Imetyksen lopettaminen

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Olen pikkuhiljaa ajatellut lopetella imettämistä lapsen ollessa kohta 10kk. Mutta miten se onnistuu, kun lapsonen ei suostu ottamaan pullosta/mukista vastiketta kuin maksimissaan 20 milliä/kerta? Tuntuu siltä, että hän ei pidä Nanin/Tuttelin mausta, koska vesi kyllä menee alas paremmin. Tuttikaan ei ole kelvannut ikinä, joten siitäkään ei lohtua saa. Esikoisen kanssa lopettaminen meni tosi helposti, koska hän joi muutenkin tuttipullosta pienestä pitäen.Oisko kellään vinkkejä, tilanne alkaa jo hiukan ahdistaa..

Kommentit (2)

Vierailija

Meillä oli samanlainen tilanne eli tyttö ei oikein juonut korviketta (mullakin oli sellanen fiilis, ettei tykkää mausta), mutta vettä meni nokkamukista niin paljon kuin vain annoin juoda. No, päätin kuitenkin lopettaa imetyksen ja niinhän siinä kävi, että kun muuta ei ollut tarjolla, tyttö alkoi korviketta juomaan.

Vierailija

Hei

Vauvani on oli 10 kk ja olen yrittänyt vähentää imetystä. Päivisin ei saa enää tissiä, mutta aamuisin saa, illala ja yöllä. Yöt onkin menneet ihan hulinaksi, koska heräilee kaiken aikaa. Niinpä olen nyt kypsynyt ajatukseen, että lopetan imetyksen NYT.

Yöunille nukahtamisessa on ongelmia, nukahtaa vain tissille ja kun siirrän pinnasänkyyn, vauva saattaa herätä. Eilen näin kävi noin kymmenkunta kertaa ja vauva oli välillä ihan virkeänä puoli tuntia tai tunnin, kunnes rupesi taas rähjäämään. Ja sama kuvio toistui ja toistui. Niiden viiden minuutin unien aikana sai ladattua itseensä uutta virtaa ja heräsi aina uudelleen. Sain loppujen lopuksi vauvan nukahtamaan rättiväsyneenä ja kovien huutojen jälkeen vähän ennen yhtä viime yönä..... Rättiväsynyt oli äitikin - ja mies tietysti työmatkalla.

Silloin kypsyi päätös, että nyt tämä touhu saa loppua, nyt alkaa unikoulu ja ihan uudet kuviot tässä nukahtamisasiassa.

Päivisin vauva nukahtaa hienosti rattaisiin eikä siinä tissiä tarvita, mutta tänään aamupäivällä tuli sekin nukahtaminen uusiksi, kun ulkona sataa ja oli pakko nukuttaa vauva vihaamaansa pinnasänkyyn. Tunnin huuto kesti, olin vieressä, välillä silittelin, välillä laulelin, välillä makailin itse läheisessä parisängyssä, jotta vauva näkee minut. Sinne se lopulta nukahti ja siellä se edelleenkin nukkuu.

Olo on kuin puoli voittoa olisi jo tullut kotiin, vauva on 10 kk elämänsä aikana siis todistettavasti onnistumut nukahtamaan YHDEN KERRAN jo omaan sänkyynsä.....

Luultavasti iltapäivällä ja illalla, kun rinnat alkaa olla täyteen pakkautuneina, alan taas epäillä oliko tämä sittenkään hyvä idea lopettaa imetys tähän. Tänään illalla varmasti tarvitsisin tukea päätöksessäni, että joskus se on tehtävä. Varmaan joku imetyksen ikuinen puolustaja vastaa tähänkin, että älä vaan lopeta, mutta mielelläni haluaisin nyt vinkkejä niiltä, joilla imetyksen lopettaminen on hyvässä muistissa - että miten saan sen onnistumaan, kun vauva on oppinut saamaan rintaa yöunille nukahtaessaan. Tuttia ei käytä eikä pullomaitoa paljoa mene, mutta vähän kumminkin.

Ja miten oma psyykeni, kun rintoja pakottaa ja varmasti äidin tissimaito tuoksuu vauvalle niin että se suu auki hamuaa äitiä - ja iskä edelleen vielä yhden yön työmatkalla.

Varmaan tämän homman ajoitus olisi kannattanut tehdä silloin, kun mies on kotona, mutta viime yönä tuli viimeinen niitti tähän tissittelyhommaan, tunnen, että vauva imee musta viimeisetkin mehut, vauva on kuin pallo jalassa minussa kiinni, NYT RIITTÄÄ.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat