl ja sitten clomit 3kiertoa 2tbl -- 1x ovis muutoin ei vastetta.

Sitten mentiikin jo yksityiselle hoitoon hesaan ja siellä: clomi+menogon/puregon/menopur+pregnyl yhdistelmillä (joka kerta eri coctail) 4 iui.ta klinikalla + yks " koti iui" . Taas 1x ovis muutoin munasolut ei kasvaneet/irronneet taaskaan....

1.ivf puregon+pregnyl+progesteron (nega)

1.PAS progren depot,primolut,progesteron (+++)

Metformiini (metforem) on ollut käytössä jo clomikierroissa,sitten lopetin se ja lääke vaihdettiin toisen merkkiseen Diformin retard (myös metformiini) ja sitä käytin rv 14 asti. (ei diabetesta)

Lisäksi käytin foolihappoa (600mg) ja b-vitamiinia + EPA 650 kalaöljykapseleita tuossa PASsissa.tai siis aloitin ne jo ennen PASsia. Ja pitkää listaa jatkaakseni karppasin (vältin nopeita hiilareita esim. south beach diet) myös ennen ivf:ää ja PASsia n.6kk:tta jonka avulla laihduin n.-10kg.

Karppaamisesta lisää tietoa www.karpit.net tai hakusanalla south beach diet (suosittelen kirjojen lainaamista kirjastosta esim: South beach diet löytyy myös suomenkielisenä versiona)

T:Piippuli 29+2

Vierailija

ongelmana pitkä ja epäsäännöllinen kierto. ensinmäisenä hoitona terolut josta ei yksinään apua, ensinmäisestä clomifen kierrosta -04 syntynyt poika.

Toisen kanssa ei näin helpolla päästykkään, clomifen ei enää toiminutkaan toivotulla tavalla. Puolen vuoden clomifen kuurituksen jälkeen siirryimme puregon+pregnyl yhdistelmään josta nyt raskaana.

Onnea matkaan=)

Vierailija

Mulla yritystä 2/04 saakka, johon mahtuu heti 3/04 alkanut raskaus, josta keskenmeno rv12. Viime vuoden keväänä hakeuduin tutkimuksiin kun uutta raskautta ei alkanut kuulua. Kaikki oireet viittas PCO:hon (mahan turvotus, liikakarvoitus, huono iho, sitkeässä olevat kilot jne) Pco todellakin löytyi. Clomihoito aloitettiin 4kk:ksi, mutta ovulaatiota ei saatu aikaan. Menin syyskuussa mukaan lääkekokeiluun, jossa testattiin metformiinia. Sain ilmeisesti oikeaa lääkettä, sillä kuukautiskierto muuttui täysin säännölliseksi, mahaturvotus väheni reilusti ja laihduin muutaman kilon tekemättä mitään.

Syksyllä löydettiin myös lääketutkimusten yhteydessä endometrioosi, joka oli kasvattanut munasarjoihin kolme suklaakystaa jotka litisti munasarjat käytännössä toimintakyvyttömiksi. Kystat poistettiin laparoskopiassa 11/05, jonka jälkeen 1/06 aloitettiin IVF-hoidot. Tuoresiirto ei tuottanut tulosta, joten jäimme odottelemaan PAS-hoitoja kolmeksi kuukaudeksi.

No nyt sitten olikin yllätys suuri, kun 10.5. tein plussaraskaustestin välikierrosta. Lääkekokeen metformiinit ehti just loppua, mutta lääkäri kehoitti jatkaan metformiinin syöntiä tukilääkkeenä. Siitä on nyt saatu niin selviä tuloksia, että se vähentää keskenmenoja PCO potilailla, että ehdottomasti pitää kuulemma jatkaa rv12 asti 1500mg/vrk. Lisäksi syön foolihappoa.

Mulla siis suurin apu lienee ollut ne metformiinit jotka säännöllisti kierron. Mulla tosin endometrioosikin riesana, jonka vaikutusta en omaan lapsettomuuteeni täysin edes tiedä.

Vierailija

tarkoittaa vähähiilihydraattista ruokavaliota. Tämä toimi minulla. Jätin pariksi kuukaudeksi pois viljatuotteet, juurekset ja sokerin. Olen normaalipainoinen, joten laihdutus sinällään ei ollut tarpeellista. Samaan aikaan minulla oli hoitona clomifen. Nyt kaksoset tulossa. :) Suosittelen lämpimästi hiilihydraatitonta ruokavaliota jo vaikka ihan sen laihtumisen vuoksi. Netistä tästä löytyy paljon tietoa ja lisäksi sen positiivisista vaikutuksista pco:hon. Meillä siis hoitoja ja tutkimuksia pari vuotta takana.

Vierailija

Sweet anteeksi " tyhmyyteni" mutta mitä ihmettä tarkoittaa alakarppaaminen?

Kiitos kuitenkin vaustauksista ja linkissä olikin paljon tietoa.

On mukavaa kun täällä voi kysyä ja saa oikeasti vastauksia..

Vierailija

..kun saa täältä sivuilta selkokielistä tietoa asioista!

Mulla todettiin PCO tossa maaliskuussa. Nyt on labralähetteet kierron kartoituksiin sekä " karvapaketti" , kuten lääkäri sanoi (mittaa ilmeisesti PCOhon kuuluvan liikakarvoituksen astetta). Marraskuusta on esikoista yritetty, joulukuussa oli viimeiset kuukautiset (pillerit pois jo elokuussa).

Nyt just tuli ekat menkat Lugesteroneilla. Hoitojen suunnitteluaika venyi syyskuulle polin kesätauon vuoksi. Toisaalta nyt on hyvää aikaa vakiinnuttaa kiertoa ja käydä verikokeissa. Eipähän tarvi niin tarkasti miettiä kesän tekemisiä, kun ei hoidot määrää aikatauluja.. Että sellasta meillä. Niin ja ikää on molemmilla 26, miehellä kaikki kunnossa ja mulla onnistunut (yli 30kg painonvartijoissa) laihdutus takana, että näiltä osin pitäis kaikk iolla kunnossa.

Täytyis kyllä vissiin laittaa tällänen sepustus tuonne toiselle puolelle, mut kun nyt aloi tähän kirjoittaa... Niin ja yksi kysymyskin oli, eli onko joku PCOlaisista plussannut pelkällä Lugesteron kuurilla? Tiedän vaan, et onko tässä mitään toivoa kesäajalle...

Jos jotain kommenttia meidän tilanteeseen saisin, niin kiva olisi!

Aurinkoa päiviinne ja oikein paljon onnea kaikille jo plussanneille - annatte toivoa elämään!!!

Terkuin Net-ta

Vierailija

Elikkä jos plussaan yhteen niin ainakin näistä on ollut apua...

-karppaaminen (vähähiilihydraattinen ruokavalio)

- foolihappo

ja lääkärin kautta clomifen ja se toinen diabetekseen alkujaan tarkoitettu lääke.

Vierailija

Meitä Pco-laisia on tuolla lapsettomuus puolella ihan omakin pino, joilla vielä vauva haaveissa.

Tervetuloa mukaan jos et siel vielä ole. (en muista koko listaa ulkoa)

Olisi mukava jatkaa jutustelua siellä kun ollaan niin samassa tilanteessa. Tosin mulla on terolut kuuri kesän ja sit hoidot. Mut kierronkartoitus on kesän aikana.

Mut ja muut löydät " PCO-pilkat kesäkuuhun kommentin alta.

Uusimmat

Suosituimmat